דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
BRICS

כלכלה עולמית / המזרח החדש: בוועידת מנהיגי הכלכלות המתפתחות נותנת סין את הטון

ועידת BRICS - ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, תינעל היום (ג') בלי החלטות גדולות, אבל עם מעצמה כלכלית גדולה שכוחה עולה | סין, שהשכילה להשקיע בתשתיות לאחר המשבר של 2008, לא מפחדת מיחס חוב-תוצר של 250%, ומשגשגת

ראשי המדינות ברזיל, רוסיה, סין, דרום אפריקה והודו בועידת המדינות המתפתחות (צילום: Zhang Duo/Xinhua via AP).
ראשי המדינות ברזיל, רוסיה, סין, דרום אפריקה והודו בועידת המדינות המתפתחות (צילום: Zhang Duo/Xinhua via AP).
יונתן קירשנבאום

היום (שלישי) תסתיים ועידת הפסגה של מנהיגי חמש הכלכלות המתפתחות הגדולות, הידועה בכינוי BRICS, ראשי תיבות של שמות המדינות – ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. מנהיגי המדינות, המהוות יחד כשליש מנפח כלכלת העולם, נפגשו ליומיים במטרה לתאם ולפתח אסטרטגיה כלכלית ופוליטית. הוועידה החלה ביום ראשון השבוע, ונידונו בה נושאים הנוגעים ביחסי מסחר בין החברות, אסטרטגיית השקעה משותפת, התמודדות עם שינוי אקלים והמשבר הגרעיני עם צפון קוריאה.

הפורום הוקם בשנת 2006, במטרה ליצור איגוד פוליטי וכלכלי בין הכלכלות הגדולות שאינן מערביות. בין היתר, הקימו החברות בארגון ה-BRICS בנק השקעות בבעלותן, אשר מטרתו לממן השקעות, בעיקר במדינות מתפתחות, מתוך האינטרסים הכלכליים והפוליטיים של חמש המדינות.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

שי ג'ינגפינג, נשיא סין, דיבר בוועידה ואמר כי על מדינות ה-BRICS לקחת חלק פעיל יותר בהנהגה הפוליטית העולמית. "הקשרים שלנו עם שאר העולם, שכיום טובים יותר מאי פעם, מצריכים מחמש המדינות שלנו להיות חלק פעיל יותר בממשל העולמי. בלעדינו, לא היה ניתן לפתור ביעילות הרבה מאד אתגרים בינלאומיים", אמר.

הסינים השקיעו ומרוויחים

סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, והמשפיעה ביותר מבין חמש המדינות. מאז המשבר הכלכלי בשנת 2008 והמיתון הגדול שגרר, החלה סין בהשקעה מאסיבית בשוק המקומי, שכלל פיתוח תשתיות אינטסיבי בתוך המדינה. במהלך זה ביקשו הסינים לעודד ביקוש מקומי שיחפה על הירידה בביקוש במשקים המערביים בעקבות המיתון. הפעילות הכלכלית בסין הומרצה ע"י השקעה מאסיבית של הממשלה, שיחס החוב-תוצר שלה עלה מ-140% ב-2008 ל-250% היום.

מאז שנת 2013 דוחפת סין להשקעה מאסיבית בפיתוח תשתיות במדינות אסיה דרך תכנית 'יוזמת החגורה והדרך' – תכנית פיתוח תשתיות בארצות אסיה. פיתוח התשתיות אמור לאפשר הקלה והוזלה של ייצוא סיני לאירופה, ע"י יצירת תשתית מסחר יעילה דרך היבשה והים. לצורך כך השקיעה ממשלת סין מיליארדים במסילות ברזל ונמלים לאורך צירי המסחר המרכזיים באסיה. תוצאה נוספת למהלך זה עשויה להיות עידוד הצמיחה במדינות אסיה השונות, אשר תהפוכנה בעצמן לשווקים בעלי ביקוש לתוצר סיני. התכנית מחזקת את מעמדה של סין כבעלת הברית הפוליטית והכלכלית של מדינות אסיה, וסין אף הקימה קרן של 40 מיליארד דולר לקידומה של התכנית.

ברוח זו ביקר שי ג'ינגפינג את מדיניות ההתבדלות הכלכלית של טראמפ, שמתבטאת באיומו לבטל את הסכם נאפט"א – הסכם הסחר החופשי בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו. "עלינו לדחוף לכלכלה עולמית פתוחה, לעודד ליברליזציה של המסחר", אמר שי ג'ינגפינג. שי התייחס בדבריו להיקף ההשקעות הנעשות בין מדינות ה-BRICS ואמר כי "הפוטנציאל לשיתוף פעולה כלכלי טרם מוצה". הוא קרא לחמש המדינות להגדיל את היקף השקעתן אחת הכלכלת השנייה, והוסיף כי ההשקעה ההדדית היא "מצב של רווח לכולם".

סין אף הזמינה לוועידה את נשיא מקסיקו, אנריקה פנה ניאטו, ורמזה כי היא מעוניינת ביצירת הסכם סחר חופשי חלופי לנאפט"א. סין היא הייצואנית הגדולה בעולם, ובמידה וטראמפ אכן ינקוט במדיניות פרוטקציוניסטית, נראה כי היא תהיה זו שתוביל את הסכמי הסחר החופשי בשנים הקרובות.

נטיותיה של סין יוצרות מתחים בתוך פורום מדינות ה-BRICS, בייחוד עם הודו, שמתנגדת לשיתוף הפעולה בין סין לפקיסטן, אשר איתה נמצאת הודו בסכסוך מזה 65 שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!