דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי חוץ

יחסי חוץ / הבלוגר הישראלי שב לארץ מהכלא, ותקף בחריפות את שלטונות אזברייג'אן

אלכסנדר לפשין, שנידון לשלוש שנות מאסר בגין כניסה לא חוקית לחבל נגורנו-קרבאך, נחת ביום חמישי האחרון בישראל | ביום שישי, כתב בדף הפייסבוק שלו: "ארמנים, החזיק מעמד! האנשים האלה רוצים לראות אתכם מושמדים כליל"

אלכסנדר לפשין במעצר בבלארוס, פברואר 2017 (AP Photo)
אלכסנדר לפשין במעצר בבלארוס, פברואר 2017 (AP Photo)
אוריאל לוי

יממה אחת בלבד אחרי ששב ארצה מהכלא באזרבייג'אן, בירך הבלוגר הישראלי אלכסנדר לפשין את השליטה הארמנית בנגורנו קרבאך, ובכך עבר שוב על החוק האזרי בגינו הוחזק המאסר מאז חודש פברואר השנה. לפשין נחת בנמל התעופה בן גוריון יום חמישי האחרון, לאחר שהוחזק במשך חודשיים בכלא באזרבייג'ן, אף שנגזרו עליו שלוש שנות מאסר.

לפשין, בן 41, נידון ביולי האחרון לשלוש שנות מאסר בגין כניסה לא חוקית לחבל נגורנו-קרבאך, המצוי במחלוקת בין אזרבייג'אן לארמניה. אך בשבוע שעבר הודיע הנשיא אילהם אלייב כי החליט לחון אותו ולאפשר לו לשוב לישראל. עם נחיתתו בישראל, פונה לפשין לבית החולים רמב"ם שבחיפה לסדרת בדיקות ולאבחון מצבו הרפואי. אחרי שנמצא בריא, שוחרר למחרת ושב לביתו בחיפה.

יועצו של נשיא אזרבייג'אן, עלי חאסאנוב, טען בראיון לסוכנות הידיעות האזרית AZERTAC כי לפשין ניסה להתאבד בעקבות התמשכות הליכי ההסגרה שלו לצורך ריצוי המשך עונשו בישראל. אולם לפשין הכחיש את הטענה, אותה כינה "השקר האזרי הרשמי". בפוסט שכתב בבלוג שלו, טען לפשין כי בלילה שבין ראשון לשני,בשבוע שעבר, הוכנסו לתא המאסר שלו שני גברים אלמונים והכו אותו עד אבדן הכרה. לפשין סיפר כי הוענק לו טיפול בבית החולים בבאקו אחרי המקרה, אותו הגדיר כ"ניסיון רצח".

בפוסט אחר, שפרסם בדף הפייסבוק שלו, כתב לפשין לחבריו הארמנים. "אני מתבייש להודות כי לפני שמצאתי את עצמי בכלא האזרי האמנתי בכנות שהסכסוך בנגורנו קרבאך הוא חסר מוצא, ויש לפתור אותו על בסיס של מתן כבוד לגבולות הלאומיים של אזרבייג'אן" כתב, "איזה אידיוט הייתי! כבר ב -1988 החלה אזרבייג'אן בטרור נגד ארמנים בערים סומגיט ובאקו ובנגורנו קרבך".

"ארמנים, החזיק מעמד! " הוסיף, "האנשים האלה רוצים לראות אתכם מושמדים כליל. אם תאבדו את קרבך כתוצאה ממשא ומתן או מהיחלשות מעמדה של ארמניה, הם יבואו ישחטו אתכם. בדיוק כמו הטורקים עשו לפני 100 שנה".

בפוסט אחר, השווה לפשין את נגורנו קרבאך לרמת הגולן, וטען שלמרות שישראל ערכה משא ומתן על החזרת הגולן, "התהילה של ישראל היא כי ידעה לאן סוריה הולכת". "סוריה בקרוב תיגמר", המשיך, תוך שהוא משווה בינה ובין אזרבייג'אן.

לפשין, המחזיק באזרחות ישראלית, רוסית ואוקראינית, מנהל בלוג ברוסית בו הוא מפרסם את רשמיו מ-126 המדינות בהן ביקר. בדצמבר 2016, נעצר בנמל התעופה במינסק שבבלארוס לבקשת ממשלת אזרבייג'אן, אליה הוסגר בפברואר האחרון. לפשין הוכנס ל"רשימה השחורה" של השלטונות האזרים אחרי שסייר במדינה הארמנית נגורנו-קרבאך – דבר האסור על פי החוק האזרי.

נגורנו קרבאך, המכונה בפי הארמנים רפובליקת ארצך, היא מדינה לכל דבר, הנהנת מעצמאות מלאה, אך אינה מוכרת על ידי אף מדינה בעולם. לפשין פרסם בבלוג שלו מאמרים עוקצניים נגד השלטון האזרי, בהם קרא בין היתר להכיר בעצמאותה של נגורנו-קרבאך ואף הסביר כיצד הצליח להכנס לאזרבייג'אן, אחרי שביקר בנגורנו קרבאך, מבלי להיתפס. בנוסף, תקף את הנשיא אלייב, כינה אותו "רודן" וטען שמשפחתו שודדת את משאבי המדינה – מה שהוכח מעבר לכל ספק ב"מסמכי פנמה", שנחשפו לפני כשנה וחצי. בתגובה, האזרים הוציאו צו מעצר נגדו בגין בגידה בעם האזרי, ודרשו מבלארוס בה שהה לעצור אותו ולהסגירו.

פסל "אנחנו ההרים שלנו" – סמלה של נגורנו קרבאך (צילום: ירון וייס)
פסל "אנחנו ההרים שלנו" – סמלה של נגורנו קרבאך (צילום: ירון וייס)

אחרי שנעצר בבלארוס ניסו נבחרי ציבור רוסים וארמנים, ביניהם גם ראש הממשלה הרוסי, למנוע את הסגרתו לאזרבייג'אן. כחלק מהמאמצים למנוע את הסגרתו, כתב לפשין מכתב התנצלות לאזרים. "איני מסכים עם ההרשעה" טען, "ביקרתי ב-126 מדינות. לא פרסמתי דעה על הנעשה בנגורנו-קרבאך". לדבריו, "החרטה שלי היא מבחינה מוסרית בלבד, לא מבחינה חוקית. אני מבין עד כמה נגורנו-קרבאך חשובה לאזרבייג'אן".

למרות ניסיונות דיפלומטיים של משרד החוץ בישראל, בשיתוף מקביליו ברוסיה וארמניה, הוסגר לפשין לאזרבייג'אן. התביעה בבית המשפט האזרי הפכה את המשפט שלו למשפט ראווה בו הציגו עדים רבים את זוועות המלחמה שעברו בנגורנו קרבאך. על במת המשפט עלו בזה אחר זה אזרים שנמלטו מנגורנו קרבאך בתחילת שנות התשעים, עת שערכה המלחמה שגבתה את חייהם של כ-30,000 נפשות. התביעה דרשה להטיל עליו 6.5 שנות מאסר – אולם לבסוף נשלח לפשין לשלוש שנים בכלא.

על אף העדויות הרבות שהוצגו בפני השופטים במשפטו בנוגע לפשעי המלחמה שחוללו לכאורה הארמנים, לפשין לא השתכנע ומיהר להביע את תמיכתו בעם הארמני עם שובו ארצה.

עם ההודעה על שחרורו מהכלא מוקדם יותר השבוע, הודתה אמו, בלה, לכל מי שסייע לכך וציינה כי זה "רגע מאושר, אני רוצה להודות לכל אנשים שהשתתפו ועזרו לנו, לקונסולית הישראלית בבאקו, לחברת הכנסת קסניה סבטלובה, לעמותת 'מגן המשפחה', לאנשי משרד המשפטים ולעורכי הדין".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) שסייעה למשפחתו של לפשין במהלך תקופת מאסרו, בירכה על שחרורו. "אני שמחה שלפשין חזר הביתה", אמרה עם נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון. "חבל שבמהלך תשעת החודשים שהיה כלוא, המדינה לא עשתה די כדי להחזיר אזרח שלא חטא ולא פשע ארצה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!