דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

כדורגל / מהליגה הראשונה לרביעית וחזרה: סיפורה המדהים של קבוצת ספאל האיטלקית

לפני כ-5 שנים הגיע קבוצת העבר האיטלקית ספאל לנקודת השפל שלה, כשהגיע לפשיטת רגל וירדה לליגת הרביעית | אוהד מושבע של הקבוצה החליט שלא לוותר והצליח להוביל אותה חזרה לליגה הראשונה

מאמן SPAL (צילום: bestino / Shutterstock.com)
מאמן SPAL (צילום: bestino / Shutterstock.com)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת ספאל האיטלקית, שבעברה הייתה אחד מהמועדונים המפוארים באיטליה והגיעה לפשיטת רגל בשנת 2012, השלימה מהפך מדהים ועלתה תוך ארבע שנים בלבד מהליגה החובבנית לליגה הראשונה באיטליה. מאחורי סיפור ההצלחה עומדת יוזמה של מעריץ אחד, כמה החלטות נכונות וכן, גם השקעה כספית משמעותית. כעת עומד המועדון הצנוע בפני שנת מבחן קשה בליגת האיטלקית, שם יפגוש את יובנטוס, אינטר מילאן ושאר מועדוני הפאר מהטופ העולמי.

כדי להבין את גודל הסיפור, יש לחזור להתחלת הסוף במאי 1968, כאשר שחקן קבוצת יובנטוס גיאנפרנקו זיגוני כבש את השער שהוריד את קבוצת ס.פ.א.ל(Societa Polisportiva Ars et Labor (SPAL)  לליגה השנייה (את השם זיגוני יש לזכור, הוא עוד יחזור בהמשך).  מאז הירידה לליגה השנייה הקבוצה הקטנה, ששמה שונה לספאל, עסקה בעיקר בניסיון לשרוד בליגות הנמוכות עד שהגיעה לשתי פשיטות רגל, הראשונה ב-2005 ואחר כך שוב ב-2012.

בסוף עונת 2012 הוקמה הקבוצה מחדש בליגה הרביעית החובבנית. הקבוצה שנוסדה ב-1907 וייצגה את מחוז אמיליה-רומאניה במהלך שנות ה-50 וה-60, גם הפעם תחת ההנהלה החדשה ,שקעה בחובות פעם נוספת ועיבדה את כל נכסיה בדרך לשקיעה עצובה אל תוך ספרי ההיסטוריה. בעקבות בעיות בקבלת השכר, השחקנים יצאו לעיתונות ובחודש יוני 2013 פנה ראש העיר של פרארה למשפחת קולומריניאס העשירה מאזור שיבאו להציל את המועדון.

וולטר מאטיאולי מעריץ מגיל צעיר של המועדון, לא רצה לתת לאהבת ילדותו להיעלם ולכן עזר לשכנע את משפחת  קולומבריניאס העשירה לרכוש את הזכויות של המועדון המתפרק ולאחד אותו עם המועדון הקטן גיאקומנסה מהליגה השלישית שבבעלות המשפחה. וולטר היה גם נשיא המועדון  גיאקומנסה במשך 25 שנה וכך בעצם הגשים את חלום ילדותו והפך לנשיא של ספאל . אבל גם וולטר לא דמיין שסיפור הסינדרלה שלו יביא את המועדון תוך 4 עונות בלבד מהליגה הרביעית לחזרה מרגשת וצנסיונית לסיירה א.

וולטר החליט להפיח חיים בקבוצה הוותיקה ומינה את דויד ואגנטי למנהל המקצועי של המועדון. ואגנטי שהיה בעברו שחקן של גיאקומנסה לקח את השותפות החדשה וביחד עם משפחת קולומבריניאס, שהביאה את האמצעים הכלכלים הדרושים, יצאו לדרך חדשה. וולטר הביא את חזונו בעיתונות האיטלקית, "אנו נשבענו לעצמנו בלי בעיות כלכליות, לא עוד סקנדלים, לא עוד צער. לעולם לא". הבטיח וקיים. בעזרת עבודה קשה של השניים נהפכה הקבוצה למועדון שמנוהל למופת ואינו מזכיר כלל את אי הסדרים והבעיות הניהוליות והכלכליות שהקבוצה סבלה ממנה במשך שנים ארוכות.

הקבוצה שנאבקה על מקומה בליגה השלישית מינתה בדצמבר 2014 את המאמן ליאונרדו סאמפליצי . באותה העונה הצליח המאמן הצעיר לייצב את הקבוצה ובעונה לאחר מכן העלה את המועדון לליגה השנייה. המאמן שמשחק בשיטת 3-5-2 הצליח לאחד את חדר ההלבשה של הקבוצה, ובעונה היחידה שלהם בסרייה ב הם היו המועדון היחיד ששיחק ללא שחקנים זרים. הוא הסביר שהקבוצה ניסתה להחתים זרים, אך ללא הצלחה, והעובדה שכל חדר ההלבשה דיבר באותה השפה עזרה לאחד אותם בדרך לעונה אדירה בה המועדון זכה בסרייה ב. וחזר לראשונה אחרי 49 שנים שוב לליגה הבכירה- הסרייה א. באופן אירוני, מי שסגר את מעגל החזרה של המועדון לליגה הבכירה מהליגה השלישית, הוא ג'יאנמרקו זיגוני, בנו בן ה-26 של השחקן שהשער שהבקיע הוריד אותה לליגה השנייה ב-68. זיגוני הצעיר שיחק בהרכב הקבוצה בשלוש השנים האחרונות וכבש 36 שערים ב-99 הופעות.

כעת המועדון הקטן יצטרך להתמודד עם אתגרים אחרים וגדולים יותר. בליגה הראשונה משחקות אימפריות הכדורגל הגדולות כמו מילאן, אינטר, יובנטוס, נאפולי, המחזיקות בתקציבי ענק ושחקנים מהטופ העולמי. המועדון הצנוע מכוון בעיקר לשרוד את עונת הבכורה שלו בליגה הראשונה ולשם כך החתים חמישה שחקנים זרים משבדיה, ברזיל, פולין, יוון ופינלנד. ואגנטי ומאטיאולי יקוו להמשיך את סיפור הסינדרלה המשותף שלהם ככל שיחזיקו מעמד בסיירה א, כאשר עצם ההגעה שלהם לבמה המרכזית של הכדורגל האיטלקי היא בעצמה הגשמת חלון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!