דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / קצבאות הנכות: המתווה הממשלתי רק אחרי החגים, הדיון יימשך בוועדה

כ-40 חברי כנסת השתתפו בדיון מיוחד של המליאה בנושא העלאת הקצבאות | בתום הדיון אישרה המליאה להמשיך את הדיון בוועדה, שזהותה תיקבע על ידי ועדת הכנסת | אבי גבאי במכתב לשרים כחלון וכץ: "אשרו באופן מיידי מתן מענק מיוחד לנכים עוד לפני החג" | יומן אירועים

פעילי מאבק הנכים מתארגנים מחוץ למשכן הכנסת (צילום: שירי קלר)
פעילי מאבק הנכים מתארגנים מחוץ למשכן הכנסת (צילום: שירי קלר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת התכנסה בשעה הבוקר (שני) לדיון מיוחד בזמן פגרה בנושא העלאת קצבאות הנכות. הדיון הדחוף אושר על ידי יו"ר הכנסת, אחרי שהושגו 25 חתימות של חברי כנסת הדורשים לקיימו. ארגוני הנכים ופעילים חברתיים המוחים בחודשים האחרונים נגד הכוונה לעלות את הקצבאות בסכום נמוך יגיעו לדיון, הפגינו מחוץ למשכן בזמן הדיון.

שר הבריאות, יעקב ליצמן, היה זה שהציג את תגובת הממשלה. לדבריו, אחרי החגים תובא לאישור הממשלה הצעה להעלאת הקצבאות, אותה הגדיר כ"דרמטית" שתתבסס על העקרונות הבאים:

  1. תוך 4 שנים תהיה תוספת של 4 מיליארד שקלים לתקצוב בעלי המוגבלויות
  2. הכנסתם של נכים שלא יוכלו לעבוד תועלה ל 3,200 שקלים
  3. קצבתם של נכים קשים תעלה ל – 4,000 שקלים
  4. לא תקוזז קבצת נכה עובד עד להכנסה של 4,200 שקלים

ליצמן הדגיש כי לא יינתנו כל הטבות נוספות.

בסיומו של הדיון, שארך כשעה, בתמיכת 49 חברי כנסת וללא מתנגדים, אישרה המליאה את העברת הנושא לדיון נוסף בוועדה. ועדת הכנסת תכריע איזו ועדה תדון בנושא.

אחר הצהריים, לאחר מפגש שערכה סיעתו עם נציגי המאבק, שלח יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי, לשרים כחלון וכץ מכתב ובו דרש מהם לאשר באופן מיידי מתן מענק מיוחד לנכים עוד לפני החג.

"במהלך הישיבה, ביטאו נציגי הנכים את מצוקתם הקשה נוכח המשבר המתמשך וציינו במיוחד את הקושי המסתמן להם ולבני משפחותיהם לקראת תקופת החגים הקרבה. על רקע מצוקה מיידית זו אני פונה אליכם על מנת לאשר באופן מיידי מתן מענק מיוחד לציבור הנכים עוד לפני ערב ראש השנה. יודגש כי הכוונה היא למענק מיוחד על חשבון תקציבי המתווה העתידי לפתרון העלאת הקצבאות ולא הקדמה של קצבאות חודשיות".

גבאי הוסיף כי לצד מהלך זה, "שהינו מהלך אנושי ומתבקש נוכח המשבר הנוכחי, אני קורא לכם ולממשלה כולה לפעול באופן מיידי וללא כל דיחוי נוסף להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום".

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

"היחיד שיכול לסיים את ההתעללות בנכים הוא ראש הממשלה והגיע הזמן שיעשה זאת"

דוברות ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" מסרה כי עשרות נכים מפגינים בשעה זו מול הכנסת בדרישה להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום בזמן שבתוך המשכן מתקיימת פגישה של סיעת "המחנה הציוני" עם ראשי המאבק, לקראת דיון פגרה מיוחד בנושא התעללות הממשלה בנכים, שיתקיים במליאה החל מהשעה 11:00.

פעילי מאבק הנכים מתארגנים מחוץ למשכן הכנסת (צילום: טל כרמון)
פעילי מאבק הנכים מתארגנים מחוץ למשכן הכנסת (צילום: טל כרמון)

אלכס פרידמן, יוזם המאבק ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם", מוסר לקראת הדיון: לאחר תשובת הכנסת לבג"ץ שהגשנו, אשר טענה כי הנכים לא הוכיחו שאי אפשר להתקיים מ-2,342 ש"ח, זה בהחלט מפגן תמיכה חשוב ביותר. יחד עם זאת, היחיד שיכול לסיים את ההתעללות בנכים הוא ראש הממשלה והגיע הזמן שיעשה זאת. בעוד מספר ימים רבע מיליון נכים "יחגגו" את ראש השנה עם שולחן ריק, אני לא יודע איך ראש הממשלה חי עם זה בשלום.

גבאי: "הפתרון - שכר מינימום לנכים"

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בישיבת סיעה מיוחדת על מחאת הנכים: הפתרון – שכר מינימום לנכים

"מקווה מאוד שהדיון הבא שיתקיים בפגרה יעסוק בחקיקה לפתרון סוגיית הנכים.
אצלנו אין 'אחרי החגים'. כשהממשלה רוצה להביא נושא פוליטי לחקיקה היא יודעת לעשות את זה ב-24 שעות. כל המידע קיים רק צריך לקבל החלטות ולממש אותן. בעבר מדינת ישראל ידעה לעשות דברים גדולים כמו לבנות כור גרעיני כשעוד היינו מדינה קטנה. היום היא לא מסוגלת לפתור בעיות כמו סוגיית הנכים.

ישיבת סיעת המחנה הציוני עם פעילי מאבק הנכים (ללא קרדיט)
ישיבת סיעת המחנה הציוני עם פעילי מאבק הנכים (ללא קרדיט)

הממשלה מצטלמת במקום לפתור בעיות. אנו נפעל על מנת שיתקיים דיון נוסף ותקודם חקיקה בנושא. לא ייתכן שהדבר הזה יימשך עשר שנים ויותר.
הפתרון הוא להעניק לנכים שכר מינימום ולתמרץ אנשים לצאת לעבוד ולא להערים עליהם קשיים."

ח"כ חסון: "יש כסף לפתרון משבר הנכים ואפשר לעשות את זה עוד לפני החג"

סגן יו"ר הכנסת ח"כ יואל חסון שלוקח חלק ברגעים אלו בפגישה המיוחדת של המחנה הציוני עם נציגי הנכים: "כמי שהיה שותף לאותה מסיבת עיתונאים של כל נציגי סיעות הכנסת בה דיברנו על מתווה משותף, אני חייב להגיד – יש כסף לפתרון משבר הנכים ואפשר לעשות את זה עוד לפני החג".

"הכסף של פתרון מאבק הנכים מקופל בתוך סדרי העדיפויות של מדינת ישראל. הוא נמצא מחוץ לגושים בהתנחלויות מבודדות, הוא מבוזבז בכבישים מיותרים ובצרכי ביטחון מנופחים", הוסיף.

"בעוד יומיים נסב כולנו לשולחן ראש השנה ואני מקווה שזו תהיה שנה של תקווה, שבמהלך השנה הזו תעמוד בראש ישראל הנהגה עם חמלה בלב וסדר עדיפויות לאומי ביד. ממשלה שתדע לשים את עניי ארצה לפני הפחד מהחלטות שלהן נדרש אומץ לב פוליטי. הנהגה אחרת, הנהגת המחנה הציוני"

ח"כ נחמן שי לנכים: "אתם ואנחנו זה אותו הדבר"

ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני) בישיבת מטה הנכים שכינסה האופוזיציה: "לצערנו הרב ההחלטות המרכזיות נופלות כיום במקום אחר. ההזדהות וההבנה שלנו, כל הסימפטיה והרצון לעזור לא נותנות לנו עדיין את הכח כדי לתת לכם מה שאתם צריכים. דרככם ממשלת ישראל משקפת את הגישה שלה כלפי המוחלשים. הקרב שלכם הוא מוצדק ומוסרי מאין כמוהו. למרות שהוא נעשה בחלקו על חשבון הציבור, אכן יניב פרי ויצליח".

עוד הוסיף כי "אתם מנהלים מאבק צודק מאין כמוהו. אנחנו מחוייבים כלפיכם. אתם ואנחנו זה אותו הדבר".

ניסנקורן: "חייבים להתכנס לפתרון שישים סוף לבושה"

לקראת הדיון המיוחד של הכנסת בנושא קצבאות הנכים, אמר הבוקר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי "חייבים להתכנס לפתרון שישים סוף לבושה. לא ייתכן שאחת האוכלוסיות הכי רגישות בישראל תופקר על ידי המדינה. אם המדינה לא מצליחה להבטיח קיום בסיסי בכבוד לאנשים עם מוגבלות, סימן שסדר העדיפויות לקוי. העובדה כי נכים נאלצים לחסום כבישים רק כדי שהזעקה שלהם תחדור את חומות האטימות, היא לא רק תעודת עניות חברתית אלא תזכורת כואבת לכך שחלקם נאלצים לוותר מדי יום על דברים כמו אוכל ותרופות, פשוט כי אין להם מאיפה. הפתרונות נמצאים על השולחן ולא ניתן לדחות יותר את ההחלטות בנושא. קיים צורך דחוף לקדם מתווה אשר שומר על האיזונים הראויים ומצמצם את העוול הקשה שנגרם לציבור זה. אי אפשר לחכות יותר. ההסתדרות תמשיך לפעול בנחישות לשיפור מעמד הנכים".

לפני כשבועיים, ניסנקורן קיים דיון דחוף בפורום הנהגת ההסתדרות בשיתוף עם מטה המאבק למען הנכים ונציגי ארגוני הנכים והביע תמיכה במאבקם. יו"ר ההסתדרות הדגיש בדיון כי פתרון ארוך טווח של המשבר הנוכחי חייב לכלול התייחסות לשלוש סוגיות מרכזיות, בהן: שינוי שיטת ההצמדה של הקצבאות לשכר המינימום או לשכר הממוצע במשק, קידום יוזמות שמעודדות יציאה לעבודה מבלי לפגוע בקצבה ועדכון גובה הקצבאות באמצעות הגדלת מסגרת התקציב.

ח"כ גלאון: "לקרוא לסולידריות עם ארגוני הנכים ולא לבוז להם. לבוז למי שהביא אותם למצב הזה"

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, במליאת הכנסת: "זאת ההזדמנות לקרוא לסולידריות עם ארגוני הנכים ולא לבוז להם. לבוז למי שהביא אותם למצב הזה. בדצמבר 2016 עבר חוק והחוק הוא פשוט. הוא אומר בשורה אחת השוואת קצבת הנכות לשכר מינימום. הנה לכם שיווקתם פה את יום הנכה הבינלאומי, אז תסבירו למה התנגדתם. וככה לאחר חודשים רבים החוק עדיין עומד על שולחן ועדת העבודה והרווחה. דיברתי עם שר האוצר והוא אמר לי שהוא יקים ועדה עם פרופסור".

ח"כ אילן גילאון: "אני לא מדבר על מתווה, אני מדבר על 2,342 ש"ח שצריכים להפוך ל4,000"

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "ביטן הוא איש טוב הוא החליט שצריך לחלק את הדברים בצורה יותר צודקת. והלכנו לפשרה שאמרה שבמקום 5,300 נלך על 4,000 בשתי פעימות וחצי, הרבה נכים כועסים עלי בגלל זה ובצדק. הצמדה לשכר המינימום. אוניברסליות מוחלטת בניגוד לכל הפרופסורים שמחלקים. אני לא מדבר על מתווה, אני מדבר על 2,342 ש"ח שצריכים להפוך ל4,000. ה- Basic income הוא הבסיס כדי שאנשים ידעו שהם חלק מהחברה הזאת. מלחמת האגו בין שר האוצר לראש הממשלה צריכה להיגמר"

ח"כ דב חנין: "הממשלה לא יכולה להמשיך להתחמק"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הצטרף הבוקר לפעילי הנכים שחסמו את כביש הגישה למשכן הכנסת, ובקרוב יישא דברים במליאה.

הפגנת הנכים מול הכנסת (ללא קרדיט)
הפגנת הנכים מול הכנסת (ללא קרדיט)

"הממשלה לא יכולה להמשיך להתחמק – הגיע הזמן להעלות את קיצבאות הנכים והקשישים למינימום 5,000", אמר חנין.

ח"כ שמולי: "רה"מ אומר שישראל היא כלכלה מנצחת. מתי הניצחון הזה יגיע לדלת העם?"

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) במליאת הכנסת: "הדרישה של הנכים פשוטה וברורה, כי שאמר גילאון  -להצמיד את הקצבה לשכר המינימום. המהלך הזה לא יאפשר לאף אחד רווחה גדולה מדי, המהלך הזה יאפשר בסה"כ רווחה בקיום מינימלי לא מקסימלי.

"הדרישה המינימלית הזאת נתקלת בשבועות האחרונים פעם אחר פעם בחומה בצורה של רוע ואטימות. הממשלה הזאת מתעללת בנכים כבר חודשים. היא מטלטלת אותם, מבזה אותם, ובעיקר משקרת אותם כשהיא מניחה מתווה אחרי מתווה על השולחן ולבסוף נסוגה מכולם.

הנכים במליאת הכנסת (צילום: טל כרמון)
הנכים במליאת הכנסת (צילום: טל כרמון)

"הממשלה הזאת רואה את הנכים כנטל, כמו סמרטוטי רצפה. בדיון הזה אנחנו קודם כל אומרים אנשים בעלי מוגבלות הם קודם כל אנשים, אח"כ בעלי מוגבלות. מגיעים להם חיים טובים, אף אחד לא עושה להם טובה. הם דורשים את מה שמגיע להם, ואף פחות מכך.

"זה מאבק שכולנו צריכים להיות שותפים לו. נכון, זה עולה כסף המהלך הזה אבל אני שומע את רה"מ בארגנטינה, באנגלית רהוטה, איך לישראל יש כסף, איך הכלכלה של ישראל מובילה בכלכלות העולם. הייתי אומר לרה"מ, לפי התאוריה שלך, מתי הניצחון הזה מגיע לקשישים, לילדים ולמעלה ממיליון אזרחים שבחג הזה אין להם כסף.

"הנה אתה אומר שהכלכלה הישראלית כלכלה מנצחת מתי הוא יגיע לדלת העם? אני שומע מבצע נטו בקבוקים, האם הנכים הם לא חלק מהאג'נדה החברתית של שר האוצר?"

ח"כ חנין: "כשאומרים שאין כסף לנכים ולביטוח סיעודי הממשלה אומרת שאזרחי המדינה לא מעניינים אותה"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) במליאת הכנסת: "הגיע הזמן שנשמיע פה בכנסת את זעקתם של הנכים. אני מלווה את המאבק הזה כל הקיץ, זה אחד המאבקים הצודקים והנכונים שהיו כאן.

"המובן מאליו חייב להיאמר, נכה הוא לא חצי בן אדם. כאשר הוחלט שהמינימום שאדם מתפרנס הוא 5,300 ש"ח, כך צריך להיות גם לנכים. הדרישה להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, היא באמת דרישה מינימלית אבל אל מול הדרישה הצודקת הזאת אנחנו רצף של אטימות, מריחה, ושקרים מצד הממשלה. כל כך הרבה ניירות ומתווים ואפס פתרונות.

"כבר שתי ועדות עסקו בנושא הזה, אפילו ששר האוצר מינה. רה"מ החליט לתקוע את המסקנות האלה. כשאנחנו מדברים על הנכים אנחנו לא מדברים רק על הנכים. אנחנו מדברים על באיזה חברה אנחנו רוצים לחיות מה הערכים והנורמות שלנו. מה שנכון לנכים נכון גם לקשישים. מינימום 5,000 גם לנכים וגם לקשישים. אותם אנשים שאינם יכולים לעבוד מחמת נכות או גיל צריכים לקבל מינימום הכנסה של 5,000 ש"ח. זה הסטנדרט הנכון והדרוש, זה הסטנדרט של חברה שרוצה להתייחס בכבוד למי שחי בה.

"זה גם סטנדרט אפשרי כי יש כסף. אנחנו קוראים כותרות על המיליארדים שיש באוצר המדינה. יש כסף, ואפשר להעלות ואפשר לפתור את שערוריית הביטוח הסיעודי. וזה הכסף הגלוי שיש באוצר המדינה, זה כסף שהאוצר אומר שהוא פנוי להובלה, אבל יש עוד הרבה כסף נוסף. כסף זה גם עניין של סדר עדיפויות. כשרה"מ קונה צוללות שאפילו הצבא אומר שלא צריך אותן. כשרה"מ מעתיק את בתי עמונה במיליוני שקלים. שאלת היסוד הפוליטית היא מה עושים עם הכסף ומה הסדר העדיפויות.

"כשאומרים שאין כסף לנכים ולביטוח סיעודי הממשלה אומרת שאזרחי המדינה לא מעניינים אותה. הבית הזה, ברוב קולות, החליט להעביר את הצעת החוק של גילאון. היא עברה כאן ברוב בקריאה טרומית ומאז אנחנו מצפים שהיא תקודם מי שמונע את זה זאת הממשלה. הציבור בארץ תומך בנכים וחושב שהמאבק שלהם צודק.  המתווה של סיעות הכנסת בראשות ביטן היה עם פשרות אבל לפחות היה כיוון אבל גם הוא נתקע".

פעיל מחאת הנכים, דוד מזרחי, הוצא מאולם המליאה

מזרחי צעק "אבא שלי צריך לבחור בין לחם לתרופות" בזמן נאומו של שר הבריאות, יעקב ליצמן, והוצא מהאולם.

שר הבריאות הציג את תשובת הממשלה

שר הבריאות יעקב ליצמן, הציג בפני המליאה את תשובת הממשלה. "אני רק שר הבריאות ואני רק שליח של ראש הממשלה, אני אקריא מה שהכינו לי" אמר.

לדבריו, "הביצועים הטובים של המשק יצרו הזמנות לשיפור מצבם של בעלי המוגבלויות. שר האוצר ביקש מפרופ' זליכה להגיש המלצות. הצוות הממשלתי בראשות פרופ' שמחון ונציגים החליטו על עקרונות הבאים שהוצגו בישיבת הממשלה ב 3.9:
1. לאחר החגים תובא לממשלה הצעה לשיפור דרמטי של בעלי המוגבלויות
2. תוך 4 שנים תהיה תוספת של 4 מיליארד שקלים לתקצוב בעלי המוגבלויות
3. הכנסתם של נכים שלא יוכלו לעבוד תועלה ל 3,200 שקלים
4. קצבתם של נכים קשים תעלה ל – 4,000 שקלים
5. לא תקוזז קבצת נכה עובד עד להכנסה של 4,200 שקלים
6. יהיו הקלות נוספות

התכנית תיתן מענה מידי לנזקקים ביותר, תשפר את מצבם של בעלי מוגבלויות ותסייע בשביל שיוכלו להשתלב מעגל העבודה. התכנית תאושר בחקיקה כנדרש".

מתווה הממשלה יוצג רק אחרי החגים

כך אמר ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) במליאת הכנסת

נושא העלאת הקצבאות יעבור להמשך דיון בוועדה

בתום הדיון המיוחד במליאה, אושרה העברת ההצעה לסדר בנושא לדיון בוועדה. זהות הוועדה שתדון בה, תיקבע על ידי ועדת הכנסת. ההצעה עברה בתמיכה של 49 חברי כנסת, וללא מתנגדים

 

 

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!