דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח עם

בעולם / כורי זהב בברזיל עשויים להיות מואשמים ברצח עם, לאחר שטבחו בבני שבט נידח

החוק הברזילאי מכיר בכך שרצח מכוון של שבטים נידחים, קטנים ככל שיהיו, הוא רצח עם | רציחות כאלו התרחשו למכביר בברזיל במהלך המאה האחרונה, והכל בעבור בצע כסף

שבט מבודד בברזיל (צילום: Agência de Notícias do Acre/flicker)
שבט מבודד בברזיל (צילום: Agência de Notícias do Acre/flicker)
אוריאל לוי

התובע הכללי של ברזיל הורה ביום שישי לחקור טבח של "יותר מעשרה אינדיאנים משבט מבודד באמזונס הנעדר כל קשר לעולם" (uncontacted tribe). הרשויות המקומיות במחוז אוליבסה, שבצפון-מערב ברזיל, סמוך לגבול עם קולומביה ופרו, עצרו שני חשודים המואשמים ברצח של "כחמישית מהשבט". החשודים עסקו בכרייה לא חוקית של זהב בג'ונגלים של האמזונס, בעת שנתקלו בשבט המבודד שלא מקיים כל קשר עם העולם החיצון, ונעדר כל טכנולוגיה מודרנית. התובע הכללי של ברזיל לא ציין את מספר הקורבנות המדויק, או באיזה נשק נרצחו. תושבים ילידים מהאזור, דיווחו לעיתון המקומי 'אמזוניה ריל ניוז אג'נסי' כי נרצחו כ-20 מבני השבט, המונה פחות מ-50 נפשות. אדלסון קורה קנמארי, המזוהה כאחד ממנהיגי השבטים הילידים בברזיל, אמר כי בין 18 ל-21 מבני השבט המנותק "הותקפו ונרצחו".

התובע עשוי להאשים את החשודים בביצוע פשע רצח עם – הפשע החמור ביותר בחוק הברזילאי ובחוק הבינלאומי, משום שלפי החוק הברזילאי, טבח בקבוצה המחזיקה בתרבות ושפה ייחודית נחשב לרצח-עם, גם אם מספר הקרבנות קטן מעשרה בני אדם. הטבח נערך על פי החשד בחודש הקודם ליד נהר ג'אנדיאטובה, אך הידיעה אודותיו התפשטה רק כמה ימים לאחר מכן, כאשר כורי הזהב התגאו במעשה והציגו שלל ומזכרות שבזזו מהילידים בעיירה סמוכה. הסוכנות להגנה על השבטים הילידים בברזיל (FUNAI) אישרה את הפרטים והודיעה כי בין הקורבנות היו גם ילדים. הסוכנות, שהיא הגוף היחיד בברזיל המותר לו להיכנס לשטחי המחייה של שבטים מנותקים, הודיעה כי היא משתפת פעולה עם החקירה מטעם התובע הכללי והרשויות.

החוק הברזילאי מגן על שבטים אינדיאנים מנותקים ואוסר כל מגע עמם, או כל חדירה לשטח מחייתם, מחשש שהם ידבקו במחלות וימותו – כפי שקרה פעמים רבות בעבר. האזור בו התרחש הטבח נחשב לאזור בו חיים המספר הגדול ביותר בעולם של שבטים שלא מקיימים קשר עם העולם החיצון.

התובע הכללי הודיע כי הוא החל בחקירה נוספת בנוגע למקרה של טבח שהתרחש בחודש מאי האחרון באזור המבודד של ואריקמה ג'אפר המצוי באותו המחוז. שתי החקירות מתרחשות באזורי ג'ונגל נידחים המצויים כ-1,200 ק"מ מהעיר מנאוס, בירת האמזונס.

תקציביהם של כמה מוסדות ממשלתיים, העוסקים בהגנה על שבטים ילידים, קוצצו בחדות לאחרונה ונאלצו לסגור את משרדיהם ואת הצוותים המפקחים על ההגנה לה זכאים השבטים הילידים. סטפן קורי, מנהל ארגון 'סורביבל אינטרנשיונל' העוסק בהגנה על שבטים ילידים ברחבי העולם אמר כי "אם הדיווחים יאוששו, הנשיא מישל טמר נושא באחריות לרצח העם הזה. הקיצוצים התקציביים לסוכנות FUNAI הותירו עשרות שבטים ללא הגנה למול אלפי הפולשים – כורי זהב, מגדלי בקר ואיכרים – הנואשים לבזוז את אדמותיהם של השבטים".

רצח שיטתי

עשרות, אולי אף מאות, קבוצות ושבטים אינדיאנים הושמדו בדרום אמריקה מאז ראשית המאה ה-20. החוקר רוברט היצ'קוק טוען כי בברזיל בלבד נהרסו ונכחדו, בכוח הזרוע, יותר מ-80 שבטים, במחצית הראשונה של המאה ה-20. אוכלוסיית האינדיאנים המבודדים בכלל המדינה צנחה ממיליון למאתיים אלף בני אדם.

לפני ארבע שנים נחשף בברזיל דו"ח, שהוסתר יותר מארבעים שנים, המתאר השמדה מכוונת של שבטים בברזיל, שבוצעו בין שנות ה-40 לשנות ה-80. הדו"ח חושף הרעלה, הדבקה מכוונת במחלות, הרעבה ומעשי טבח בשבטים מבודדים בג'ונגל, שנעשו בידיעת, ואף בהוראת נבחרי ציבור ופקידים בכירים. חלק ניכר מהפשעים בוצעו תחת שלטון החונטה הצבאית, אך גם לפניה וגם אחריה בוצעו מעשי זוועה.

על פי הדו"ח שבטים שלמים הושמדו וביניהם שבטים במרנהו (Maranhão). במקרה אחד במטו גרוסו (Mato-Grosso) נטען כי נותרו שני ניצולים בני סינטה לארג'ה (Cinta Larga) אשר העידו על השמדת שבטם שמנה 30 איש בהפצצות ממטוסים. שבטים רבים ומגוונים המוכרים כשבטי היאנומאמי (Yanomami) נטבחו וחוסלו, לרוב על ידי כורי זהב שביקשו להיפטר מהם כדי לחפור באדמותיהם. היאנומאמי הם אוסף של עשרות שבטים שונים המדברים שפות שונות, מתפללים לאלים שונים ובעלי תרבויות שונות. חלק מהשבטים מונים כפרים בודדים בלבד ומס' בני השבט לא עולה על כמה עשרות. דיווחים על מעשי טבח בהם, שבחלקם נרצחו כפרים שלמים, הגיעו בראשית שנות ה-90 וגם בשנים האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!