דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / נתניהו הגיע למקסיקו, הכלכלה ה-15 בגודלה בעולם

ראש הממשלה חתם עם נשיא מקסיקו על הסכמים לשיתוף פעולה בין היתר בתחום התעופה והחלל | חוקר מקסיקו ואמריקה הלטינית ל׳דבר ראשון׳: ״יש טענות שמספר חברות מישראל מעוניינות להיכנס למכרז לבניית החומה וזה מסבך את היחסים״

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם 16 מבין אנשי עסקים הבכירים במקסיקו במסגרת ''פאוואר ברקפסט'' (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם 16 מבין אנשי עסקים הבכירים במקסיקו במסגרת ''פאוואר ברקפסט'' (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
שי ניר

"זאת טעות בלתי נסלחת, אבל אנו מבקשים מחילה," אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא מקסיקו, אנריקה פנייה נייטו, בסיום פגישתם על כך שזהו הביקור הרשמי הראשון של ראש ממשלה ישראלי מכהן במדינה לאחר 65 שנים מאז כוננו היחסים הדיפלומטים והוסיף, "אנו כאן ואנו מתקנים טעות היסטורית כיוון שמקסיקו היא מדינה אדירה, זוהי אחת הכלכלות האדירות בעולם, זוהי אומה נפלאה, עם נפלא, תרבות נפלאה. אנו רוצים להיות קרובים אף יותר למקסיקו, וזה מה שהפגישה הזאת מסמלת." נתניהו בדבריו התייחס לרעידת האדמה הקטלנית שפקדה את המדינה בשבוע שעבר וגבתה את חייהם של עשרות ושלח את תנחומיו "לאלה שקיפחו את חייהם ברעידת האדמה הטרגית."

נתניהו החל אתמול (חמישי) את ביקורו הרשמי במקסיקו סיטי במהלכו נפגש עם פנייה נייטו ועימו חתם על מספר הסכמים. הסכם בתחומי התעופה להסדרת תנאים להפעלת טיסות סדירות בין המדינות, הסכם שיתוף פעולה בינלאומי לסיוע משותף למדינות שלישיות והסכם בתחום החלל שמטרתו לייצר את התשתית המשפטית לשיתופי פעולה בתחומי השימוש בחלל החיצון למטרות שלוםההסכם בעל חשיבות מדינית רבה, בין היתר לאור כניסתה של מקסיקו לתפקיד יו"ר של וועדת האו"ם לשימושים אזרחיים של החלל החיצון, אשר ישראל התקבלה אליה כמדינה חברה לפני שנתיים ובימים אלו מתמודדת כנציגת הקבוצה האזורית WEOG על תפקיד סגן יו"ר שני.

ישראל מעוניינת לחזק את הקשרים הכלכליים עם מקסיקו שכלכלתה ממוקמת במקום ה-15 בעולם ובהיותה חברה בהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), חברה יחד עם ישראל בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי(OECD) וחברה בפורום G20 לשיתוף פעולה וייעוץ בנושאים הקשורים למערכת הפיננסית הבינלאומית. בסיומו של היום השתתף נתניהו באירוע אותו ארגנה הקהילה היהודית במקסיקו המונה כ-45 אלף איש ואישה.

"ביקורו הרשמי של נתניהו עומד בסימן שיפור היחסים בין המדינות במישורים הפוליטי והכלכלי" אמר בראיון לדבר ראשון אלדד לוי, חוקר מקסיקו ואמריקה הלטינית, מאוניברסיטת טקסס באוסטין. "מקסיקו נכנסת שנה הבאה למערכת בחירות הכי קשה והכי מסקרנת שחוותה עד היום" אומר לוי ומסביר כי תוצאותיה יהיו משמעותיות ביותר ליחסים בין המדינות ומביא לשם השוואה כיצד תוצאות הבחירות בארגנטינה שינו מהותית את היחסים, "בארגנטינה שינוי הנשיאות היה משמעותי ליחסים עם ישראל. היחסים עם הנשיאה לשעבר כריסטינה קירשנר היו קרים ובחירתו של מועמד הימין השמרני מאוריסיו מקרי היטיבה עם היחסים עם ישראל. בעבור נתניהו וישראל אם השמאל במקסיקו יצליח בשנה הבאה להיבחר לשלטון, אז תהיה צפויה הדרדרות ביחסים. ברמה היותר משמעותית נתניהו נוסע עם אנשי עסקים ישראלים והקהילה היהודית המקסיקנית כוללת בתוכה אנשי עסקים משפיעים ביותר שמחפשים השקעות והזדמנויות. מדובר בקהילה שמחפשת לחזק את הקשרים הכלכלים עם ישראל. בישראל מבינים שיש בסביבה העסקית במקסיקו הרבה כסף ומעוניינים לשפר שם את הקשרים."

יחסי ארצות הברית ומקסיקו, החולקות גבול משותף, התערערו מאז תחילת כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. שני הנושאים המרכזיים המצויים במחלוקת הם איומו של טראמפ כי מקסיקו תחוייב בעלויות הקמת החומה אותה הוא מעוניין לבנות בין המדינות ופתיחתו של הסכם NAFTA למו"מ מחודש עליו אמר טראמפ כי הוא "גרוע ביותר". עד כמה יחסי ישראל-מקסיקו מושפעים מהיותה של ישראל בת ברית של ארה"ב ומיחסיו הקרובים של נתניהו לטראמפ?

"אנו יודעים שהמדיניות של ישראל לגבי השטחים הכבושים משפיעה על האופי שבו טראמפ תופס את יחסי ארה"ב עם מקסיקו ולכן אנחנו יודעים שזה גם משפיע חזרה ממקסיקו על ישראל" אומר לוי ומזכיר כי גם אתמול כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי, "החומה, המצויה בתהליכי בנייה וחידוש של הגדרות והקירות הישנים תמשיך להיבנות."

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/908274366739345409?s=08

לוי מוסיף כי, "טראמפ מכניס את נתניהו לסכסוך הזה. הוא שוב ושוב נותן את ישראל כדוגמה ל"מדיניות שמצליחה" אבל אנחנו יודעים גם מהצד השני שנתניהו קופץ בעצמו ומתערבב ביחסים המתוחים. לא ברור גם למה. ישנן טענות שאומרות כי מספר חברות מישראל בעלות ידע וטכנולוגיה להקמת מכשולים, מועניינות להכנס למכרז להקמת החומה. הדבר הזה מסבך את ישראל עם מקסיקו."

לוי בדבריו מדגיש גם כי מקסיקו מהווה לקוחה חשובה של התעשיות הבטחוניות של ישראל, "ישראל כמי שידעה בעבר לספק נשק למשטרים רודנים, יודעת היום לייצא גם ידע וטכנולוגיה בתחום המעקב המודיעיני, מכשולים קרקעיים והכשרות ביטחוניות. מקסיקו היא לקוחה של ישראל והטכנולגיות ותוכנות ישראליות משמשות למעקב אחר פעילים פוליטים המתנגדים לשלטון. ישנם גם מספר רב מאוד של בוגרי יחידות ביטחוניות ישראליות במקסיקו שמכשירים חברות אבטחה, משטרה ואולי גם יחידות צבא. יש פה פינה מסובכת. מצד אחד מקסיקו קונה מישראל אמצעים בטחוניים לפיקוח ומהצד השני ארה"ב מזכירה למקסיקו שאת הטכנולוגיה הישראלית, דוגמת החומה, אפשר להפעיל מצידה נגד מקסיקו."

עד כמה הקהילה היהודית במקסיקו מושפעת מאופי היחסים בין המדינות?

"התערבותו של נתניהו בנושא בניית החומה הכניסה את הקהילה היהודית למגננה קשה שמעולם לא הייתה כה גדולה בעוצמתה. הקהילה היהודית במקסיקו נחשבת למאוד שמרנית וככזו אינה מאופיינת בקונפליקט עם מדינת ישראל. זה היה אירוע יוצא דופן שראשי הקהילה יצאו נגד האמירה של נתניהו. היה לראשי הקהילה גם מניע לשמור על עצמם בתוך בתוך החברה המקסיקאית במציאות בה נרשמת גם עליה באנטישמיות. האווירה הציבורית דחפה את היהודים לומר אם הם יותר יהודים או מקסיקנים נוכח הפרשה. יחד עם זאת, הקהילה גם מעוניינת לשקם את היחסים עם נתניהו ולהשאיר את הסיפור מאחוריהם. אין ספר שהמקרה הזה השפיע על ההחלטה של נתניהו להגיע לבקר שם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!