דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

בעולם / קוריאה הצפונית ערכה ניסוי שני בתוך חודש בשיגור טיל מעל יפן

הטיל נחת באוקיינוס השקט, אך מיליוני אזרחים יפנים נקטו הלילה (שישי) אמצעי הגנה נגד תקיפה גרעינית | המטרה של קים ז'ונג און: בניית ארסנל צבאי שיכול לפגוע בכוחות אמריקאים באסיה ובארצות הברית | האם טראמפ יממש את איומיו ל"אש וזעם" בעקבות השיגור?

תושב יפן צופה בשיגור הטיל הצפון קוריאני  (AP Photo/Eugene Hoshiko)
תושב יפן צופה בשיגור הטיל הצפון קוריאני (AP Photo/Eugene Hoshiko)

קוריאה הצפונית שוב שיגרה טיל מעל יפן. הטיל הבליסטי, בעל טווח הטיסה הארוכה ביותר שקוריאה שיגרה עד היום, נחת באוקיאנוס השקט. ארה"ב וקוריאה הדרומית רואות בכך מסר ברור של התרסה. מזכיר ההגנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, אמר כי שיגור הטיל הצפון קוריאני שחלף מעל יפן גרם למיליוני אזרחים יפנים לנקוט באמצעי הגנה נגד תקיפה גרעינית פתאומית.

מאז שנשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, איים על קוריאה הצפונית ב"אש וזעם" בחודש אוגוסט אם תעז לבצע צעדים מתריסים ותוקפניים, פיונגיאנג ביצעה את הניסוי הגרעיני העצמתי ביותר שלה וערכה ניסוי בשני טילים לטווח הולך וגדל, טילים שעפו מעל בת בריתה של ארה״ב, יפן. הניסוי הראשון בטילים בליסטיים בין-יבשתיים נערך כבר בחודש יולי.

התדירות הגוברת והצלחת הניסויים מאמתות את מה שממשלות ומומחים חיצוניים חששו זה מכבר: קוריאה הצפונית קרובה מתמיד למטרה של בניית ארסנל צבאי שיכול להיות מכוון כנגד כוחות אמריקאיים באסיה ובארצות הברית. הישג זה, בתורו, נועד לאפשר לקוריאה הצפונית חופש צבאי גדול יותר באזור שלה על ידי העלאת ספקות בסיאול ובטוקיו, באשר לנכונות של וושינגטון לסכן את עצמה בהשמדתה של עיר אמריקאית כדי להגן על בעלי בריתה באסיה.

צבא קוריאה הדרומית דיווח שהטיל עבר כ-3,700 ק"מ והגיע לגובה מרבי של 770 ק"מ. קוריאה הצפונית חזרה והבטיחה להמשיך בניסויים הצבאיים הללו כנגד מה שהיא מכנה ״העוינות האמריקאית״, שפירושה נוכחותם של עשרות אלפי חיילים אמריקאיים ביפן ובדרום קוריאה. הניסיונות הדיפלומטים לפתור את המשבר נפסקו כבר לפני שנים, ואין כמעט סימן לכך שאנשי פיונגיאנג ו-וושינגטון דנים בדרכים להאט את הצעדה הנחושה של קוריאה הצפונית לנשק גרעיני.

הטיל ששוגר היום מעל יפן הפעיל את הצופרים והודעות אזהרה ברחבי צפון יפן, אך לא גרם לנזק ממשי. הטיל שוגר מסונאן, נמל התעופה הבינלאומי של פיונגיאנג והמקום שממנו שוגר גם הטיל הקודם מעל יפן. ניתן לקשור בין הניסוי לבין ההצהרה של קוריאה הצפונית, כי בכוונתה להפציץ את האי גואם המצוי בחסות אמריקאית ובו אחד מהבסיסים הצבאיים החשובים של ארה"ב באזור. הגעה ליעד הזה נראית אפשרית בטווח הטיל הוואסונג 12.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'אה-אין, הורה לצבאו לבצע בתגובה תרגיל בטילים בליסטיים, והורה לפקידי הממשל לנקוט צעדים "חמורים" כדי לדכא את פיונגיאנג מפני פרובוקציות נוספות. מומחים בקוריאה הדורמית אמרו שקוריאה הצפונית רוצה להפוך טילים מעופפים מעל יפן לנורמה מקובלת כפי שהיא מבקשת לזכות במרחב צבאי נוסף באזורים שאינם נשלטים על ידה.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ומזכיר ההגנה האמריקני, ג'ים מאטיס, גינו את ההתגרות הצפון קוריאנית. מועצת הביטחון של האו״ם קבעה פגישה דחופה בדלתיים סגורות ליום שישי בשעות אחה״צ בניו-יורק. טראמפ טרם הגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!