דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / שנת הלימודים נפתחה היום - עם שביתות מקומיות ותקווה רבה

2,272,000 תלמידות ותלמידים וכ- 180,000 עובדי ועובדות הוראה ייכנסו בשערי בתי הספר והגנים היום | מורי תוכנית 'שלבים', לילדים הלומדים בבית בשל מחלה, ישבתו במחאה על תנאי העסקתם | ההורים מאיימים בחרם תשלומים במחאה על הרחבת פערים

ילדה עולה לכיתה א' (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90)
ילדה עולה לכיתה א' (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90)
דוד טברסקי

2,272,000 תלמידות ותלמידים וכ- 180,000 עובדי ועובדות הוראה ייכנסו בשערי בתי הספר והגנים היום, עם פתיחת שנת הלימודים התשע"ח. כ-163,000 תלמידות ותלמידי כיתות א', צפויים לצעוד את צעדם הראשון במערכת החינוך ו- 123,500 תלמידי י"ב יחתמו השנה 12 שנות לימוד באותה המערכת.

לרגל פתיחת שנת הלימודים, מפעיל מאתמול (חמישי) משרד החינוך חדר מצב מיוחד לפניות הציבור, שיפעל עד השעה 9:30 בבוקר היום. המוקד יאויש ע"י שר החינוך, נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד, שמואל אבואב. במסגרת חדר המצב יינתן מענה להורים, לתלמידים ולעובדי ההוראה אודות תמונת המצב העדכנית באשר לפתיחת שנת הלימודים, וכן מענה מידי לנושאים העולים מן השטח בשעות המרגשות והמתוחות של פתיחת שנת הלימודים. כאן תוכלו למצוא את מספרי הטלפון של חדרי המצב במחוזות השונים, זהו מספר הטלפון של חדר המצב המרכזי 1-800-222-003.

שר החינוך נפתלי בנט וילדיו בבוקר פתיחת שנת הלימודים (ציילום: עודד קרני/ לע"מ)
שר החינוך נפתלי בנט וילדיו בבוקר פתיחת שנת הלימודים (ציילום: עודד קרני/ לע"מ)

"שנת הלימודים תשע"ח נפתחת בשורה של בשורות חינוכיות. כיתות קטנות יותר, סייעות שניות, צהרונים מסובסדים, גננות מובילות וזינוק היסטורי במדעים, מתמטיקה ואנגלית", אמר שר החינוך בנט. "אני מברך אתכם, מנהלי ומורי ישראל לרגל שנת הלימודים. אתם עמוד השדרה של המערכת החשובה הזו, הודות למלאכה החינוכית החשובה והמשמעותית שלכם, המערכת צועדת היום קדימה. היא קוטפת הישגים ערכיים ולימודיים. אני יודע כי גם השנה, כמו בשנה הקודמת, תמשיכו לתת את הכתף לתלמידה ולתלמיד המתקשים, לא לוותר עליהם ולא לוותר להם. אתם תמשיכו לשלב את התלמידים במעורבות בקהילה, לצייד את הילקוטים שלהם בערכים של סובלנות, נתינה ואהבת הארץ. אני יודע כי כל אלה כרוכים בעבודה אין סופית, לאחר שעות הלימודים ואל תוך הלילה. ועל כך, אני מוסר תודה והערכה בשמי ובשם החברה הישראלית".

אנגלית מדוברת וקיצור חופשות

משרד החינוך מתגאה בשורה של רפורמות אותם החיל בשנה האחרונה וביניהן הקטנת כיתות א' כך שלא יכילו יותר מ-28 ילדים, תכנית שאמורה להתרחב גם לכיתות ב' ו-ג' השנה; המשך התקצוב הדיפרנציאלי ביסודי שאמור להתרחב גם לחטיבות הביניים בהדרגתיות בין 2018-2022 ומהלך סבסוד הצהרונים שנכנס לתכנית 'נטו משפחה' של שר האוצר כחלון, ויאפשר יום חינוך ארוך, כשמשרד החינוך צפוי להשקיע בתכנית כ-1.3 מיליארד שקלים. "שנת תשע"ח היא שנת צמצום פערים, וזה יעשה הודות לתקצוב דיפרנציאלי, ובעיקר הודות לעובדי הוראה מסורים ומחויבים", אמר השר. המשרד הכריז על המשך הרחבת תכנית הסייעת השנייה בגנים עם מעל 30 ילדים, ותחילת הרצת תכנית של מסייע הוראה שני בכיתה, שתתחיל לפעול השנה בכ-2,000 כיתות לימוד וגנים.

גולת הכותרת של השנה על-פי בנט היא המשך התכנית להגדלת כמות הנבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה כשכעת נוספה תכנית ייעודית לשפה האנגלית הכוללת רפורמה מקיפה בהוראת השפה. "ילד במדינת ישראל חייב להיות מצויד בשפת האנגלית המדוברת. זה צורך בסיסי בהייטק, בכלכלה" אמר השר בנט בראיון ל-Ynet אמש. הרפורמה בלימודי האנגלית צפויה להיות מיושמת במלואה עד 2020, ומבין מטרותיה הגדלת אחוז הנבחנים בבגרות 4 ו-5 יחידות ל-70%, הגדלה משמעותית בהכשרת מורים להוראת האנגלית ואופני הלמידה כשיינתן דגש מיוחד על שיפור השימוש היומיומי בשפה האנגלית. בין היתר, בהתאם לפיילוט שנוסה כבר השנה בקרב כמה מאות תלמידים, יבחנו תלמידים בבחינה בדיבור בעל-פה דרך סקייפ, יוקמו ספריות אלקטרוניות באנגלית בבתי הספר ועוד. בין היתר הכריז בנט שהוא מתכוון לגייס כ-1,000 מורים מקצועיים ללימוד אנגלית מהארץ ומחו"ל ולהוסיף 950 תומכי הוראה באנגלית, וזאת בנוסף לשיפור הכשרת הוראת האנגלית והעלאת רף הכניסה למכללות בפקולטות להוראת אנגלית.

תלמידים ערבים במקיף אבו גוש, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יצחק הררי / פלאש 90).
תלמידים ערבים במקיף אבו גוש, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יצחק הררי / פלאש 90).

"לא לדעת אנגלית זה לסגור בפניך 99% מחומרי הקריאה בעולם. אנחנו נגדל דור שפשוט מדבר אנגלית. זה היעד. אנחנו רוצים לראות ילדים שמסוגלים לנהל שיחה אינטליגנטית בכל מקום בעולם, שמסוגלים להתכתב במייל ברמה גבוהה, שיכולים לצרוך ספרות ברמות הכי גבוהות", כך בנט.

בכנס החינוך בחולון, ציין בנט שהוא מתכוון לפעול בנחישות לקיצור החופשות במערכת החינוך וכי הוא מתכוון לפעול בנושא כבר בחופשת חנוכה הקרובה. המאבק לקיצור החופשות וסנכרון עם החופשות במשק התנהל בחצי שנה האחרונה בוועדה מיוחדת שדנה בנושא בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) וזאת לאור מחאה בקרב ארגוני המורים על כך שקיצור החופשים פוגע בתנאי ההעסקה שלהם. יש לציין שלמרות מסקנות הוועדה שדנה בנושא, צידד שר החינוך במורים ואמר שאינו מתכוון לפגוע בתנאי ההעסקה שלהם. "שאלתי את ארגוני ההורים מה התעדוף שלכם כי אני לא יכול הכל. הם אמרו חד משמעי – חופשות. כוונתי, עד לחנוכה הקרוב, לקצר את ימי החופשה בישראל".

נשיא המדינה המשיך במסורת החגיגית ופתח הבוקר, כבכל שנה, את שנת הלימודים ה'תשע"ח במגזר החרדי בתלמוד תורה בוסטון בבני ברק (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נשיא המדינה המשיך במסורת החגיגית ופתח הבוקר, כבכל שנה, את שנת הלימודים ה'תשע"ח במגזר החרדי בתלמוד תורה בוסטון בבני ברק (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

שביתות מקומיות ומרד תשלומים

לא הכל עובר ללא תקלות – כ-5,000 תלמידים חולים הלומדים בביתם לא יחלו את שנת הלימודים, וזאת בשל שביתה של מורי תכנית 'שלבים', המאוגדים בכוח לעובדים, ומועסקים בה תחת חוזים קבלניים. הוועד הודיע שלאור פגיעה בתנאי העסקתם של מעל ל-1,000 עובדי הוראה וסייעות רפואיות המועסקים בתכנית, ובשל סירוב הנהלת החברה, לטענת הוועד, להיכנס למו"מ על תנאי ההעסקה, ישבית הוועד את הלימודים בתכנית החל מהיום.

"לא משלמים תשלומי הורים" (⁠⁠⁠קרדיט: פורום ועדי ההורים היישוביים)
"לא משלמים תשלומי הורים" (⁠⁠⁠קרדיט: פורום ועדי ההורים היישוביים)

גם בפתח תקווה יהיו שיבושים בפתיחת הלימודים, כשוועד ההורים של בית הספר היסודי 'שיפר' שלח מכתב לראש העיר וראש מנהל החינוך של העיר, יצחק ברוורמן, על כוונתו להשבית את הלימודים בבית ספר בטענה שכמות התושבים בשכונה מסביב לבית הספר גדלה באופן קיצוני בשנים האחרונות, אך לא נבנו תשתיות בהתאם לגדילה. ההורים טוענים שבית הספר מאכלס יותר תלמידים משהוא יכול, דבר אשר גורם לצפיפות גבוהה בכיתות בבית ספר.

בתוך כך, ועדי ההורים היישובים ממשיכים לקרוא לאי תשלום תשלומי ההורים, בטענה כי יש בכך הרחבת פערים כלכליים-חברתיים. לפני שבוע יצא הפורום בקריאה להורים לא לשלם את תשלומי ההורים וזאת לאחר 25 שנות מאבק בגזירות תשלומי ההורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!