דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / איסלנד: מכתב המלצה לפדופיל מורשע הביא לפירוק הממשלה

מפלגת "עתיד מזהיר" פרשה מהקואליציה לאור טענות שראש הממשלה טייח מכתב המלצה של אביו למחיקת התיק הפלילי של הפדופיל | האגודה האיסלנדית לזכויות נשים: "לחברה אין עוד סובלנות כלפי שיטה המגנה על התוקפים וזונחת את הקורבנות"

ראש ממשלת איסלנד, ביארני בנדיקטסון (מימין), ואביו בנדיקט סווינסון, מיד אחרי פרסום התוצאות הראשוניות של הבחירות לפרלמנט באוקטובר 2016. (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
ראש ממשלת איסלנד, ביארני בנדיקטסון (מימין), ואביו בנדיקט סווינסון, מיד אחרי פרסום התוצאות הראשוניות של הבחירות לפרלמנט באוקטובר 2016. (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

תשעה חודשים אחרי עלייתה לשלטון, נפלה אתמול (שישי) ממשלת המרכז-ימין של איסלנד. זאת אחרי שמפלגת המרכז "עתיד מזהיר", אחת משלוש השותפות בקואליציה הודיעה על פרישתה לאור מה שהגדירה כ"משבר אמון" עם מפלגתו של ראש הממשלה ביארני בנדיקטסון, שקרא לקיים בחירות חדשות "בהקדם האפשרי". לטענת אנשי "עתיד מזהיר, ניסתה מפלגתו של ראש הממשלה לטייח מכתב מטעם אביו של בנדיקטסון שביקש לטהר את שמו של עבריין מין. "קולן של הנשים הפיל את הממשלה. לחברה אין עוד סובלנות כלפי שיטה המגנה על התוקפים וזונחת את הקורבנות", מסרה האגודה האיסלנדית לזכויות נשים.

קואליציית הימין-מרכז האיסלנדית, הוקמה בחודש ינואר השנה, והורכבה משלוש מפלגות עם רוב זעום של 32 מתוך 63 חברי פרלמנט. למפלגת עתיד מזהיר היו ארבע חברים בפרלמנט בלבד, אך די היה בפרישתה כדי על מנת להפיל את הממשלה, שעלתה לשלטון  אחרי שראש הממשלה הקודם, סיגמונדור דויד גונלאוגסון, התפטר מתפקידו על רקע חשיפת אחזקות בלתי חוקיות שלו בדליפת מסמכי פנמה.

על פי החוק האיסלנדי, רשאים פושעים פליליים מורשעים, בהם גם עברייני מין, שריצו את עונשם לבקש את מחיקת התיק הפלילי שלהם על מנת לשפר את סיכוייהם למצוא עבודה. אביו של בנדיקטסון, בנדיקט סווינסון, סייע לעבריין שהורשע באונס ביתו החורגת מידי יום במשך 12 שנים, להגיש בקשה ל"שיקום כבודו". מפלגת העצמאות, בראשות בנדיקטסון, ניסתה להסתיר את הסיפור מעיניי הציבור, אך המכתב המדובר דלף לתקשורת.

"החברה האיסלנדית עברה אתמול קו פרשת מים כשנפלה ממשלה לא בגלל כסף, לא בגלל ויכוחים פוליטיים של פוליטיקאים מקצועיים, אלא בגלל שנשים השמיעו קולן, אנשים השמיעו קולם" נכתב בהצהרה שפרסמה האגודה האיסלנדית לזכויות נשים, "אנשים השמיעו קולם על האלימות שנשים וילדים נחשפו אליה. אנשים השמיעו קולם כשמתעללים מורשעים נקשו בדלתות חבריהם לבקש טובות. אנשים השמיעו קולם כשהביורוקרטיה חתמה על מסמכים בלי לחשוב, השיבה לאותם מתעללים את כבודם, בלא דיון ציבורי, בלא שקיפות. אנחנו כחברה לא סובלניים עוד לאלימות מינית. לא נסבול עוד אלימות כלפי נשים וילדים. הייתה שתיקה רבה מדי במדינה הזו על העובדה שמספר רב של נשים וילדים נפגעים מאנשים בסביבתם הקרובה, והם אינם בטוחים במקום שאמור להיות הבטוח להם מכל – בבתיהם". ההצהרה נסתיימה בהאשטג שהפך לסמל המחאה #höfumhátt שמשמעותו – השמיעו קול!

איסלנד היא מדינה הממוקמת על אי וולקני באיזור החוג הארקטי, המונה כ-320 אלף תושבים בלבד. המדינה סבלה משורה של מהפכים פוליטיים וכלכליים מאז המשבר הכלכלי בשנת 2008, בו התמוטטה כלכלתה לחלוטין לאחר ניפוח חובותיה לבנקים. הנוף הייחודי שלה הכולל פיורדים, קרחונים וגייזרים הופך אותה ליעד תיירותי פופולרי למטיילים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!