ארגנטינה - ישראל

מדיני / נתניהו בארגנטינה: איראן מפעילה תאי טרור גם באמריקה הלטינית

ראש הממשלה נפגש אמש (ג') עם נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי, והדגיש את האיום שבהסכם הגרעין האיראני | נשיא פרגוואי הגיע לבואנוס איירס להפגש עם נתניהו: "אנחנו אוהבים אתכם" | היום צפוי נתניהו להיפגש עם נשיא קולומביה קלדרון

ביקור ראש הממשלה נתניהו בארגנטינה (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
ביקור ראש הממשלה נתניהו בארגנטינה (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
שי ניר

"עמדתנו ברורה, זוהי עסקה רעה. יש לתקן אותה או לבטל אותה. זוהי עמדתה של ישראל", שב ותקף אתמול (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, את הסכם המעצמות הנוגע לתוכנית הגרעין האיראני, בעת הצהרה משותפת עם נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי. בפגישת המנהיגים נחתמו הסכמים לשיתוף פעולה בין המדינות בנושאי ביטחון פנים, ביטוח סוציאלי, מכס והצהרה אודות מסמכים ארכיוניים מהמאה העשרים. "אני מאמין שיש לנו הזדמנויות עכשיו שמעולם לא עמדו לרשותן של מדינות בעבר. הכל הופך טכנולוגי. כל תחום. וההבדל בין הטכנולוגיה שלנו לזו שלכם נעלם במהירות," דברי נתניהו.

נתניהו הזהיר כי על הקהילה הבינלאומית להיות מודאגת מ"החתירה לנשק גרעיני". על רקע המשבר הסובב את קוריאה הצפונית, שבשונה מאיראן, מחזיקה נשק גרעיני שאינו מפוקח ואף מאיימת להשתמש בו, אמר ראש הממשלה, "אנו רואים את הסכנה בכך שנשק אטומי יגיע לידיהן של מדינות סוררות."

כזכוור הסכם הגרעין האיראני מוערך על ידי הגורמים הבינלאומיים השונים כהסכם אשר מקויים ומשיג מטרותיו, בכך שהוא מרסן את שאיפותיה הגרעיניות של איראן. ההסכם המפוקח ע"י הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מצמצם את החומרים והכלים איתם איראן יכולה הייתה לפתח וליצר נשק גרעיני, וכל זאת תחת פיקוח הדוק וחסר תקדים, הכולל פקחים המורשים לערוך ביקורי פתע באתרים חשודים ומצלמות מעקב המשדרות בזמן אמת למטה סבא"א בבריסל על הנעשה באתרים השונים. ביקורתו של נתניהו כעת וטרם חתימת ההסכם נוגעת לשאיפותיה של איראן להפוך למעצמה איזורית. לשיטתו של נתניהו לא נכון היה לחתום על הסכם עם האיראנים מבלי ליטול ממנה אפשרויות נוספות להפעיל את כוחה במזרח התיכון. המעצמות שללו גישה זו אותה הביע ראש הממשלה, בין היתר בנאום המפורסם שלו בקונגרס האמריקאי טרם חתימת ההסכם.

נתניהו האשים את איראן כגורם מרכזי בהנעתו של הטרור העולמי. "יש להם מכונת טרור שמקיפה את העולם כולו. באמצעות בן חסותם חיזבאללה הם מפעילים תאי טרור על פני יבשות רבות, לרבות באמריקה הלטינית." יש להגיב לטרור ללא אבחנה, גרס נתניהו, "כפי שההתקפות הן חסרות הבחנה". ראש הממשלה התייחס לפיגועי הטרור נגד מטרות ישראליות ויהודיות בארגנטינה בשנות ה-90, וטען כי רשויות החוק בארגנטינה לא עשו די למיצוי החקירה והבאת האשמים, והודה למאקרי כי על כוונתו "לגלות מה קרה".

נתניהו הוסיף, "הקהילה היהודית פה עברה שני אירועים טראומטיים, הפיגועים בשגרירות הישראלית (בשנת 92') ואז בבניין אמי"א (בניין הקהילה היהודית – 94') בבואנוס איירס, והיא יצאה מהם חזקה מבעבר." הטרור האיראני הכה פעמיים בשנות ה-90 בארגנטינה, באמצעות שליחם ארגון הטרור חיזבאללה שלקח אחריות על הפיגועים. בפיגוע בבניין שגרירות ישראל בבואנוס איירס בו נהרגו 29 בני אדם ונפצעו כ-220 ושנתיים לאחר מכן, ביולי 1994, בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה בו נהרגו 85 אנשים ונפצעו 330.

139,544 עדויות

הסכם ביטחון הפנים, עליו חתמו המנהיגים, נועד להעמיק ולהדק שיתוף פעולה בין המשטרה ורשויות מוסמכות אחרות של שני הצדדים, במניעה ובגילוי של עבירות פליליות ובזיהוי מבצעיהן, בעיקר באמצעות חילופין של מידע אסטרטגי ותפעולי. הסכם ביטוח סוציאלי נועד להסדיר את שיתוף הפעולה בתחום הביטוח הסוציאלי, כגון: ביטוח פנסיות זקנה, גמלאות לנכות זמנית, גמלת אימהות וכד'. ההסכם כפוף אשרור. הסכם מכס נועד לתת סיוע הדדי ולהבטיח את ההחלה של חוקי המכס. בנוסף, ההסכם נועד לאפשר סיוע הדדי במניעת עבירות מכס, בחקירתן, במאבק בהן ובהעמדה לדין בגינן. ההסכם כפוף לאשרור ויכנס לתוקף כ-30 ימים לאחר סיום הליך האשרור בשני הצדדים.

הצהרה אודות מסמכים ארכיונים אומרת כי יועברו לישראל באופן אלקטרוני 139,544 מסמכים ותמונות היסטוריות מלפני מלחמת העולם השנייה ואחריה. המסמכים יאפשרו הבנה מעמיקה יותר על השואה וכן פשעים נגד האנושות. מדובר ביוזמה משותפת של משרד החוץ הארגנטינאי ומוזיאון השואה בארה"ב.

מאוחר יותר אתמול, נפגש נתניהו עם נשיא פרגוואי והשתתף בכנס כלכלי. היום (רביעי) צפוי נתניהו להמריא מארגנטינה לביקור בן מספר שעות בקולומביה, אשר במהלכו יפגש עם הנשיא חואן מנואל קלדרון, ויחתום על מספר הסכמים בילטרלים בין המדינות. לאחר מכן ימריא נתניהו שוב לכיוון בירת מקסיקו, מקסיקו סיטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!