דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביהמ"ש העליון

בית המשפט העליון / השופטת אסתר חיות נבחרה לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון

חיות מונתה לתפקיד על אף הדיונים שהתעוררו לאחרונה בהובלתה של שרת המשפטים, המערערים על 'שיטת הסניוריטי' הנהוגה ולפיה השופט הוותיק ביותר מחליף את הנשיא היוצא | היא תיכנס לתפקיד ב-26 באוקטובר ובכך תהפוך לנשיאת ביהמ"ש ה-12

נשיאת בית המשפט העליון החדשה, אסתר חיות במשרדה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
נשיאת בית המשפט העליון החדשה, אסתר חיות במשרדה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לבחירת שופטים בחרה הבוקר (שלישי) את שופטת בית המשפט העליון אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון. חיות תיכנס לתפקיד ב-26 באוקטובר, אז תחליף את הנשיאה היוצאת מרים נאור. בכך תהפוך לנשיאת ביהמ"ש העליון ה-12, ותתחיל בכהונתה בת שש השנים בתפקיד.

הביוגרפיה של חיות (64) מגלמת בתוכה מרכיבים רבים מהסיפור הישראלי: בת ונכדה לניצולי שואה, גדלה במעברה, ובהמשך שירתה בלהקה צבאית ולמדה משפטים באוניברסיטת ת"א. חיות החלה את דרכה בעולם המשפטי במשרד עורכי הדין צדוק ושות' – משרדו של שר המשפטים לשעבר חיים צדוק, בו אף עבדה תחתיו כמתמחה. בהמשך הקימה יחד עם בעלה, עו"ד דוד חיות, משרד המתמחה בתחום המסחרי ועוסק בתביעות נזיקין וביטוח. התקדמותה של חיות בעולם המשפטי נחשבת מהירה ומזהירה. חמש שנים לאחר הקמת משרדה מונתה חיות לשופטת שלום בתל-אביב. לאחר שש שנים כבר קודמה למחוזי, וב-2003 מונתה על ידי נשיא העליון דאז אהרן ברק לכהונה זמנית בעליון, כהונה שב-2004 הפכה לקבועה.

אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון החדשה, מרים נאור הנשיאה היוצאת ושרת המשפטים איילת שקד (צילום: דוברות שרת המשפטים)
אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון החדשה, מרים נאור הנשיאה היוצאת ושרת המשפטים איילת שקד (צילום: דוברות שרת המשפטים)

בחירת נשיא בית המשפט העליון התנהלה בישראל תמיד לפי "שיטת הסניוריטי", בה שופט העליון הוותיק ביותר מחליף את נשיא העליון היוצא. בכך, חיות המכהנת כשופטת בבית המשפט העליון מזה 13 שנים הייתה בחירה טבעית לתפקיד הנשיאה. עם זאת, לאחרונה עלו קולות במערכת הפוליטית שהתנגדו להמשך יישום שיטת הסניוריטי. בראש המתנגדים לשיטה עומדת שרת המשפטים שקד, שטענה שיש לדון מחדש באופן הליך בחירת הנשיאים. "אין עוד גוף פרטי או ציבורי שבוחרים בו כך, אין אח ורע במדינת ישראל שבוחרים עשרים שנה קדימה". בחודשים האחרונים שקד ניסתה להעלות את אופן הבחירה לדיון מחודש, ואף קיימה בכנסת דיון רב משתתפים שעסק בשיטת הסניוריטי. לשקד הצטרפו קולות נוספים, דוגמת ח"כ קיש (הליכוד) שביוני השנה הגיש הצעת חוק לתיקון והסדרת הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון. אל מול הקולות האלה, הנשיאה היוצאת מרים נאור הקפידה לתמוך הן בהמשך יישום השיטה, ובפרט במינוייה של חיות. נאור אמרה כי השיטה הקיימת מונעת תחרות בין שופטים בבית המשפט העליון, וכי "הסניוריטי מבטיח שמרגע ששופט מתמנה לעליון ומגיע לפסגת השיפוט הוא אינו נדרש להתמודד עוד על תפקידים. כתוצאה מכך נמנע הצורך של שופטים לזכות בתמיכתם של חברי הוועדה לבחירת שופטים, ובהם פוליטיקאים, לצורכי קידום".

בפאנל העוסק בנושא "החברה הישראלית: שילוב או היפרדות" אמרה חיות כי "עיקר תפקידנו כשופטים במדינה יהודית ודמוקרטית הוא שמירה על ערכי היסוד, הגנה על זכויות אדם וביצור שלטון החוק. אך בבואנו למלא את תפקידנו זה עלינו לזכור את חשיבותה של הלכידות החברתית כערך וכמטרה שיש לחזק ולשמר. עלינו לשאוף ככל הניתן לשמש כתובת הנותנת מענה הוגן וסעד לקבוצות השונות באוכלוסייה על כל גווניה כאשר הן מלינות על עוולה ועל פגיעה בזכויות".

חיות התבטאה בעבר בעניין הקהילה הגאה, ואמרה כי "במקרים שבהם מתנגשות זכויות אדם עם תפיסות חברתיות מקובלות ידן של זכויות האדם על העליונה, ואל לו לבית המשפט לתת לגיטימציה לתפיסות או לפרקטיקות הומופוביות ומפלות הפוגעות בזכויות מיעוטים בכלל ובזכויות מיעוטים מיניים בפרט. על אף התמורות החשובות שחלו במעמדם המשפטי של חברי קהילת הלהט"ב בעשורים האחרונים, הדרך לשוויון מלא לחברי הקהילה ולהגנה ראויה על זכויותיהם עוד ארוכה. עובדה זו רק מחדדת את החשיבות שיש להמשך השיח המשפטי והציבורי בנושא זכויות הקהילה הגאה בישראל ולחלקו של בית המשפט העליון בשיח זה ובקידום ערכי השוויון והסובלנות בחברה הישראלית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את השופטת אסתר חיות ואיחל לה הצלחה בתפקידה החשוב והודה לנשיאה היוצאת, השופטת מרים נאור, "על שנים ארוכות בה שירתה את מערכת המשפט בישראל במסירות, בנאמנות ובמקצועיות". רה"מ הוסיף כי "מערכת המשפט בישראל היא מן המוערכות בעולם ועושה רבות לחיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל כדמוקרטיה שומרת חוק, ומעמדו של צה"ל כצבא מוסרי ראשון במעלה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!