דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

צרפת / אלפי צרפתים יצאו אתמול (ג') לרחובות במחאה נגד הפגיעה באיגודי העובדים

מקרון, שקרא לעובדים "עצלנים", מתמודד בימים אלו עם ההשלכות של השינויים אותם הוא מבקש להעביר בחוקי העבודה במדינה | 180 הפגנות ברחבי צרפת ואלפי מקומות עבודה שבתו במחאה, כנגד מה שמסתמן כחוקים שיחלישו את כוח המיקוח של האיגודים

חברי איגוד CGT מפגינים ברחובות מרסיי (AP Photo/Claude Paris)
חברי איגוד CGT מפגינים ברחובות מרסיי (AP Photo/Claude Paris)
יונתן קירשנבאום

אלפים צעדו אתמול (שלישי) בערים ברחבי צרפת, במחאה על הרפורמות המתוכננות בחוקי העבודה במדינה. ההפגות, שאורגנו ע"י איגוד העובדים CGT, נערכו בכ-180 מקומות ברחבי צרפת, וב-4,000 מקומות עבודה העובדות והעובדים שבתו. האיגוד הודיע על יום שביתה נוסף אשר יתקיים ב-21.9, בו צפויים אלפי עובדים לצאת שוב לרחובות.

זוהי המחאה הגדולה הראשונה נגד ממשלת מקרון, אשר התחילה את כהונתה לפני ארבעה חודשים בלבד. אחוזי התמיכה במקרון נמצאים במגמת ירידה מאז החל את כהונתו, וכיום פחות מ-50% מהצרפתים מרוצים מתפקודו כנשיא. ביום שישי עורר מקרון סערה בצרפת לאחר שכינה את מתנגדי הרפורמות "עצלנים". במהלך ביקור רשמי ביוון התייחס הנשיא למתנגדי המהלך ואמר כי לא יכנע לדבר, "לא לעצלנים, לא לציניים ולא לקיצוניים". ברוח הערה זו, מפגינים רבים צעקו אתמול "מקרון, אתה בבעיה, העצלנים יצאו לרחובות".

נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).

להחליש את כח האיגודים – להוריד את אחוז האבטלה

מקרון פרסם לפני כשבועיים את מתווה הרפרומות, אשר יובאו להצבעה בפרלמנט בשבועות הקרובים. הרפורמות מכילות סעיפים אשר מכוונים להקל על המעסיקים בהתנהלותם מול עובדיהם, ובכך להגדיל את התמריץ להשקיע ולהעסיק עובדים. צרפת סובלת כיום מאחוז מובטלים גבוה יחסית, ומקרון הבטיח כי הרפורמות אותן יוביל יורידו את אחוזי האבטלה ל-7% עד 2022. את היעד הזה מקווה מקרון להשיג ע"י פגיעה בכוחם של איגודי העובדים לנהל מו"מ מול המעסיקים, ובכך להקל את ההגבלות עליהם.

סעיפים רבים בהצעה מכוונים לשינוי מבנה הכוח בקביעת תנאי העבודה בצרפת, ולשחוק את כוחם של איגודי העובדים בתהליך זה. כך, עסקים בהם 50 עובדים ופחות ינהלו מו"מ על תנאי העבודה באופן ישיר, בניגוד למו"מ הארצי שהיה מתקיים בין האיגודים למעסיקים בענף מסויים, לעיתים בתיווך הממשלה. צעד זה אמנם לא מגביל את האיגודים באופן רשמי, אך הוא מקשה עליהם לגייס את כלל העובדים למאבק משותף על תנאי העבודה בענפים שלמים בבת אחת.

כך גם לגבי חברות גדולות, אשר יפטרו מהצורך לעמוד בהסכמים הקיבוציים בענף. במקרים בהם המו"מ הישיר מול האיגודים נכשל, יוכלו מעסיקי החברות הגדולות לקבל החלטה ע"י העלאת השאלה הנידונה להצבעה בקרב העובדים, דבר המחליש את יכולתו של האיגוד לנהל אסטרטגיית מו"מ אפקטיבית.

ה-CGT קרא להצעה "הצהרת מלחמה כלפי העובדים הצרפתיים" והכריז כי קבלתם ע"י הפרלמנט תהווה "סוף החוזה המוסכם בין המעסיקים לעובדים בצרפת". פיליפ מרטינז, יו"ר האיגוד, אמר כי "נילחם עד הסוף כדי לדאוג לכך שהרפורמות לא יעברו". הוא הוסיף כי הרפורמות מהוות "רגרסיה חברתית משמעותית", וכי האיגוד יאבק בכל מחיר על מניעתם.

עם זאת, לא כל איגודי העובדים בצרפת הצטרפו למחאות. שני איגודי העובדים הגדולים הנוספים, ה-FO וה-CFDT, נמנעו מתגובה לרפורמות בשלב זה. "אנחנו מנהלים את המאבק מול הממשלה, ולא ברחובות", אמר חבר אחד האיגודים שלא הצטרפו לשביתה אתמול. שני האיגודים הגדולים הכריזו כי יקבלו את החלטתו של הפרלמנט הצרפתי, אך דורשים שינויים בנוסח החוק.

הסיכויים לכך שרפורמות אלו יעצרו לחלוטין נראים קלושים למדי. מפלגתו של מקרון שולטת באופן מוחלט בפרלמנט הצרפתי, הגוף שיאשר בהמשך החודש את הרפורמות ויהפוך אותם לחוק. נראה כי מרבית איגודי העובדים ימנעו מפעולה ציבורית נגד הרפורמות ויסתפקו בניהול מו"מ עם הממשלה על מתווה השינויים. כך, תהפוך ההצעה לחוק, כנראה, בשבועות הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!