דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי חוץ

מדיני / פרסום ראשון: נשקלת האפשרות לקיים בארץ את פסגת ישראל-אפריקה

כך מסר ל'דבר ראשון' גורם במשרד החוץ | אתמול (ב') הודיע משרד החוץ על דחייתה של הפסגה, שהייתה אמורה להיערך בחודש אוקטובר, לבקשת נשיא טוגו | במשרד החוץ שללו את הטענה כי הפסגה נדחתה בשל לחצים אנטי-ישראליים

כנס אקוואס (ECOWAS) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: תקשרות ראש הממשלה).
כנס אקוואס (ECOWAS) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: תקשרות ראש הממשלה).
שי ניר

ועידת הפסגה המשותפת למדינות אפריקה וישראל, שהייתה אמורה להיערך בחודש אוקטובר בבירת טוגו – לומה, נדחתה למועד לא ידוע לבקשת נשיא טוגו, פאורה גנאסינגבה. בכיר במשרד החוץ אמר ל'דבר ראשון' כי מבחינתה של ישראל מדובר בדחייה בלבד ולא בביטולה וכי נבחנת "כאלטרנטיבה, האפשרות לקיים את הפסגה בישראל". לדברי אותו גורם, אין בסיס לטענות כי הפסגה נדחתה בשל לחץ חיצוני נגד ישראל.

על פי הודעת  משרד החוץ הבוקר (שני), בהמשך לבקשת נשיא טוגו, ולאחר קיום התייעצות משותפת בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוחלט על דחיית כינוסה של פסגת ישראל-אפריקה למועד שיוסכם בין המדינות וכי נשיא טוגו הדגיש כי הבטחת הצלחת האירוע החשוב מצריכה הכנות משמעותיות והיערכות מורכבת.

רה״מ בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא טוגו פאורה גנסינגבה (צילום: קובי גידעון / לע״מ)
רה״מ בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא טוגו פאורה גנסינגבה (צילום: קובי גידעון / לע״מ)

נשיא טוגו ביקר בישראל בחודש אוגוסט, במסגרת ביקור פרטי. ברקע ביקורו הושמעו כבר לבטים אם לקיים את הפסגה, והוא הסביר לגורמים בישראל מדוע התנאים הפנימיים בטוגו לא מאפשרים לקיים את המפגש. המדינה המערב-אפריקאית הסובלת מבעיות כלכליות קשות, מצויה במתחים פנימיים הכוללים התנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים, על רקע קריאתם של האחרונים להתפטרותו של הנשיא המנסה לקדם רפורמות כלכליות.

בהודעת משרד החוץ, נמסר כי נשיא טוגו הודה ושיבח את ראש הממשלה על נחישותו לחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות, ואת הירתמותו האישית להבטחת הצלחתה של היוזמה לקיים את הפסגה. כן הדגיש כי מפגש זה מיועד לאחד את המאמצים כנגד האיום על השלום והביטחון הבינלאומיים, המערער את היציבות ובולם את פיתוחה של היבשת.

בשנתיים האחרונות עושה ישראל מאמץ דיפלומטי לשפר את מעמדה המדיני ביבשת אפריקה, מאמץ אותו מוביל נתניהו. בשנתיים האחרונות נעשו שני ביקורים רשמיים ביבשת. בחודש יוני השנה השתתף נתניהו בליבריה בוועידת אקוואס, ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה אשר במסגרתה חתם נתניהו על שורה של הסכמים כלכליים ואף נשא דברים.

כנס אקוואס (ECOWAS) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: תקשרות ראש הממשלה).
כנס אקוואס (ECOWAS) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: תקשרות ראש הממשלה).

שנה לפני כן, נתניהו יצא בראש משלחת וביקר במדינות אוגנדה, קניה, רואנדה ואתיופיה. לדברי גורמים במשרד החוץ אין בביטול הפסגה לפגוע בהצלחתה של ישראל במדיניותה ביחס לאפריקה ומוסיפים כי, עד עכשיו מדיניות ישראל באפריקה מצליחה ומדגישים כי לאחרונה נפתחה שגרירות טנזניה בישראל וכי חודשו היחסים עם גינאה קונקרי והוסיפו ישראל מחויבת להמשיך במאמציה מול יבשת אפריקה כפי שהיא עושה בשנים האחרונות, בין היתר בביקורו של ראש הממשלה בקיץ 2016 ברואנדה, קניה, אוגנדה ואתיופיה, ובפסגת המדינות החברות בארגון ECOWAS  בליבריה ביוני 2017, אליה הוזמן ראש הממשלה כאורח כבוד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!