דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

חשיפת דבר ראשון / כשלים במנגנון הדיווח של המשטרה על תאונות עבודה קשות

שלוש תאונות עבודה קשות אירעו בשבועיים האחרונים, עליהן לא דיווחה המשטרה למינהל הבטיחות, בניגוד לקבוע בחוק | בהעדר דיווח משטרתי, אין בידי המינהל את הפרטים הנחוצים להוצאת צו סגירה לאתרים ולביצוע פעולות אכיפה נוספות

אתר בניה שנסגר (צילום ארכיון: דבר ראשון).
אתר בניה שנסגר (צילום ארכיון: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המשטרה לא דיווחה למינהל הבטיחות שבמשרד העבודה והרווחה על שלוש תאונות קשות וחמורות באתרי בניה בשבועיים האחרונים – וכתוצאה מכך לא נסגרו אתרים – כמתחייב על פי החוק.

תיקון לחוק הפיקוח על העבודה, שאושר על ידי הכנסת באוגוסט 2016, מורה למשטרה לדווח "בהקדם האפשרי" למינהל הבטיחות והבריאות שבמשרד העבודה והרווחה על תאונות בהן נפצעו עובדים קשה או נהרגו – זאת על מנת שזה יוכל להורות על סגירה מיידית של האתר למשך יומיים. אולם, התאונות החמורות שאירעו ביום חמישי שעבר במכללת גבעת וושינגטון, ביום ראשון ביישוב מגדל וביום רביעי בירושלים – פקחי המנהל לא הגיעו בזמן בשל אי דיווח של המשטרה.

"המנגנון הממוסד שאמור להיות לגבי דיווח על תאונות בניין הוא דיווח של המשטרה, זה נכון שהיום המינהל מקבל הודעות כאלה גם ממקורות אחרים כמו פעילים חברתיים, אבל זה לא אמור להיות ככה" אמרה לדבר ראשון עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין, "צריך להבין גם שכשמדובר בתאונות קטלניות, למינהל אין בעיה להוציא צווי עצירת עבודה כי זה ברור שזה עונה להגדרת החוק – אבל כשיש תאונה שמוגדרת על ידי מד"א כמצב קשה, לפעמים הוא מגיע לבית החולים ומוגדר במצב בינוני – ולפעמים קורה גם ההיפך ובית החולים מגדיר כקשה פצוע שהוגדר על ידי מד"א כבינוני. זה אומר שהמינהל צריך אימות לכך שמדובר בפצוע קשה כדי שיהיה ברור שיש לו סמכות על פי חוק להוציא צו הפסקת עבודה. אימות מבתי החולים הוא יכול לקבל רק דרך המשטרה, שאמורה לפתוח בחקירה".

ביום חמישי האחרון(14.9), אחר הצהריים, נפל עובד כבן 50 מגובה של חמישה מטרים באתר בנייה ברחוב ירמיה בירושלים, והועבר לבית החולים שערי צדק כשהוא פצוע באורח קשה עם חבלות ראש ובטן. ביום ראשון (10.9), בצהריים, נפל עובד בן 68 מגובה שלושה מטרים באתר שיפוצים ברחוב השיטה במגדל. העובד פונה באמצעות מסוק כשהוא במצב קשה, מורדם ומונשם, לבית החולים רמב"ם בחיפה. בבירור שערכה תגרי מהקבוצה מול המינהל, נמסר לה כי תאונות אלו לא דווחו להם על ידי המשטרה.

גם לגבי תאונה קשה שארעה באתר בנייה במכללת גבעת וושינגטון ביום חמישי שעבר, הבהיר המנהל לתגרי כי לא דווחה על ידי המשטרה ולא על ידי המעסיק כנדרש בחוק. בתאונה זו נפל עובד, כבן 70, מגובה שישה מטרים והועבר לבית החולים תל השומר כשהוא במצב קשה. לדבר ראשון מסר המינהל ביום חמישי כי מבירור שערכו עלה כי מדובר באתר לבניית קומה שנייה לגן ילדים, שבמהלך סיור מקדים בו עם נציגי קבלן המשנה נפל המהנדס ונפצע. לדבריהם, מפקח המינהל ביצע ביקור פיקוח ואכיפה במקום – אולם נראה שביקור זה בוצע רק לאחר פניית דבר ראשון ביום שלישי, חמישה ימים לאחר התאונה. עוד מסרו במנהל כי לאור חומרת האירוע, נרשם לחובתו של הקבלן המבצע, א.ש. מקייטן בע"מ  צו הפסקת עבודה. במקביל, פרטיו של קבלן המשנה הועברו ליחידת החקירות של המינהל על מנת לבחון אפשרות לפתיחת חקירה פלילית נגדו בגין אי הודעה על תאונת עבודה, כנדרש בחוק.

תאונה זו מציפה בעיה נוספת באי-הדיווח המשטרתי למינהל. בהודעת מד"א לגביה, שפורסמה באמצעי התקשורת, נמסר כי התאונה אירעה ביישוב במועצה האזורית חבל יבנה, בלא מיקום מדויק. רק בירור אישי שערכה, באמצעות חברים וקרובים מהאזור, הצליחה תגרי לגלות ולעדכן את המינהל כי למעשה התאונה הייתה בגבעת וושינגטון.

"לפעמים מדובר גם באתרים שאינם מדווחים, אז המינהל לא מכיר אותם, והמידע שנמסר ממד"א לגבי כתובת התאונה לא מאפשר לזהות את האתר" הסבירה, "מפקח של המינהל לא יכול להסתובב ברחובות ולחפש איפה הייתה התאונה – זה התפקיד של המשטרה, והטילו עליה חובה ברורה בחוק. המשטרה אמורה לעזור לו בדברים האלה". גם במקרה של התאונה במגדל, נמסר לתגרי כי מפקח של המינהל הגיע לרחוב עוד באותו היום, אך לא הצליח לאתר את זירת האירוע – שדווח כשיפוץ בבית פרטי.

עוד מסבירה תגרי כי העיכוב בביצוע הוראות החוק ובעצירת הבניה פוגע גם באפקטיביות האכיפה – לשון החוק מורה על הטלת צו הפסקת עבודה בן יומיים ממועד התאונה, ומאפשר להאריך אותו בשלושה ימים נוספים, לפיכך עולה סוגיה של סמכות באשר להטלת צו עצירת בניה בהטלת הצו באיחור של למעלה מחמישה ימים.

ממשטרת ישראל נמסר כי "ככלל, הטיפול בתאונות עבודה מצוי בסמכות ובאחריות משרד הכלכלה. ככל שמובא לידיעת המשטרה על תאונה במהלכה נפגע אדם, המשטרה מגיעה לזירה ופועלת בהתאם לאחריותה ולסמכותה, לרבות דיווח למפקח העבודה האזורי כמתחייב בחוק. ככל שעולה חשד לקיומה של עבירה פלילית, דוגמת גרימת מוות או חבלה ברשלנות, בהסתמך על ממצאי הזירה ועל חוו"ד של חוקרי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, החקירה הפלילית מנוהלת מטבע הדברים על ידי המשטרה בשיתוף הפעולה המחויב והראוי עם גורמי המשרד.

"במהלך השנה האחרונה הוכשרו למעלה מ 100 חוקרים וקצינים בכל תחנות המשטרה לתחום זה. וכן גובש והופץ לכל היחידות נוהל עבודה משותף למשטרה, לפרקליטות ולמשרד העבודה בו נקבע כי בהתאם לתיקון לחוק משנת 2016 על חוקרי המשטרה לדווח למפקח העבודה בהקדם האפשרי על כל תאונה והדבר מבוצע הלכה למעשה.

"לעניין תאונת העבודה בגבעת וושינגטון, ובמגדל האירועים כלל לא דווחו למשטרה. לעניין המקרה מיום 10.09, נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת ומטבע הדברים לא נפרט אודותיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!