דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תפילת החקלאי

לאחרונה גילינו שמבחינה מדעית אחרי שחקלאי חורש וזורע הוא צריך גם להתפלל לגשמי ברכה. כתב "הארץ" ברק רביד גילה שכך מלמדים בספר המדעים של הבת שלו בכיתה א'. שוב מתברר שלא קל להיות חילוני בישראל, עכשיו גם חקלאי אי אפשר להיות. מה הטעם בלחרוש ולזרוע אם אתה לא מתפלל והיבול נכשל? מה עשינו בזה? כמובן שאי אפשר סתם לפתוח סידור ולקרוא את מה שכתוב. זה צריך להיות עם כוונה, אלוהים בוחן כליות ולב כזכור לכם. מעניין מתי זה יתרחב לתחומים אחרים. בלימוד נהיגה למשל ילמדו להיכנס לרכב, להיחגר, להניע, לומר תפילת הדרך, לבדוק שהכביש פנוי ולצאת לדרך. לא שתפילת הדרך באמת עוזרת, הזמן היחיד בו דתיים עושים פחות תאונות הוא בין כניסת השבת לצאתה.
העניין שקומם רבים סביב ספר המדעים הוא החיבור בין דת למדע כי אמנם זכותו של החקלאי להתפלל אבל בספר ללימוד מדעים אין לזה מקום. בעצם אין כל כך מה להתפלא על החיבור בין דת למדעים. הקשר הזה קיים מאז ומעולם ומתבטא לא רק במה מלמדים אלא גם במה שלא מלמדים, נניח אבולוציה. תורת האבולוציה מסבירה כידוע את האופן בו התפתחו החיים על פני כדור הארץ. מהיצורים החד-תאיים הראשונים ועד לעולם המורכב והמגוון שאנו מכירים ומהווים חלק ממנו. קשה לחשוב על תאוריה מדעית בסיסית ומהותית יותר להבנה שלנו את העולם ומקומנו בו. חשוב להסביר – אנשים רבים מתבלבלים מהמונח תאוריה ונוטים לחשוב שהאבולוציה היא בגדר השערה שעדיין דורשת הוכחה. אין דבר רחוק יותר מן המציאות. בקרב הקהילה המדעית האבולוציה היא עובדה. נקודה. מאז שדרווין ניסח את התאוריה לפני למעלה ממאה וחמישים שנה, אינספור תצפיות ומחקרים חיזקו וביססו ואוששו אותה. מבחינה מדעית היא קונצנזוס. ולא שקשה להפריך אותה, מספיק מאובן בודד במקום הלא נכון כדי לסתור אותה. למשל מאובן של ארנבת מתקופת הפרה קמבריום כפי שהציע המדען הבריטי ג'ון הלדיין בתשובה לשאלה כיצד ניתן להפריך את האבולוציה. כמובן שמאובן כזה מעולם לא נמצא.
למרות כל זאת מיעוט קטן מהתלמידים החילוניים בחינוך הממלכתי נחשף לאבולוציה, שלא לדבר על ממש ללמוד ולהבין אותה. מי שמעוניין במעט מספרים מוזמן לעיין במסמך של המדען הראשי של משרד החינוך העוסק בהוראת אבולוציה, זמין ברשת. מערכות החינוך הדתי והחרדי הן מטבע הדברים מחוץ לתחום למילה אבולוציה. נניח רגע להן ונחזור לחינוך הממלכתי. הסיבה שאבולוציה כמעט ואינה נלמדת בה היא המתח בינה לבין הדת (ובאופן כללי בין המדע לבין הדת. גלילאו גליליי היה שמח לספר לכם כמה שנים בילה במעצר בהוראת הכנסיה כיוון שלימד שכדור הארץ סובב סביב השמש). האבולוציה לא באה טוב לדתות המונותאיסטיות. הן מלמדות כבר מאות ואלפי שנים שאלוהים ברא את כל היצורים החיים בצורתם הנוכחית לפני ששת אלפים שנים ופתאום באה תאוריה מדעית ואומרת שזה אפילו לא מזכיר את מה שבאמת התרחש. זה עלול להיות מאוד מטריד אם אתה אדם דתי ובמיוחד אם אתה איש חינוך. נניח שאתה חזק מספיק כדי להדחיק ולהכחיש את האמת אבל מה עם התלמידים? הם יכולים לקבל את האבולוציה ואז להתחיל לחשוב שאם הדת מספרת סיפור לא נכון לגבי בריאת החיים אולי גם סיפורים אחרים שלה לא נכונים? אולי בעצם אנחנו לא עם סגולה? (האמת שבשביל להתחיל לפקפק בהיותנו עם סגולה מספיק לבלות רבע שעה על הכביש בחברת הנהגים הישראלים). אולי אנחנו לא צריכים לקיים כל מיני מצוות שסיפרו לנו עליהן? אולי אפשר להדליק אור בשבת? אולי, וזו שאלת השאלות, אולי אין בכלל אלוהים?
ספק ולו קל יכול ליצור סדק בחומת האמונה ומשם אי אפשר לדעת לאן זה יגיע ולכן מובן מדוע ההתנגדות ללימודי אבולוציה כל כך חריפה. מנפתלי בנט מן הסתם אין מה לצפות בעניין הזה. הוא אמנם תומך נלהב בלימודי מתימטיקה אבל מתימטיקה היא מקרה נוח, היא לא מציבה אתגר ליהדות. אם מדובר במדע שעלול לסתור את האמונה הוא לעולם יעדיף תלמיד בור על פני תלמיד שייחשף לאותו מידע. זה לא רק בנט, באופן כללי הימין בישראל מעדיף אותנו בורים. כדי שהוא יאמר לנו שהערבים נוהרים ואנחנו נרוץ להצביע עבורו בלי לעצור ולשאול מה הבעיה עם זה שאזרחים מממשים את זכותם להצביע. כדי שהוא יוכל להמשיך לדכא ולשלול זכויות בסיסיות ממיליוני אנשים שלרוע מזלם לא נולדו לעם הנבחר ואנחנו לא נשים לב לכך שזו גזענות בצורתה הבסיסית ביותר. כדי שבכל פעם שהוא נתפס עם התחתונים למטה הוא יוכל לומר את המילים "סמול" ו"תקשורת" ואנחנו נהנהן ונדבר על פוטש ומסע ציד.
משר החינוך לא תבוא הישועה אבל במשרד שלו יושבים גם אנשי מקצוע שאחראים על חומר הלימודים. שרה קלצ'קו, מחברת ספר המדעים ובו החקלאי המתפלל, סיפרה בראיון לניר גונטז' מעיתון הארץ על לחצים מצד משרד החינוך להכניס לספר אלמנטים של מסורת ותורה. גם ללא לחצים ברור מהי רוח המפקד. ובכל זאת על אנשי המקצוע לבחור בטובתם של תלמידי ישראל וללמד אותם את מה שנכון ולא את מה שנגזר מאמונותיו הדתיות או דעותיו הפוליטיות של שר החינוך.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!