דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / בענף הבניין מעדיפים ליישב מחלוקות על שכר בהסכמה

שלוש פעמים בשבוע, מאז שנת 2010, מתכנסים נציגי עובדים ומעסיקים בענף לדיון בבעיות ומחלוקות בין עובדי בניין וקבלנים בכל הקשור להסכם הקיבוצי הענפי | במקום לפנות להליך משפטי, מוסדרות כ-88% מהפניות בהחלטה משותפת

פועלי בניין (תמונת אילוסטרציה: ויקיפדיה).
פועלי בניין (תמונת אילוסטרציה: ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שלושה ימים בכל שבוע מתכנסת הועדה הפריטטית לנושא יחסי העבודה בענף הבניין – פעם במשרדי התאחדות בוני הארץ, ופעם בבית ההסתדרות. מדובר במנגנון שעוגן מאז 2010 בהסכמים הקיבוציים לפתרון בעיות ומחלוקות בין עובדי בניין וקבלנים בכל הקשור להסכם הקיבוצי, המטפל בלמעלה מאלף תיקים בשנה, רבות מהן של עובדים פלסטינים – ומגיע להסכמות ב-88% מהם.

"הרעיון הזה קרם עור וגידים לאור העובדה שעם כניסתי לתפקיד הונחו על שולחני אלפי תביעות בשנה, שחלקם הגדול נובע מפרשנות של ההסכם הענפי שחתמנו עם המעסיקים", אמר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, שקרא לעובדים ולמעסיקים לנצל את המנגנון הניתן חינם לחברי ההסתדרות וההתאחדות.

יצחק מויאל (מימין). (צילום: דבר ראשון).
יצחק מויאל (מימין). (צילום: דבר ראשון).

בישיבות הוועדה משתתפים נציג המעסיקים מטעם ההתאחדות, נציג העובדים מטעם ההסתדרות, וכן נציג של הקרן לעידוד ענף הבנייה, המשותפת לשני הגופים. העובדים והקבלנים המגיעים לדון בפניה רשאים אף להביא ליווי משפטי נוסף מטעמם. "כל תיק בוועדה הפריטטית נמשך בין שעה לשעה וחצי", הסביר עו"ד פדל בדרנה המייצג את ההסתדרות בדיוני הוועדה.

סעיפי ההסכם הנוגעים להקמת הוועדה נוסחו תוך היוועצות בבתי הדין לעבודה – וזאת במטרה שהועדה תוכל לתת לצדדים מענה, שייתר עד כמה שאפשר את הפניה לערכאות, המצויות כבר כיום בעומס גדול הגורם לתיקים לגרירה של שנים. כיום, בעקבות פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה, נדרשים הצדדים לברר ראשית את עניינם בוועדה, ורק במידה ואינם מגיעים בה להסכמות פתוחה בפניהם הדרך לעתירה. "אם אתה רוצה להמשיך בבתי הדין, התיק יידון לפחות שנתיים וחצי, לפעמים גם ארבע שנים. עדיף לעובד לקבל את הכסף עכשיו, במקום רק עוד ארבע שנים" הוסיף עו"ד בדרנה.

מדובר במנגנון המעודד פשרות – כאמור, רק 12% מהעותרים בוחרים להעדיף את הדרך המשפטית הארוכה על פני ההגעה לפשרה. ישיבות הוועדה מתנהלות ללא פרוטוקול, ובמידה והתיק ממשיך לבית הדין לעבודה, שומרים הצדדים על זכויותיהם, ואינם יכולים לעשות שימוש בדיוניה בניהול המשפט.

לדברי יצחק גורביץ', מנהל אגף כח אדם ויחסי עבודה,בהתאחדות בוני הארץ, אחד היתרונות של ניהול התיקים בוועדה הוא המומחיות של חבריה באשר להסכם הקיבוצי בענף ואופי העבודה בו. "בדיון הראשון בבית הדין השופט נוטה לשלוח את הצדדים למנגנון גישור, שאינו בקיא בנתונים הרלוונטיים של מה באמת מגיע לעובד, פלסטיני או לא, בענף הבנייה" הסביר, "היתרון אצלנו זה שהכל מקצועי – עוברים על התלושים ומנסים להבין איפה ולמה היו פערים, ורק בסוף, נשאר החלק של להתפשר ימינה ושמאלה. זה מבוסס על מקצועיות ושקיפות – שיהיה את הכלים להסביר לעובד ולמעסיק. לפעמים אני אומר לקבלן – תראה, זה מה שמגיע לעובד ואת זה אתה צריך לשלם".

מויאל הוסיף כי לשם קידום הצלחת הוועדה, נרתמו לשיתוף פעולה שורה ארוכה של גופים ביניהם משרד הביטחון, צה"ל, מחלקת הקשרים הבינלאומיים של ההסתדרות, וכמובן התאחדות בוני הארץ, וזאת על מנת להפוך את הוועדה לנגישה גם לעובדי הבניין הפלסטינים והזרים, שזוכים לדבריו לטיפול שוויוני ראוי ומידי, כולל תרגום ההסכם הקיבוצי לשפתם ומתורגמן בוועדה.

"בוועדה יש אנשים מאוד מקצועיים, ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ – כל צד מייצג את האינטרסים בצורה הנאמנה ביותר. ובדרך כלל מקבלים את הזכויות לפחות לפי מה שכתוב בתלוש השכר", אמר לדבר ראשון עו"ד דלשה רכאנה, המייצג הן עובדים והן מעסיקים הפונים לוועדה. לדבריו הוועדה מתבססת בעיקר על תלושי השכר של העובדים, ולכן המקרים בהם אינה מצליחה להכריע את הבעיות הן על פי רוב כאשר טענות העובדים נוגעות לאי תשלום בפועל של סכומים המופיעים בתלוש. לדבריו, הוא ולקוחותיו מסתייעים תדיר במנגנון הזה ליישוב מחלוקות, שאכן נותן להם מענה מהיר מזה שהיה ניתן להם בבתי הדין. עם זאת, לדבריו החל להיווצר עומס גם על הוועדה, וכיום לוקח ארבעה או חמישה חודשים לקבוע בה דיון. רכאנה היה שמח לו הייתה מרחיבה הועדה את מספר ימי פעילותה.

על אף שהתנאים בהסכם הענפי של ענף הבניין הורחבו בצו הרחבה לכלל עובדי הענף בישראל, הסעיף הנוגע לשימוש בוועדה הפריטטית כמנגנון יישוב חילוקי דעות נוגע למעסיקים החברים בהתאחדות ולעובדיהם בלבד – כ-120 אלף עובדים מתוך כ-330 אלף העובדים בענף (ישראלים, פלסטינים וזרים) – יתר העובדים מועסקים לרוב על ידי קבלני משנה שאינם חברים בארגון נאלצים לנהל תביעותיהם ישירות בבתי הדין לעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!