דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חג הקורבן

איסלאם / חג הקורבן: 1.5 מיליון מוסלמים וכ-140 אלף דרוזים פתחו בחגיגות

1.5 מיליון מוסלמים וכ-140 אלף דרוזים בישראל חוגגים בימים אלה את חג הקורבן, החג המציין את סיפור העקדה | מיליונים יגיעו למכה לחגיגות המסורתיות

מתפללים בחג הקורבן בירושלים,
ספטמבר 2017 (צילום: סלימן חאדר  פלאש90)
מתפללים בחג הקורבן בירושלים, ספטמבר 2017 (צילום: סלימן חאדר פלאש90)
מיכל רוזן

ביום חמישי פתחו מוסלמים ודרוזים בארץ ובעולם בחגיגות חג הקורבן, שצפויות להמשך עד ליום שני הקרוב. במסגרת החג מתכנסים החוגגים במסגדים ואף באולמות ספורט לתפילות. על פי נתוני הלמ"ס, בארץ חוגגים את החג 1.524 מיליון מוסלמים וכ-139 אלף דרוזים (נכון לסוף שנת 2016). מתוכם אלפים עברו הלילה והבוקר מישראל במעברי הגבול בטאבה ובירדן על מנת לבלות את חופשת החג בסיני, בעקבה או בעמאן. ברחבי הארץ, רבים חוגגים את החג במסגרת המשפחתית בביתם, בפארקים הלאומיים ובחופי הכנרת והים.

עולים לרגל בכעבה במכה (AP Photo/Khalil Hamra)
עולים לרגל בכעבה במכה (AP Photo/Khalil Hamra)

חג הקורבן – "עיד אלאדחא" הוא חג מוסלמי בו חוגגים המוסלמים והדרוזים את עמידתו של אברהם במבחן אותו העמיד האל בפניו בסיפור העקדה. לסיפור האגדה ישנן כמה גרסאות. בגרסה היהודית מדובר על כך שאברהם מצווה להקריב את בנו יצחק ואילו בגרסה המוסלמית, מדובר בבנו ישמעאל וישנן מספר גרסאות בהן לא מוזכר שם הבן אותו צווה אברהם להקריב. בכל המסורות והפרשנויות בסופו של סיפור העקדה ברגע בו אברהם מניף את הסכין מעל לבנו נאמר לו "אל תשלח ידך אל הנער" מכיוון שהוכיח את נאמנותו לאל ובמקום את בנו הוא מעלה זבח קורבן איל.

המוסלמים קושרים את סיפור העקדה לעיר מכה בה על פי המסורת נעקד ישמעאל על המזבח. גם במסורת היהודית וגם במסורת האיסלאמית השטן מנסה להסית את אברהם מאמונתו ולהפריע למהלך העקדה. באיסלאם אברהם מידה אבנים בשטן על מנת להרחיקו, דבר אשר על פי האמונה קרה בעיר מנא הסמוכה למכה, בה כל חאג' (עולה לרגל למכה – מ.ר.) חייב כחלק מהטקס להשליך 7 אבנים קטנות לאחת משלוש ערימות הנמצאות במקום. טקס החאג' מסתיים בחג הקורבן במנא כזכר להקרבת האיל שם במקום את ישמעאל.

עוד בנתוני הלמ"ס אשר פורסמו לרגל החג ניתן למצוא כי שיעור הגידול השנתי של האוכלוסייה המוסלמית בשנת 2016 עמד על 2.4%, בדומה לשלוש השנים האחרונות. ירושלים היא העיר בה נמצא ריכוז המוסלמים הגדול בארץ עם כ-320 אלף נפש המהווים 21% מכלל המוסלמים בישראל ו-36.2% מכלל תושבי העיר. רהט היא העיר השנייה בגודלה מבחינת מספר התושבים המוסלמים ובה מתגוררים 64.3 אלף מוסלמים.

מתפללים בחג הקורבן בפקיסטן (AP Photo/Arshad Butt)
מתפללים בחג הקורבן בפקיסטן (AP Photo/Arshad Butt)

בשנת הלימודים תשע"ו למדו בחינוך היסודי והעל-יסודי 384,437 תלמידים מוסלמים, מהם 5,108 תלמידים למדו בחינוך העברי, והשאר בחינוך הערבי. שיעור המוסלמים בקרב כלל מקבלי התארים בישראל בשנה זו עלה ל-7.7% וזאת לעומת 7.3% בשנה הקודמת ו-6.7% בשנה שלפניה, שיעור נמוך משמעותית בהשוואה לשיעורם בקרב כלל אוכלוסיית ישראל העומד על 18.8% בגילאים הרלוונטיים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!