דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / הצפון הירוק: קו רכבת לכרמיאל ואוטובוסים חשמליים בחיפה נחנכו אתמול

קו הרכבת החדש לכרמיאל יחל לפעול בערב ראש השנה | 25 האוטובוסים החשמליים, הנהנים מנסיעה שקטה ולא מזהמת, הם פיילוט לו שותפים קק"ל והמשרד להגנת הסביבה | התוכניות לעתיד: עוד 40 אוטובוסים חשמליים וקו רכבת בין אילת לקריית שמונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו  חונך את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל עם שר התחבורה ישראל כץ
Photo by Kobi Gideon / GPO
ראש הממשלה בנימין נתניהו חונך את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל עם שר התחבורה ישראל כץ Photo by Kobi Gideon / GPO
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שלישי) נחנך קו הרכבת מכרמיאל לבאר שבע, כחלק מתכנית ארוכת טווח להאריך את מסילות הרכבת מקריית שמונה ועד אילת. באיזור חיפה והקריות נכנסו לשימוש 25 אוטובוסים חשמליים, אשר אינם פולטים לסביבה גזים רעילים, מתוך תכנית לשילוב 65 אוטובוסים כאלו עד סוף השנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ (הליכוד) חנכו אתמול את קו הרכבת החדש לכרמיאל. קו הרכבת תל אביב-כרמיאל יחל את פעילותו ביום רביעי בבוקר, ערב ראש השנה, ה-20 בספטמבר. בשעות השיא יצאו בקו שתי רכבות בשעה לכל כיוון, אחת עד באר שבע ואחת לחיפה חוף הכרמל. בשעות האחרות תצא רכבת אחת בשעה לחיפה. הרכבות יעצרו גם בתחנה החדשה באחיהוד. בסך הכל יופעלו מדי יום בקו הרכבת 18 רכבת לחיפה ו-8 רכבות לבאר שבע, מהשעה 05:30 בבוקר ועד חצות. זמן הנסיעה מתחנת כרמיאל לחיפה מרכז יעמוד על 34 דקות, ולתחנת תל אביב כ-90 דקות. זמן הנסיעה לבאר שבע יימשך כ-3 שעות, מה שמהווה יתרון גדול בשעות העומס בכבישים. עלות פרויקט רכבת הגליל עד כה היא 2.8 מיליארד ש"ח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חונך את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל עם שר התחבורה ישראל כץPhoto by Kobi Gideon / GPO
ראש הממשלה בנימין נתניהו חונך את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל עם שר התחבורה ישראל כץ
Photo by Kobi Gideon / GPO

השר כ"ץ ציין כי מדובר באחד הקווים החשובים באזור הפריפריה, שיסייע לצמצם פערים כלכליים וחברתיים. "בנוסף לאיכות חיים גבוהה, יזכו תושבי הגליל הפוקדים את האזור, במערכת תחבורה מתקדמת ומהירה. אנו מביאים היום את בשורת הרכבת גם לכרמיאל ולערים נוספות, זאת במקביל להשלמתם של פרויקטים תחבורתיים נוספים בצפון ובדרום", אמר כ"ץ.

חודשים ראשונים בחינם

עם פתיחת הקו לכרמיאל יוכלו תושבי האזור לנסוע מתחנות הרכבת אחיהוד וכרמיאל ללא תשלום, במשך שלושה חודשים ברציפות, לכל יעד בארץ, באמצעות כרטיס רב-קו אישי. בתום שלושה חודשים של נסיעת חינם, תינתן הנחה של 50% במשך שנתיים נוספות לנוסעים שיעלו בתחנות אחיהוד וכרמיאל.

במסגרת הפרויקט הענק של משרד התחבורה, שנבנה באמצעות חברת 'נתיבי ישראל', הוקמה מסילה באורך של כ-23 קילומטרים בין עכו לכרמיאל, ארבע מנהרות באורך של כ-4.7 קילומטרים, 700 מקומות חנייה בתחנת כרמיאל וכ-230 מקומות בתחנת אחיהוד, עם אפשרות להרחבת החניה בהמשך. בעבר אמר השר כ"ץ כי מטרת חודשי הנסיעה בחינם היא להגביר את הביקוש לנסיעות ברכבת ולעודד בכך ציבור להתנסות ברכבת ולהתרגל אליה. תחנת הרכבת בכרמיאל נבנתה בסמיכות למסוף אוטובוסים מרכזי, מה שנשמע הגיוני לחלוטין אך לא קיים בתחנות רכבת שונות בישראל, כגון הרצליה, חדרה, כפר סבא ואחרות.

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ ציין כי מדובר בפרויקט הנדסי מורכב הכולל את מנהרת הרכבת המשמעותית ביותר בישראל, שאורכה הכולל מגיע לכ-10 קילומטרים.

אוטובוסים חשמליים בחיפה – פחות זיהום

סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז, מנכ"ל המשרד ישראל דנציגר וצוות המשרד להגנת הסביבה, הצטרפו אתמול (שלישי) לנסיעתו של האוטובוס החשמלי הראשון של חברת במפרץ חיפה. 25 האוטובוסים הם חלק מתכנית ארצית, לרכש מסובסד של אוטובוסים כאלו, הממומנים בעזרת המשרד להגנת הסביבה וקק"ל.

 

אוטובוסים חשמליים במפרץ חיפה ( צילומים: אסף יזדי ואור אזריאל, המשרד להגנת הסביבה)
אוטובוסים חשמליים במפרץ חיפה ( צילומים: אסף יזדי ואור אזריאל, המשרד להגנת הסביבה)

אל האוטובוסים האלה, שאינם פולטים זיהום כלל, יצטרפו עד סוף השנה עוד כ-40 אוטובוסים חשמליים בערים נוספות ברחבי הארץ. מעבר להפחתת זיהום האוויר, הנסיעה באוטובוסים אלה שקטה ונעימה, ומהווה שיפור שירות שהמשרד מקווה כי יעודד עוד אנשים לנסוע בתחבורה הציבורית.

סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז, אמר בנסיעה: ״אין ספק שהנסיעה הראשונה באוטובוס החשמלי בחיפה הייתה מרגשת, שכן מדובר במהפכה סביבתית אמיתית, שתפחית את זיהום האוויר בצורה משמעותית ותהא הסנונית הראשונה להמשך המגמה הירוקה בחיפה.״ בטקס ההשקה באוגוסט אמר השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר על הציבור בישראל. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. יחד עם קק"ל אנחנו משקיעים 370 מיליון שקל בפרוייקטים רבים שיסייעו בהפחתה משמעותית של זיהום האוויר ו-25 האוטובוסים החשמליים של אגד שאנו חונכים בחיפה הם פרויקט אחד מיני עשרות נוספים. במקביל, אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה בעלות של 260 מיליון שקל נוספים שיתרמו משמעותית למאבק שלנו בהפחתת זיהום האוויר מתחבורה, העלאת איכות החיים לתושבים ושמירה על בריאותם".

עוד מוקדם לחגוג

כלי רכב חשמליים אינם פופולריים עדיין, מפני שבשלב זה קשה לאגור חשמל בכמות המספיקה לנסיעות ממושכות. ישנן טכנולוגיות חדשות המאפשרות נסיעה ברכב פרטי לטווח של 500 ק"מ, אך עד כה רוב המכוניות החשמליות התאימו לנסיעות בתוך העיר בלבד, ונזקקו להטענה לאחר 150-200 ק"מ, כאשר הטענה מחייבת עצירה ארוכה של הרכב, בשונה מתדלוק קצר יחסית בתחנות דלק. אוטובוס חשמלי מבוסס על מצבר קל יותר, שמתאים לנסיעות בקווים קבועים וקצרים יחסית בתוך העיר, ולכן שירותי תחבורה ציבורית יכולים להיעזר בו בקלות יחסית לעומת חברות טיולים.

על אף ההכרזות המלבבות, מדובר בשלב זה במיעוט קטנטן מצי האוטובוסים בישראל, ולא תהיה לו השפעה משמעותית על זיהום האוויר. לעומת הזאת, הלקחים מהפרויקט, יכולים להבשיל להחלפת כמות גדולה של אוטובוסים, ובכך לתרום באופן משמעותי לשיפור בריאות הציבור. אוטובוס חשמלי מפחית חשיפה לזיהום באופנים הבאים: כמו כל כלי רכב החשמלי, הוא צורך פחות אנרגיה ממנוע בעל דלק נוזלי, אשר פועל גם בזמן עמידה בתחנות וברמזורים. שנית, הוא מרחיק את הזיהום אל עבר תחנות הכח, שנדרשות לייצר יותר חשמל, ופעולה זו מפחיתה את החשיפה של בני האדם לאוויר המזוהם, ובכך התרומה הבריאותית המשמעותית, כמו גם הנוחות שבהפחתת הרעש. אם וכאשר, יגבר השימוש בטכנולוגיות 'ירוקות' לייצור חשמל, הרי שהרחקת הזיהום תיהפך גם להפחתת זיהום האוויר באופן כולל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!