דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ירושלים / הפגנות החרדים בירושלים: טענות נגד המשטרה על שימוש מופרז בכוח

8 נעצרו ו-2 נפצעו קל ובינוני בהפגנות חרדים בירושלים | החרדים שהפגינו על רקע מעצר נכד אדמו"ר ועל רקע החלטת בג"ץ טוענים לשימוש באלימות לא מוצדקת נגדם | המשטרה: נבדוק את הטענות, רואים בחומרה פגיעה בשוטרים והפרת סדר

הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).
הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).

המשטרה עצרה אתמול (ראשון) שמונה אנשים במהלך הפגנות סוערות של חרדים בירושלים, ושניים נפצעו באורח קל ובינוני ופונו לקבלת טיפול רפואי לאחר עימותים עם המשטרה. מצד המפגינים החרדים נשמעו טענות על שימוש מופרז באלימות מצד המשטרה, ואף הופץ סרטון בו נראה שוטר דוחף בחוזקה גבר חרדי, לכאורה ללא שנשקפה סכנה מידית לשוטר. המשטרה הודיעה כי תבדוק את הטענות ותעביר אותן במידת הצורך למח"ש.

מהמשטרה נמסר "משטרת ישראל פועלת בנחישות רבה על מנת לאפשר מחד לכל גורם לקיים מחאה לגיטימית יחד עם זאת בכפוף לחוק ולהוראות השוטרים ותפעל בנחישות כלפי כל מי שיפר החוק ביד קשה".

הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).
הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).
חסימת כביש במהלך הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).
חסימת כביש במהלך הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).

המפגינים מחו על מעצרו של נכדו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, שנחת בארץ לאחרונה ונעצר מאחר ולא התגייס לצה"ל. המפגינים יצאו מכיכר השבת לכיוון לשכת הגיוס, עד שבשלב מסויים קרא קצין משטרה למפגינים להתפזר. רבים מהמפגינים לא התפזרו, וחלקם אף יידו אבנים לעבר המשטרה ושכבו על הכביש כדי לעצור את התנועה. המשטרה החלה בשימוש באמצעים לפיזור הפגנות. בעימותים שנוצרו במקום נעצרו כאמור 8 אנשים, ו-2 נפגעו באורח קל ובינוני, ופונו לקבלת טיפול.

ההפגנות הסתיימו כשח"כ משה גפני (יהדות התורה) עדכן כי הגיע להבנות עם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כי נכד האדמו"ר שנעצר ישוחרר לביתו עד ראש השנה, כדי להיות עם בני משפחתו בחגים. בעקבות כך ההפגנה הסתיימה, האדמו"ר הורה לתלמידיו לשוב ללמוד והודיע שיצאו ידי חובת מחאה.

בתמונות ובסרטונים שצולמו בהפגה נראה כי המשטרה השתמשה בכוח רב לפיזור ההפגנה, ורבים מהמשתתפים התלוננו על שימוש מופרז בכוח מצד המשטרה. בסרטון מעורר מחלוקת נראה שוטר כשהוא דוחף בחוזקה גבר חרדי ומפיל אותו על הכביש.

הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).
הפגנת חרדים בירושלים (יונתן זינדל / פלאש90).

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר בתגובה על התיעוד כי "שמירה על הסדר במרחב הציבורי חשובה ונחוצה. אך בין זה לבין אלימות ברוטאלית כלפי אדם שעל פי הסרטון נראה שלא עשה כלום, שערורייה של ממש. אני קורא למח"ש לפתוח בחקירה ומצפה מהשר לביטחון פנים גלעד ארדן שיגנה התנהגות שכזו".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, כתבה בטוויטר: "עוד אלימות משטרתית מזעזעת, שוב לעיני מצלמות. כי אפשר, וכי כבר ראינו שמקרים דומים עברו בשקט מוחלט. אני קוראת למשטרה למצות את הדין עם השוטר".

ההפגנות התקיימו על רקע החלטת בג"ץ לפיה על הממשלה לבטל את החוק שמסדיר פטור לתלמידי ישיבות בשנה הקרובה.

.ממשטרת ישראל נמסר:
"מדובר בהפרת סדר אלימה במיוחד שהתרחשה בירושלים ע״י מאות חרדים שהתפרעו, חסמו צומת רחובות מרכזי בגופם, תקפו שוטרים והפרו את הסדר הציבורי באזור.
חלק מהמתפרעים אף ידו אבנים וחפצים אחרים לעבר השוטרים. במהלך ההתפרעויות הללו נפצעו 7 שוטרים ונזקקו לטיפול רפואי.  בתגובה, המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים לפיזור הפרות סדר ולעצור לחקירה 9 מתפרעים, תוך ניסיון למנוע את המשך ההפגנה האלימה והבלתי חוקית ואת חסימת הצירים.

"כבכל אירוע מסוג זה, תיבדק גם התנהלות השוטרים במקום לאור המצב בשטח, הסיכון לכוחות ובהתאם לנורמות ההתנהגות המצופות משוטר בעת אכיפת החוק ושימוש בכוח בדגש על אחד האירועים שלכאורה נראה מהסירטון שהופץ ברשת, כאילו הופעל כח שלא לצורך אכיפה כל מה שחשוד לכאורה כחריגה מסמכות והפעלת כוח לא מידתית, יועבר לבדיקה במח"ש.

"יחד עם זאת, אנו רואים בחומרה כל ניסיון לפגוע בשוטרים, להתפרע, לנהוג באלימות ולהפר את הסדר הציבורי, שכן אלו חורגים מגבולות חופש הביטוי והמחאה ומהווים פגיעה בוטה בשלטון החוק ובשגרת חייהם של תושבי הבירה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!