דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת הצוללות

תיק 3000 / צוללות וחקירות: אמש (ב') נעצר שר התשתיות לשעבר, מודי זנדברג

מעצרו של זנדברג, שחשוד בלקיחת שוחד ותיווך לשוחד, הוארך עד ליום ד' | בנוסף נעצרו יועצו של שר האנרגיה יובל שטייניץ ובכיר לשעבר במל"ל

הנחקרים בפרשת 3000, מודי זנדברג ורמי טייב (צילום: פלאש 90/ פייסבוק).
הנחקרים בפרשת 3000, מודי זנדברג ורמי טייב (צילום: פלאש 90/ פייסבוק).
שי ניר

השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג נעצר ונחקר אתמול (שני) ביחידה להב 433 במסגרת חקירת תיק 3000, העוסק בפרשת כלי השיט והמספנות הגרמניות. מעצרו של זנדברג הנחקר בחשד לעבירות של לקיחת שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים ורישום כוזב של חשבונית, הוארך ביומיים בהסכמת פרקליטיו. בנוסף אליו נעצר ונחקר גם רמי טייב, המשמש כיועצו הפוליטי של שר האנרגיה יובל שטייניץ, ובכיר לשעבר במל"ל. מעצרו של טייב הוארך ביומיים.

עו"ד יובל זמר המייצג את זנדברג אמר כי אין מחלוקת בין מרשו לבין המשטרה כי קיימים קשרים עסקיים בינו לבין איש העסקים מיקי גנור שייצג את תאגיד "טיסנקרופ" הגרמני בישראל וכי "המחלוקת היא על הפרשנות". "מר גנור מפרש היום את הדברים בצורה שונה מכפי שהם קרו באמת." אמר זמר והוסיף, "האינטרס הראשון שלנו הוא שהמשטרה תמשיך בעבודתה ותסיים את החקירה הזו. אין לי צל של ספק שבעוד ימים מספר התיק נגדו ייגנז וייסגר".

נתניהו מבקר על סיפון הצוללת החדשה אח"י תנין, ספטמבר 2014 (צילום: קובי גדעון לע"מ)
נתניהו מבקר על סיפון הצוללת החדשה אח"י תנין, ספטמבר 2014 (צילום: קובי גדעון לע"מ)

שר האנרגייה יובל שטייניץ (הליכוד), שאינו חשוד בשלב זה בפרשה, אמר אמש לחדשות 2 כי אם יקרא למשטרה להעיד, יגיע וישתף פעולה. שטייניץ אמר בנוסף כי אף אחד במערכת הביטחון לא הזהיר מפני העסקה, ובכל מקרה מי שהכריע בפרשה הוא ראש הממשלה.

השר שטייניץ מגיב למעצר של יועצו לשעבר, רמי טייב (צילום מתוך חדשות 2).
השר שטייניץ מגיב למעצר של יועצו לשעבר, רמי טייב (צילום מתוך חדשות 2).

 

זנדברג, בן 55, מכהן מאז שנת 2010 כיו"ר קרן היסוד. בשנת 2003 מונה לשר המדע בממשלת אריאל שרון, לאחר שנבחר לכנסת יחד עם סיעת שינוי. שנה לאחר מכן, בעקבות פיטורי השר יוסף פריצקי, מונה לשר התשתיות הלאומיות. לאחר חמישה חודשים פוטר יחד עם כל שרי שינוי מהממשלה בשל התנגדותם לתקציב המדינה.

בשנת 2006 פרש זנדברג עם אברהם פורז משינוי ולאחר מספר ימים הקים זנדברג את סיעת "הבית הלאומי" שהתמזגה אל הליכוד והעבירה איתה את כספי מימון המפלגות. בחודש אוקטובר באותה שנה הצטרף כשותף לקרן הון הסיכון h2tech המשקיעה בפרויקטים טכנולוגיים בתחום המים. בכנסת ה-18 היה חבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד לקראת הרכבת הממשלה ושמו עלה כמועמד לתפקיד מזכיר הממשלה, אך הוא סירב להצעה.

ביום ראשון השבוע נעצרו ונחקרו שישה נחקרים בפרשה, הבכיר מביניהם הוא דוד שרן, ראש לשכת נתניהו בשנים 2014-2016. מבין החשודים הנוספים שעוכבו לחקירה ישנם מפקד חיל הים לשעבר האלוף (במיל) אליעזר (צ'ייני) מרום ששוחרר לביתו, מפקד שייטת 13 לשעבר ששמו נשאר חסוי וכן היועצים האסטרטגיים צחי ליבר ונתן מור, החשודים ששימשו כצינור לשוחד.

שרן נחשב מקורב מאוד לשר שטייניץ ואף שימש כראש המטה במהלך כהונתו של האחרון כשר האוצר וכשר לעניינים אסטרטגיים. לאחר מכן הוא מונה למזכיר חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון). בסוף שנת 2014 מונה למנהל לשכת ראש הממשלה, והחליף בתפקיד את אייל חיימובסקי. שרן מילא את התפקיד עד אוגוסט 2016, אז התפטר (במחאה על נסיגת רה"מ נתניהו מהכוונה למנותו למזכיר הממשלה) וחזר לתפקידו בקצא"א.

התפתחות זו בפרשת כלי השיט נובעת ככל הנראה מחקירתו של עד המדינה, איש העסקים מיקי גנור ששימש כמתווך מטעמה של חברת הספנות טיסנקרופ הגרמנית, יצרנית כלי השיט.

על אף ההתפתחויות האחרונות הכוללות מעצרי מקורבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דובק בעמדה כי אין כל מניעה שהדרג המדיני המכהן בשעה זו ימשיך לנהל את המשא ומתן מול גרמניה בעסקת הצוללות. לפי שעה נראה כי אין אף גורם מדיני מכהן החשוד בפרשת הצוללות.

פרשת הצוללות עלתה בחודש שעבר שלב בחקירה, עם מעצרי המעורבים בה – עו"ד דוד שמרון, איש העסקים מיקי גנור, ממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אבריאל בר יוסף, שכתב את חוות הדעת לטובת 'טיסנקרופ', ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום. החקירה הפלילית החלה בחודש פברואר השנה, חודשיים לאחר שנחשפה בחדשות 10 על ידי העיתונאי רביב דרוקר. החשדות שבגינם נחקרים המעורבים הן עבירות שוחד וקבלת דבר במרמה, עבירות מס על פי פקודת מס הכנסה וחוקי מע"מ, וכן הלבנת הון שעלו בשתי עסקאות לרכישת צוללות וספינות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!