דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

צבא ובטחון / נתניהו מקדם: הסמכת שרי הקבינט להכריז מלחמה, גם ללא אישור הממשלה

הצעת החוק מייתרת את אישור כלל שרי הממשלה ליציאה למלחמה או מבצע צבאי גדול, ומחייבת אישור של שרי הקבינט בלבד | השינוי - בעקבות המלצה של 'ועדת עמידרור' להגדרת סמכויות הקבינט

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי איינזקוט. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי איינזקוט. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם הצעת חוק להעברת הסמכות להכריז מלחמה מהממשלה לקבינט המדיני-בטחוני. אתמול (חמישי) הופץ תזכיר חוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, הקובע כי כדי לפתוח במלחמה או לנקוט פעולה צבאית משמעותית יידרש אישור של שרי הקבינט בלבד ולא של כלל שרי הממשלה, כפי שקובע החוק הקיים. לדברי נתניהו, הסיבה לתיקון היא יישום המלצות הוועדה לבחינת דרכי פעולת הקבינט, שהמליצה שהחלטות על פתיחה במלחמה יתקבלו בפורום מצומצם יותר כדי למנוע את הדלפתן לתקשורת. רה"מ הדגיש כי לא מדובר בהכנה לקראת פעילות צבאית ספציפית.

״זה כבר כמה שנים שאני חושב שהמבנה החוקי של מדינת ישראל אינו מאפשר לה להתמודד עם אתגרים צבאיים בעידן המודרני" , אמר נתניהו בהתייחסו לתזכיר החוק, "הדבר הזה מתבקש וניתן לעשייה אך ורק באמצעות חקיקה, וכך אנחנו עושים. אני רוצה להדגיש שאין כאן כוונה לפעולה ספציפית או לעיתוי ספציפי, אלא שינוי מבני, שהזמן והנסיבות מחייבים אותו״. תזכיר החוק פורסם להערות הציבור, וצפוי לעבור לדיון בכנסת עם פתיחת מושב החורף.

בתזכיר החוק שהופץ נכתב כי ההצעה לתיקון החוק היא חלק מיישום מסקנותיה של ועדה שמונתה ע"י נתניהו במאי 2016 במטרה לבחון את דרכי עבודתו של הקבינט המדיני-בטחוני. הלחץ להקמת הוועדה הגיע משר החינוך נפתלי בנט, בתגובה למינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון, ולאחר דו"ח חריף של מבקר המדינה ביחס להתנהלות ולהליכי קבלת ההחלטות בקבינט במהלך מבצע צוק איתן. דו"ח הוועדה, שבראשה עמד האלוף (מיל') יעקב עמידרור, הוגש בדצמבר 2016 וכלל שורת המלצות שנועדו לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות על-ידי הקבינט בסוגיות הביטחון הלאומי ויחסי החוץ, באמצעות מיסוד תהליכים והטמעת כלים לייעול פעילותו.

מבין סעיפי הדו"ח, סעיף 17 עסק בנושא "הכרזת מלחמה", ובמסגרתו הומלץ כי הממשלה תקבל החלטה המבהירה את סמכות הקבינט בקשר לאישור פעולות צבאיות. בסעיף נכתב כי, "הסמכת הקבינט בנושא זה חשובה לצורך ייעול תהליכי קבלת ההחלטות, שימור סודיות טרם תחילת המערכה וקביעת מסגרת מוסמכת אך מצומצמת, ככל האפשר, של שותפי סוד".

במאי האחרון אימץ הקבינט המדיני-בטחוני את המלצות הדו"ח, ונקבע בין היתר כי לצורך יישום תכליתה של ההמלצה יש לשנות את סעיף 40 לחוק יסוד:הממשלה, העוסק בנושא סמכויות הכרזת המלחמה. בדברי ההסבר לתיקון החוק נכתב כי "במציאות בישראל ישנן נסיבות הנוגעות לביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, אשר עשויות להצריך את הדרג המדיני לקבל החלטה כאמור בהרכב מצומצם וייעודי יותר של חברי ממשלה. צעד זה עשוי להידרש, בין היתר, על מנת לשמר את הסודיות טרם ביצועה של פעולה צבאית מסוימת, לייעל את תהליכי קבלת ההחלטות, ולקבוע מסגרת מוסמכת אך מצומצמת, ככל האפשר, של שותפי סוד, במקרים בהם מתעורר קושי, בנסיבות העניין, לכנס את הממשלה במליאתה."

המחלוקת על סמכויות הקבינט החלה בעקבות מבצע צוק איתן. השר בנט האשים את שר הביטחון אז, משה (בוגי) יעלון, כי הקבינט לא תודרך כראוי בנושא מנהרות החמאס בעזה, וכי לא התקבל מידע רלוונטי בנושא בישיבות הקבינט. בפברואר השנה פירסם מבקר המדינה יוסף שפירא את הדו"ח בנושא תהליכי קבלת החלטות בקבינט המדיני-ביטחוני, לפני ובזמן מבצע צוק איתן. הדו"ח בחן את סמכויות הקבינט והמועצה לביטחון לאומי ותפקודם במהלך מבצע צוק איתן, והתריע על אי כינונה של תכנית מדינית-אסטרטגית בעזה, חוסר מוכנותם של שרי הקבינט בפן המודיעיני וההתרעתי לפני המבצע.

הכשל הבסיסי ביותר, ואולי גם המטריד ביותר, הוא העובדה שתפקידו של הפורום לא היה ברור לחברי הקבינט עצמם. בדו:ח כתב שפירא כי "סמכויות הקבינט, לרבות השאלה אילו נושאים נתונים להחלטת הקבינט, אינן מוסדרות ומעוגנות בכתובים. עובדה זו גורמת לכך שאפילו שרי הקבינט אינם יודעים האם הקבינט הוא פורום מחליט או מייעץ בלבד, אילו נושאים מחייבים קבלת החלטה בקבינט, ובאילו נסיבות קיימת חובה לכנס את הקבינט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!