דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח סיעודי

בריאות ורווחה / הסתדרות הגמלאים נגד ליצמן: קדם את הרפורמה בסיעוד

חברי ההסתדרות בשיתוף ארגוני גמלאים של התעשייה האווירית, מבטחים וצה"ל, הפגינו הבוקר (ב') מול כנס ביטוחי הבריאות והסיעוד, בהשתתפות שר הבריאות | מנכ"ל המשרד: "ייקח זמן, אבל ליצמן יעביר את חוק הסיעוד"

הפגנת הסתדרות הגימלאים (צילום: יח"צ)
הפגנת הסתדרות הגימלאים (צילום: יח"צ)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות הגמלאים הפגינה הבוקר (שני) במחאה על אי-קידומה של הרפורמה בביטוח הסיעודי על ידי שר הבריאות, יעקב ליצמן. תחת הסיסמה "הבטחת לא קיימת, חרדים לגיל סיעוד", התאספו גמלאים ממרחבי הסתדרות הגמלאים ומארגוני גמלאים כמו: התעשייה האווירית, מבטחים וצה"ל מחוץ בכניסה לאולמי אווניו שבקריית שדה תעופה, בהם נערך באותה השעה כנס ביטוחי הבריאות והסיעוד ה-14, בהשתתפות השר ומנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב.

הבטיח ולא קיים?,  שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
הבטיח ולא קיים?,  שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, ציין כי השר ליצמן הציע לחוקק חוק ביטוח סיעוד עוד בהיותו סגן שר הבריאות, ועיגן דרישה זו בהסכם הקואליציוני בין מפלגתו, יהדות התורה, לליכוד בממשלה הנוכחית. מאז עברו כשלוש שנים והחוק לא נחקק, בין היתר בגלל התנגדות האוצר.

בין היתר, זוכה הרפורמה להתנגדות מצד משרד האוצר, על רקע חוסר הסכמה בנוגע למקורות התקציביים עבורה, ויישומה יצריך העלאת מיסים – צעד העומד בניגוד למדיניות אותה מקדמת הממשלה. אל מול טענת האוצר, לפיה אין בידי המדינה כספים ליישום הרפורמה, הציגו בזמנו השר ליצמן וחברי כנסת נוספים, הצעה לפיה יתוקצב המהלך על ידי העלאת מס הבריאות ב-0.6%. מאחר ומס הבריאות הוא פרוגרסיבי, כלומר, מחושב ביחס להכנסה ולא ביחס להוצאה, השכבות החלשות לא צפויות להיפגע מהעלאתו.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ניפגש עם המפגינים ואמר להם כי השר נחוש להעביר את הרפורמה בכנסת. "מדובר ברפורמה גדולה שעולה כסף רב, דבר המחייב מאבק קשה ואנו מצויים עכשיו במו"מ אינטנסיבי עם האוצר. זה ייקח זמן אבל בסוף יהיה חוק סיעוד ממלכתי", טען.

להתאזר בסבלנות? , מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
להתאזר בסבלנות? , מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

בשנת 2016 התבטא שר הבריאות מספר פעמים על כוונתו לקדם ביטוח סיעודי ממלכתי, והיא אף נכללה כאמור ההסכם הקואליציוני בין מפלגתו של ליצמן, יהדות התורה, והליכוד. עם זאת, לקראת ההצבעה על התקציב בקיץ הקודם, הפסיק השר להתייחס לנושא, ועניין הביטוח הסיעודי ממלכתי ירד מסדר היום, על אף שחברי כנסת רבים הביעו תמיכה ברפורמה.

על פי הסתדרות הגמלאים, ההוצאה הפרטית בישראל על סיעוד עומדת על 45% מכלל ההוצאה על סיעוד במדינה, בעוד שממוצע ה-OECD עומד על שליש מכך – 16%. עוד הוסיפו כי כ70% מהשוהים במוסד סיעודי נאלצים לממן מכיסם את השהייה. ל-60% אין ביטוח סיעודי בעיקר מסיבות כלכליות.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!