דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוניסיה

בשכונה / תוניסיה, המדינה הראשונה בה פרץ 'האביב הערבי', מובילה חקיקה פמיניסטית

נשיא תוניסיה, באג'י קאיד א-סבסי, לא חושש מהשמרנים ומהביקורת הפנימית ומקדם שוויון, יחסי, לנשים | נשים מוסלמיות יורשו להנשא לגברים שאינם מוסלמים, והחקיקה בנושא הירושה תתוקן | "תוניסיה החדשה מהווה דוגמה לעולם הערבי, לנשים אחרות, ולמדינות מוסלמיות" אומרות פעילות פמיניסטיות במדינה

נשים תונסאיות הולכת ברחוב, ברקע כרזות בחירות לנשיאות 2014 (צילום ארכיון: AP Photo/Hassene Dridi)
נשים תונסאיות הולכת ברחוב, ברקע כרזות בחירות לנשיאות 2014 (צילום ארכיון: AP Photo/Hassene Dridi)
אוריאל לוי

נשיא תוניסיה מקדם רפורמות פמיניסטיות בחוקי המדינה, ומעורר את זעמו של הציבור המוסלמי השמרני. בחודש שעבר הודיע הנשיא, באג'י קאיד א-סבסי, על כוונתו לאפשר לנשים להתחתן מחוץ לממסד המוסלמי, מה שיותיר להן לשאת גברים שאינם מוסלמים, ולהעניק להן זכויות שוות על פי חוקי הירושה של המדינה.

נכון לעכשיו, אסור למוסלמית להנשא לגבר שאינו מוסלמי, לעומת זאת גברים מוסלמים רשאים להתחתן עם נשים שאינן מוסלמיות. החוק האיסלאמי קובע גם כי צאצאים גברים מקבלים ירושה כפולה מאשר צאצאים נשים. כעת מבקש נשיא תוניסיה, "להשיג שוויון מלא בין נשים לגברים ולהבטיח שוויון הזדמנויות", בהתאם לחוקה החדשה שהתקבלה בינואר 2014 לאחר ההצלחה של 'האביב הערבי' שפרץ, לראשונה בתוניסיה, שלוש שנים לפני כן. "נושא הירושה הוא אחד העניינים שאללה השאיר לפרשנות של בני האדם, ואנחנו נתנו פרשנות", הוסיף הנשיא.

ראש ממשלת תוניסיה (צילום ארכיון: AP Photo/Ali Louati)
ראש ממשלת תוניסיה (צילום ארכיון: AP Photo/Ali Louati)

הרפורמה שמנסה הנשיא להוביל, תבסס את מעמדה של תוניסיה בחזית המאבק לשוויון זכויות הנשים בעולם המוסלמי. הרפורמה מקודמת לאחר הצלחתן של מפלגות הקואליציה לחוקק חוק ייחודי בעולם המוסלמי, למניעת אלימות נגד נשים. חוק שביטל בין היתר את ההגנה לה זכו אנסים שנשאו את קרבנותיהם לאישה. לאחר שתוניסיה העבירה את החוק למאבק באלימות נגד נשים, גם מצריים ומרוקו העבירו חוקים דומים. לפני שבועיים גם הפרלמנט בלבנון ביטל חוק לזיכוי אנסים אם יתחתנו עם קרבנותיהם, זאת כשבועיים לאחר שגם בירדן החל הליך חקיקה דומה. בטורקיה לעומת זאת, עבר לפני שנה חוק הפוך, המגן על אנסים – גם במקרים בהם הקרבנות היו קטינות – אם רק ישאו את הקרבנות לאישה.

קולות של התנגדות לרפורמה נשמעו בשכונות הדתיות, והשמרניות יותר של תוניסיה. רועי קייס כתב ב-Ynet שמפלגת "א-נהדה" בעלת האוריינטציה האיסלאמית גינתה את המהלך. בכיר במפלגה אמר שהחוקה בתוניסיה קובעת שאין להפר את פסקי ההלכה של ספרי הקודש באיסלאם, שאינם כוללים שוויון בין הגבר לבין האישה. קייס הוסיף כי מפלגה אחרת, 'זרם האהבה', השיקה קמפיין לגיוס מיליון חתימות בפייסבוק להדחת הנשיא בהצבעת אי אמון בפרלמנט – בטענה שהוא הפר את הפרק הראשון של החוקה. המתנגדים למהלך אמרו שא-סבסי מתעלם מהמצב הכלכלי הקשה במדינה, ומתמקד בסוגיות שלא נמצאות בסדר העדיפויות הלאומי. טענה אחרת שנשמעה היא שהנשיא משתמש בסוגיה זו כדי לגרוף קולות לקראת הבחירות המקומיות באוקטובר, הראשונות מאז 'האביב הערבי'. קריאות להדחתו של המופתי – שפרסם הודעת תמיכה בנשיא נשמעו ברחבי המדינה.

מנגד, זוכה הרפורמה לתמיכה נרחבת בחוגי מעמד הביניים והאוכלוסיה העירונית של הבירה תוניס, הנחשבת ליברלית וקרובה לאירופה. בעודה מדברת ברדיו המקומי, זמן קצר לאחר הודעתו של הנשיא, אמרה ריים מהג'וב, חברת פרלמנט מטעם 'מפלגת העבודה הליברלית', כי המהלך אותו מקדם הנשיא הוא "מתקדם ומהפכני". עוד הוסיפה כי "כאישה אני גאה בכך שהנושא הזה נידון עכשיו… זה לא אומר שאין לנו בעיות חברתיות וכלכליות אחרות, או שצריך להפסיק את הדיון בנושאים חשובים אחרים".

אמנה ג'וללי, חוקרת בכירה מטעם ארגון Human Rights Watch בתוניסיה ובאלג'יריה, אמרה שההודעה מסמלת את "תחילתו של דיון ציבורי בריא על ראייתנו כיצד נוכל לקחת את חוקי הקוראן העתיקים, ולעצב אותם כך שיתאימו לחברה בימינו". עוד הוסיפה כי  ג'וללי כי "הדיון הציבורי איננו מתרחש רק בתוניסיה, אלא באזור כולו, האם זה יוביל לשינוי ממשי? נמתין ונראה".

דלנדה לארגאוצ'ה, פעילה פמיניסטית מאוניברסיטת מנובה בתוניס, אמרה כי הרפורמות של הנשיא הן מרכזיות בעבור המדינה שהיא מקווה שתוניסיה תהפוך להיות. "אנחנו מיישמים את העקרונות הבסיסיים של החוקה", אמרה. "למה גבר יכול להתחתן עם אישה לא מוסלמית, אבל אישה תוניסאית לא? אשר לעניין הירושה, אני שמח המאוד שהנשיא קיבל את ההחלטה לדחוף קדימה את כל הצעדים לקידום השוויון. אין טאבו בימים אלה. תוניסיה החדשה מהווה דוגמה לעולם הערבי, לנשים אחרות, ולמדינות מוסלמיות. הצלחנו לחוקק חוקה מתקדמת בזכות נשים תוניסיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!