דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דברים שרואים מכאן לא רואים משם

הנקודה ממנה מביטים על דברים הרבה פעמים קובעת מה רואים. רובינו נמצאים קרוב מאד לאדמה, אני יכולים לראות את הדשא הצומח, את הנמלים אוספות אוכל ואת פתיתי השלג המכסים את הקרקע. האם מנקודת המבט שלנו נראה את כל התמונה? ודאי שלא. ממבט מלמעלה נאבד את היכולת לראות את הפרטים הקטנים אבל נראה בברור את הדב הגדול שמצוייר בשלג.

הראייה של כל אחד מאיתנו את המציאות תלוייה בנקודת המבט שלנו. ממרחק אנחנו מסתכלים רק על התמונה הגדולה ומקרוב אנחנו רואים רק את הפרטים הקטנים. למי שרואה את התמונה הגדולה, הפרטים הקטנים לא קיימים, חסרי חשיבות ואף נראים שקריים. למי אכפת מה"נכים האלה"? הם פרטים קטנים, שבמאקרו אפילו "מלכלכים" את התמונה הגדולה והיפה, שראש הממשלה מתגאה בה כל כך. כשראש הממשלה מתגאה בהישגיו הכלכליים והמדיניים, תוך רמיסת חלקים מהציבור ברגל גסה מראה רק את נקודת המבט ממנה הוא בוחן את הישגיו כראש ממשלה.

דברים שרואים משם לא רואים מכאן
דברים שרואים משם לא רואים מכאן

הצגת צימצום היחס חוב-תוצר כהישג כלכלי של ראש הממשלה והמדיניות הכלכלית שלו, תוך התעלמות מהחוב של משקי הבית שגדל בהתאמה לצמצום זה, היא לא שיקרית אבל היא לא מציגה את כל האמת. היא מציגה אמת מנקודת מבט אחת בלבד. להציג את בנימין נתניהו כאדם היחיד שיכול וראוי להיות ראש הממשלה גם זאת נקודת מבט אחת ולא כל התמונה. התמונה מורכבת מפיקסלים קטנים שמרכיבים בסוף את התמונה הגדולה, מפרטים קטנים שמרכיבים יחד את תמונת המציאות. המדינה גם היא, בסופו של דבר, מורכבת מהרבה אנשים בודדים שמרכיבים אותה, מכל הסוגים הגוונים והצבעים.

ראש ממשלה שאמור לנהל מדינה שלמה, קטנה ומורכבת כמו שלנו, חייב לראות את הדברים מכל נקודות המבט. גם מהמיקרו וגם מהמקרו. הוא מחוייב הן למדינה והן לכל הפרטים הקטנים שמרכיבים אותה. אם המדינה משגשגת והיחס חוב תוצר הצטמצם, יש פריחה וצמיחה, יש גז טבעי, יש מוביליי ויש ויש ויש, איך יוצא בסיכומו של יום, שלחסרי הישע אין? לנכים ולקשישים? לפרטים הקטנים האלה שמרכיבים את התמונה השלמה?

איינשטיין קבע שהכל יחסי. גם הזמן והמרחב יחסיים. הקבוע היחיד שנוכל להסתמך עליו הוא האור. טוב ורע גם הם יחסיים, גם פה אנחנו חייבים למצוא דבר מוחלט שנוכל להסתמך עליו. לא ניתן לומר על אדם שהוא גדול בלי לבדוק ביחס למה. אדם קטן יכול להראות ענק כשהוא עומד על כתפיים של אנשים אחרים או לחילופין, כשהוא מעמיד סביבו גמדים. מי שרוצה להראות הכי גדול גם מוכן לשבור לגמדים את הרגליים.

לא יודעת מה ילד יום ומה יתפתח עוד יומיים. מנקודת המבט המיקרוסקפית שלי המדינה איבדה את הצפון, את השפיות ואת המצפון.

להטעות את הציבור באמירה השקרית שכל הנכים יקבלו 4,000 ש"ח בינואר, שההטבות הניתנות לנכים מסתכמות ב-9,000 שקלים לנכה, זה שקר מוחלט, המבוסס על הנחת יסוד פושעת, שרק מי שנמצא בכיסא גלגלים הוא נכה, רק מי שנכותו נראית לעין הוא באמת נכה. רק נכים בכיסאות גלגלים רואים את הסכומים האלו ומקבלים את ההנחות עליהן מדבר שמחון ולמעשה גם הם לא מקבלים מספיק למחייתם. הבריא לעולם לא יבין את החולה, השבע את הרעב או העשיר את העני. דברים שרואים מכאן לא רואים משם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!