דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

ראש המשלה / בעקבות עתירה: נחשפו מועדי השיחות של נתניהו עם עורך ישראל היום

בעקבות החלטת בג"צ בעתירה שהגישו חדשות 10 ורביב דרוקר נחשפו מועדי שיחות נתניהו עם עמוס רגב ובעל העיתון שלדון אדלסון | לפני בחירות 2013 שוחחו נתניהו ורגב 15 פעמים, כמעט מידי יום

נתניהו משוחח בטלפון בלשכתו (צילום: עמוס בן-גרשום  לע"מ)
נתניהו משוחח בטלפון בלשכתו (צילום: עמוס בן-גרשום לע"מ)
שי ניר

פירוט מועדי שיחותיו הטלפוניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירי העיתון ישראל היום, הבעלים, שלדון אדלסון והעורך הראשי, עמוס רגב נמסרו אתמול (ראשון), כפי שקבע בית המשפט העליון בעקבות מאבק משפטי בן שנתיים וחצי אותו ניהלו העיתונאי רביב דרוקר וחדשות עשר בלשכת ראש הממשלה על מנת שהמידע יפורסם.

עפ"י דיווח חדשות 10 נמסר כי ב-19 הימים שלפני בחירות 2013 שוחח נתניהו עם עורך העיתון לשעבר, עמוס רגב, 15 פעמים בטלפון – כמעט כל יום. חלק מהשיחות התקיימו בשעות הערב המאוחרות, זמן קצר לפני השעה בה יורד העיתון לדפוס. ביום הבחירות שוחח נתניהו עם רגב וגם עם בעלי העיתון, שלדון אדלסון. בכתבה בערוץ 10 בה הוצגו הנתונים ניסו להראות התאמה בין מועדי השיחות ובין כותרות אוהדות שקיבל נתניהו בבוקר שאחריהם.

דוגמה נוספת אשר הובאה בדיווח מראה כי ביום שבו עבר בקריאה טרומית חוק ישראל היום, שנועדה להגביל את תפוצת העיתון החינמי, ואליו התנגד נתניהו נחרצות, שוחח ראש הממשלה עם אדלסון שלוש פעמים. בתגובה לבית המשפט טענו שהשיחות ביניהם עוסקות בהיסטוריה ודת, במסגרת קשרי חברות ו"לא נוגעות לפעילותו המיניסטריאלית של מר נתניהו". בחודשים האחרונים הצהיר רה"מ שהחוק היה בין הסיבות לכך שהקדים את הבחירות.

בתאריך 25.1.2015 שוחח נתניהו עם רגב ארבע פעמים בין השעה 22:35 ל-23:56. בעיתון של יום המחרת הכותרת הראשית מביאה את הסבר נתניהו לנאום שנוי במחלוקת שנשא בקונגרס האמריקני. "הנאום נגד איראן – לא נגד אובמה", הייתה הכותרת הראשית ב"ישראל היום" בזמן שבעיתון המתחרה הכותרת הפוכה.

לפני כחודש בית המשפט קבע פה אחד כי על נתניהו לחשוף את מועדי שיחותיו עם בכירי העיתון וכמה זמן ערכה כל שיחה. נתניהו נערך מבעוד מועד לפרסום הצפוי ובפוסט בחשבון הפייסבוק שלו פרסם את ממוצע שיחותיו בין השנים 2012-2015. עם אדלסון שוחח נתניהו בממוצע של 0.75 שיחות בשבוע ועם רגב בממוצע של 1.5 שיחות בשבוע. עפ"י חישוב הממוצעים ניתן ללמוד כי נתניהו שוחח כ-120 שיחות עם אדלסון ו-230 שיחות עם רגב. לפי שעה נראה כי היו תקופות בהן נתניהו שוחח מידי יום עם בכירי העיתון כמו בתקופה שלפני הבחירות לכנסת 2013 וניתן להניח כי בתקופות אחרות לא שוחח עימם כלל. חשוב לציין יחד עם דברים אלה כי נתניהו, בהיותו בכיר מדיני ופוליטיקאי, משמש גם מקור עיתונאי ולמטרותיו האישיות והציבוריות באופן שאינו שונה מהותית משורה ארוכה של פוליטיקאים אחרים.

"קיים אינטרס ציבורי מובהק בחשיפת עצם הקשר של גורם כזה (אדלסון) עם גורמי השלטון, כמו גם מהות הקשר ועוצמתו" נאמר בהתייחסותו של השופט מני מזוז. ביחס לטענה כי פרסום השיחות יפגע בפרטיותם של נתניהו אדלסון ורגב, קבעו השופטים כי, "ישנה זיקה ממשית בין תפקידו הציבורי של משיב 2 (ראש הממשלה) לבין תחומי פעילותם של חבריו הוותיקים, משיבים 3-4 (אדלסון ורגב). זיקה זו מעצימה את האינטרס הציבורי בחשיפת טיב ועוצמת הקשר ביניהם, ומאפשרת להורות על מסירת המידע המבוקש, מבלי לשלול לחלוטין את המרחב הפרטי שראש ממשלת ישראל זכאי לו", קבעו השופטים ביחס לטענה לפגיעה בפרטיותם של נתניהו, אדלסון ורגב.

עוד קבעו השופטים כי משרד רה"מ, אדלסון ורגב ישלמו לדרוקר את הוצאות המשפט, בסך עשרת אלפים שקלים כל אחד וכי נתניהו יעביר את יומן השיחות בתוך 15 ימים על אף שבפועל הועברו לאחר יותר מחודש.

יו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן הודיע כי ידרוש על פי חוק חופש המידע לקבל לידיו את פירוט השיחות של ראשי ממשלה קודמים: אולמרט, שרון וברק עם עורכי והמו״ל של ידיעות אחרונות, עיתון הארץ ומעריב בתקופה שכהנו כראשי ממשלה. ח״כ ביטן טוען כי שיחות של ראשי ממשלה, לשכותיהם ופוליטיקאים עם עורכי עיתונים הנה חלק מעבודתם וכי הנסיון להפוך התנהלות שחוצה את הקשת הפוליטית והתקשורתית לבעייתית הנה מסולפת וגובלת בשערורייה. ח״כ ביטן: ״שוב מנסים לייצר דין אחד לנתניהו ודין אחד לאחרים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!