דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני-ביטחוני / מועצת הביטחון האריכה את מנדט יוניפי"ל לפיקוח על החיזבאללה

ישראל וארה"ב הביעו סיפוק רב מאישור חידוש המנדט של הכוח המוצב בדרום לבנון, וטענו כי הוענקו לו סמכויות נוספות לפקח על הארגון השיעי | עיון בנוסח ההחלטה מגלה כי מעבר להארכת המנדט, לא הוכנסו בו שינויים נוספים

דגל חיזבאללה מעבר לגבול ליד קיבוץ ברעם (צילום: סוכנות AP).
דגל חיזבאללה מעבר לגבול ליד קיבוץ ברעם (צילום: סוכנות AP).
שי ניר

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אמש (רביעי), פה אחד, להאריך את פעילותו של כוח יוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון) בשנה נוספת. לפי שעה, נראה כי המשא ומתן האינטנסיבי של ארה"ב וישראל, בכך שימנע  את התחמשותו של ארגון הטרור חיזבאללה, לא הצליח.

על אף ששתי המדינות ביקשו להקשיח את גישת כוח יוניפי"ל למהלך ההתחמשות הבוטה והלא חוקי, לבנון ומספר מדינות נוספות לא היו מעוניינות בשינוי, וטענו כי הכוח משחק תפקיד יחסי בשמירה על היציבות באזור. נוסח ההצבעה הסופי מראה כי לא חל שינוי מהותי במנדט של כוח יוניפי"ל וכי הוא מאשרר את הנוסח הקודם, והחלטות נוספות של מועצת הביטחון המנוסחות בצורה כללית כצורך "לעשות את כל הנדרש מצד הכוחות הפרושים בשטח ולהבטיח כי לא תעשה כל פעילות עוינת מתוך האזור המאובטח".

מנהיג החזיבאללה חסן נסראללה נואם דרך מסך ביום אל קודס 23 ביוני (צילום ארכיון: AP Photo/Hussein Malla)
מנהיג החזיבאללה חסן נסראללה נואם דרך מסך ביום אל קודס 23 ביוני (צילום ארכיון: AP Photo/Hussein Malla)

ארה"ב וישראל הביעו סיפוק מהמהלך, בעוד מדינות אחרות הצביעו על כך שלא חל שינוי משמעותי במנדט. על אף ההתלהבות הישראלית והאמריקאית, קשה לראות כיצד המהלך הדיפלומטי הזה ישנה את במהותו את אופי פעילותו של יוניפי"ל ויגרום לו לקיים סיורים בשטח ולדווח יותר על הפרות החיזבאללה, כפי שמיהר להצהיר שגריר ישראל באו"ם דני דנון.

"הסטטוס קוו של יוניפי"ל איננו מקובל ואנו לא הסכמנו לכך" שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי, שקידמה את המהלך. היילי הוסיפה כי השינויים יבטיחו "את "כוחו" של יוניפי"ל "לעשות את העבודה."

"אני מודה לארה"ב על ההובלה הנחושה וההגנה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל ולצרפת על ניהול תהליך המשא ומתן על ההחלטה. אמר דנון, והוסיף כי "מזכ"ל האו"ם וחברות מועצת הביטחון קיבלו החלטה נכונה וחשובה שמשרתת את עיקרון היסוד החשוב של האו"ם: מאבק בטרור ושמירה על היציבות והשקט".

כוח יוניפי"ל, הכולל היום כ-10,500 אנשים ופועל תחת תקציב של 489 מליון דולר, הוקם בשנת 1978 ונפרש מדרום לנהר הליטני ועד לגבול ישראל-לבנון ובמטרה להשגיח על נסיגת כוחות צה"ל מדרום לבנון אחרי מבצע ליטני. בשנת 2006, אחרי מלחמת לבנון השנייה, הוחלט להגדיל את הכוח, בניסיון לסייע לצבא לבנון להיאחז בדרומה של לבנון לאחר עשרות שנים בהם לא הייתה לו דריסת רגל באזור.

מוקדם יותר השבוע, לא חסך ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקורת על התנהלות האו"ם בדרום לבנון, ובפתח פגישתו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ביום שני השבוע אמר כי "האו"ם קיבל מנדט למנוע מחיזבאללה משלוחי נשק אך למעשה לא דיווח, למיטב ידיעתי, אף לא על אחת מעשרות אלפי הברחות הנשק אל תוך לבנון עבור חיזבאללה, תוך הפרה של החלטה 1701".

בשבוע שעבר נרשמה גם התנגשות בין היילי למפקד כוח יוניפי"ל, מייג'ור ג'נרל מייקל בירי. בירי אמר לסוכנות הידיעות איי.פי., כי אין ראיות להברחות וצבירת נשק במוצבי חיזבאללה אותן מתארות ארה"ב וישראל. היילי אמרה בתגובה כי הוא עיוור ל"העברה המסיבית של כלי נשק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!