דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפריקה

בעולם / דוח חדש של האו"ם: השלטון בבורונדי מבצע פשעים נגד האנושות

השלטון בבורונדי נמצא בידי שבט ההוטו, המשתמש בכוחו כדי לרצוח בבני שבט הטוטסי | לשבטים היסטוריה של אלימות בבורונדי ובשכנתה רואנדה | בחשבון ארוך, מאז 1972 נרצחו יותר מ-500,000 בני הוטו, ויותר מ-100,000 בני טוטסי

27 במאי 2015, מפגיני אופוזיציה מתעמתים עם כוחות הבטחון המנסים למנוע מתושבי עיר הבירה של בורונדי לעבור מבתיהם (AP Photo/Gildas Ngingo, File)
27 במאי 2015, מפגיני אופוזיציה מתעמתים עם כוחות הבטחון המנסים למנוע מתושבי עיר הבירה של בורונדי לעבור מבתיהם (AP Photo/Gildas Ngingo, File)
אוריאל לוי

ממשלת בורונדי מבצעת פשעים נגד האנושות – כך מאשימה ועדת חקירה מטעם האו"ם בדו"ח חדש שפורסם היום (שני). בדו"ח נטען כי רציחות, עינויים, אלימות מינית, מעצרים שרירותיים, "העלמת" אזרחים והשפלת אסירים, מתרחשים מדי יום מאז אפריל 2015.

"נדהמנו מרוחב היריעה של הפרות החוק האכזריות שנעשו בידי הממשלה. תיעדנו גם את חוסר הנכונות של השלטון בבורונדי להבטיח את עצמאותה של הרשות השופטת ולבצע את פסקיה. כתוצאה מכך, קיימת סבירות גבוהה כי מבצעי הפשעים הללו לא יענשו", אמר פצאח אוגורגוז, נשיא ועדת החקירה, האלג'יראי.

הבטחת העולם כי לעולם לא עוד – רחוקה מהגשמה. אנדרטה לרצח העם ברואנדה (צילום: Adam Jones, Ph.D ויקימדיה)
הבטחת העולם כי לעולם לא עוד – רחוקה מהגשמה. אנדרטה לרצח העם ברואנדה (צילום: Adam Jones, Ph.D ויקימדיה)

לצורך כתיבת הדו"ח רואינו יותר מ-500 אזרחי בורונדי, שחלקם חיים בגלות. המרואיינים בחרו להתראיין, למרות שברור כי הדבר מסכן את חייהם. "אווירה של פחד מתפשטת בבורונדי. הקורבנות קיבלו איומים, אפילו בגלות. פירוש הדבר כי הוועדה צריכה להיות זהירה מאוד על מנת להבטיח שלא יפגעו בעדים", אמר פרוסוואז האמפסון, חבר הוועדה הבריטי.

דו"ח האו"ם מעלה את החשד כי מפקדים בכירים בצבא, במשטרה ובשירותי המודיעין של בורונדי מעורבים אישית במעשי הרצח של צעירים בני הטוטסי, הנחשבים בעיניהם כנציגי האופוזיציה. גם תנועת הנוער של מפלגת השלטון הקרויה 'אימבונרקורה', המוכרת כתנועה החזיקה באידאולוגיה גזענית וקוראת להשמיד את בני הטוטסי, חשודה בפשעים.

בין רואנדה לבורונדי

מאז 1972 נרצחו בבורונדי יותר מ-500,000 בני הוטו, המהווים רוב במדינה, ויותר מ-100,000 בני טוטסי, מיעוט אשר שלט במדינה לאורך מאות שנים. האלימות פרצה מחדש באפריל 2015, לאחר שהנשיא, פייר נקורונזיזה, הודיע כי יתמודד בבחירות לכהונה שלישית של נשיאות, בניגוד לחוקת המדינה, שנחתמה כחלק מהסכמי השלום של 2005, והבטיחו ייצוג שווה להוטו ולטוטסי בצבא, בפרלמנט ובממשלה שעברה לראשונה לשלטונו של נשיא מקבוצת ההוטו. החשש להתפרצות רצח עם נוסף הוביל את מדינות המערב לנתק את קשריהן עם בורונדי בנובמבר 2015, וכספי הסיוע, למדינה הנחשבת לעניה ביותר בעולם, הופסקו.

בדוח של 'הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם', שפורסם לפני כחודשיים נטען כי מאות חיילים וקצינים מצבא בורונדי נעלמו, נעצרו או נרצחו בחודשים האחרונים, שעה שממשלת בורונדי מאשימה את בני הטוטסי בחוסר היציבות השורר במדינה. כותבי הדוח טענו כי ההוטו השתלטו כליל על מוסדות המדינה והם מבצעים "טיהור" של אזרחים הנמנים עם הטוטסי, ונחשבים בעיניהם כפעילי אופוזיציה וכמורדים החותרים תחת השלטון. עוד עולה מן הדוח כי בשנתיים האחרונות נרצחו לפחות 1,200 אזרחים בידי כוחות הביטחון; בין 400 ל-900 אזרחים נוספים מתו לאחר שגורשו מביתם במבצעי "טיהור" שנערכו בשכונות של הטוטסי; יותר מ-10,000 אזרחים נעצרו ונכלאו מבלי שנערך להם כל משפט; יותר מ-400,000 בני אדם (מבין 11 מיליון תושבים) נמלטו למדינות שכנות.

תמונות הרוגים מרצח העם ברואנדה במרכז ההנצחה בעיר קיגאלי, רואנדה (צילום: AP Photo/Ben Curtis).
תמונות הרוגים מרצח העם ברואנדה במרכז ההנצחה בעיר קיגאלי, רואנדה (צילום: AP Photo/Ben Curtis).

בורונדי פחות מוכרת משכנתה רואנדה, שהתפרסמה באביב 1994 כאשר באחד מרגעי השפל של האנושות נרצחו בה, במאה ימים, 800,000 בני אדם בדם קר. ברואנדה, רצחו בני שבט ההוטו את שבט הטוטסי, קבוצות החיות ברואנדה וגם בבורונדי. מאז עצמאותן של שתי מדינות תאומות אלה, התפרצו בהן גלים של אלימות מאורגנת מעת לעת, שהביאו למותם של עשרות ואף מאות אלפי אנשים בכל פעם.

היסטוריה של אלימות

כך, בבורונדי בשנת 1972 נרצחו כ-200,000 בני הוטו בשלושה חודשים באחת מרציחות העמים האכזריות והנשכחות ביותר של המאה ה-20. משאיות צבאיות הגיעו לכל אחד מבתי הספר התיכונים והאוניברסיטאות במדינה וכל התלמידים בני ההוטו, שזוהו בעזרת רשימות שהוכנו מבעוד מועד, הובלו במשאיות הישר לבורות הריגה. ממשלת הטוטסי של בורונדי באותם הימים חיסלה את ההוטו, המהווים רוב במדינה, ולאיש בעולם לא היה אכפת. באותה העת, במדינה השכנה רואנדה, רצחו בני ההוטו אשר היו בשלטון אלפי בני טוטסי, ואסרו על הטוטסי להיכנס למוסדות ציבוריים כמו בתי ספר, מבני ציבור ומשרדי ממשלה. היום ברואנדה ישנו דו קיום בין ההוטו לטוטסי, אולם בבורונדי המצב מתוח ועומד, כאמור, על סף התפרצות רצח עם נוסף.

בשתיים עשרה השנים שעברו מאז הסכם השלום שנחתם בין ההוטו לטוטסי לאחר מלחמת אזרחים בת כ-20 שנה, לא הורשע אף אחד על הפשעים האיומים שהתרחשו במדינה בזמן מלחמת האזרחים, ואנדרטאות הוקמו רק במוקדים בהם נטבחו בני טוטסי. במהלך בחירות 2010, בהן הנשיא (הוטו) היה המועמד היחיד, גבר המתח האתני, ומאות בני אדם נהרגו כתוצאה מהתנגשויות אלימות בין כוחות הביטחון למפגינים. ביולי 2011 הצהיר נשיא בורונדי, בלחץ המערב, כי תוקם 'וועידת אמת ופיוס' בשנת 2012, אשר מטרתה לחקור את מעשי הטבח ורצח העם שהתחוללו במדינה בין השנים 1962 ל-2008, למפות את בורות ההריגה, להקים אנדרטאות ולהגיש ראיות שיסייעו להעמיד את הפושעים לדין. עוד בטרם החלה הוועידה לפעול, דיווחו פעילים כי הממשלה מחריבה קברי אחים ובורות הריגה מתקופת מלחמת האזרחים באמצעות טרקטורים. בדצמבר 2014 נערכה הצבעה בפרלמנט על הרכב הוועידה. האופוזיציה (טוטסי) החרימה את ההצבעה, בטענה שתהליך הקמת הוועידה היה חד צדדי. פצעי העבר נפתחו, והשלטון תיעל את הזעם בקרב הציבור להתפרצות נוספת של גל אלימות.

באפריל 2014 דלף מברק של כוח האו"ם בבורונדי, לפיו מפלגת השלטון מחמשת את תנועת הנוער 'אימבונרקורה', הידועה ככוח הוטו גזעני, ברובי קלצ'ניקוב ומעבירה מסרים בשידורי רדיו "להתכונן". על פי הערכות, כ-100,000 מבני ההוטו חומשו ואומנו על ידי המפלגה. כוח חמוש זה עשוי היה להיות מי שיוציא לפועל את "צו ההשמדה" של הנמנים עם קבוצת הטוטסי, ששלטה בעבר במדינה. בעקבות הדלפת המברק, גירש הנשיא את קצין הביטחון הראשי של האו"ם מבורונדי. פעיל זכויות אדם, שסיפר על אימוני תנועת הנוער לתקשורת, נעלם. בדצמבר 2015 נרצחו מאות צעירים בני טוטסי בידי כוחות הביטחון המזוהים עם ההוטו. המצב כיום, דומה להפליא למה שהיה ברואנדה ב-1993-1994 לפני פרוץ רצח עם.

שגרירים של כמה מדינות אירופאיות התריעו בחורף 2015 כי רצח העם מתחיל. ברק אובמה, נשיא ארה"ב באותה העת, הודיע כי יוציא את בורונדי מתכנית הפיתוח של אפריקה (AGOA) וזאת בשל "התעמרות מתמשכת באנשי אופוזיציה הכוללת התנקשויות, רצח ללא משפט, עינויים ומעצרים שרירותיים". מצבה הכלכלי של המדינה, שהייתה גם אז מבין המדינות העניות ביותר בעולם, הדרדר מאז עד כדי כך שבאזורים רבים קשה להשיג מוצרים בסיסיים ולכחצי מאוכלוסיית המדינה אין מים זורמים. הזמרת ביונסה התגייסה לאחרונה לסייע לקרן הילדים של האום להקים מתקנים לטיהור מים בבורונדי. "גישה למים זו זכות בסיסית. כשאתה נותן לילדים מים נקיים ובטוחים, אתה לא נותן להם רק חיים, אתה נותן להם חינוך, בריאות, ועתיד ורוד יותר" אמרה ביונסה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!