דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / שביתה במג"מ בטיחות בנצרת עלית, העובדים חסמו את הכניסה למפעל

מאה עובדי המפעל, המאוגדים בהסתדרות, טוענים כי לא קיבלו את משכורת חודש אוגוסט, וכי לא הופרשו להם כספים לקופות פנסיה וההשתלמות כבר שנה וחצי | יו"ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני: "לא נפסיק לשבות עד שהנהלת החברה תתעשת"

שביתת עובדי מג"מ בטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)
שביתת עובדי מג"מ בטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)

כמאה עובדי מפעל מג"מ בטיחות שבאזור התעשייה ציפורי בנצרת עילית, פתחו היום (שני) בשביתה כוללת, אחרי שלא קיבלו את משכורת חודש אוגוסט לפני תקופת החגים הבוקר סגרו העובדים את שערי המפעל והפגינו במקום בדרישה להפסיק את הפגיעה בהם ובמשפחותיהם ערב ראש השנה.

לטענת ההסתדרות, למרות ניסיונות רבים מצידם, הנהלת החברה אינה משתפת פעולה ואינה מנסה להגיע לפתרון המשבר החמור הפוגע בעובדים, במיוחד עם התקרבות תקופת החגים. עוד טוענים העובדים כי לצד הלנת השכר, הנהלת החברה לא הפרישה מזה למעלה משנה כספים לקופות הפנסיה ולקרנות ההשתלמות של העובדים.

שביתת עובדי מג"מ בטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)
שביתת עובדי מג"מ בטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)

יו"ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני, לאון פרץ, המלווה את העובדים במאבקם, אמר כי "שביתת העובדים, הנלחמים על כבודם ועל מטה לחמם, יצאה לדרך בכל הכוח. לא ייתכן שעובדים מסורים ונאמנים שנתנו את כל כולם יזכו לכזה יחס. לא נפסיק לשבות עד אשר הנהלת החברה תתעשת ותשיב להם את הכספים המגיעים להם כחוק".

כבר בינואר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה במפעל לאחר שעובדים החלו לקבל מכתבי התראה מקרנות הפנסיה שלהם המעידות כי לא הופרשו להם כספים – אז כשמונה חודשים. מההסתדרות מוסרים כי 'הפרשות העובדים' נוכו משכרם, זאת על אף שגם הם – לא הועברו לקופות. לדבריהם מדובר בעבירה פלילית לכאורה, ו-22 עובדים פנו בנושא למנהל ההסדרה והאכיפה בבקשה שיחקרו הנושא. חלק מהעובדים אף קיבלו התראות מחברות הפנסיה טרם ביטול או סילוק הפוליסות.

"פעלנו בזהירות, כי לא רצינו לפגוע במפעל. חשבנו שאולי הם יצליחו לגייס כספים ולפתור את העניין. אבל המצב הלך והחמיר" אמר פרץ, וציין כי לאורך התקופה נעשו ניסיונות מצידם להגיע להבנות עם ההנהלה, אולם לדבריו הלנת השכר הנוכחית טרם החגים הייתה הקש ששבר את גב הגמל.

שביתת עובדי מג"מ בטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)
שביתת עובדי מג"מ בטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)

המפעל נרכש לפני כשלוש שנים על ידי קבוצת 'מפנה' השייכת לקבוצת אנשי ביטחון לשעבר: סא"ל (מיל') עמית  טסלר, אל"מ (מיל') צביקה טסלר ואל"מ (מיל') משה דניאל. עם רכישת המפעל החליפו הבעלים את המנכ"ל הוותיק מיכה אטיב במנכ"ל הנוכחי – איש ביטחון לשעבר אף הוא – מאיר גלעדי. בוועד טוענים כי חילופי המנכ"לים בישרו גם את תחילת הבעיות ביחסי העבודה והטענות על מצוקתו של המפעל שעד אז התמיד ברווחיותו, "הנהלה של אלופי משנה שיושבים על פנסיה תקציבית, ולא משלמים את הפנסיות לעובדים המסכנים ביותר שמשתכרים שכר מינימום" מסרו. בוועד מביעים חשש כי ייתכן והגורם ל'בור התקציבי של מג"מ הוא רכישת מפעל TGM על ידי הקבוצה מכספי מג"מ.

מפעל מג"מ בטיחות ממוקם באזור התעשייה ציפורי סמוך לנצרת עלית, ומיוצרים בו מוצרי טקסטיל וגומי לתעשייה הביטחונית. מדובר בספק יחיד של מוצרים רבים הנחוצים למערכת הביטחון כגון מיכלי הדלק של כלל דגמי מרכבה, מיכלי דלק בל מל"טים ומטוסים, מצנחים ועוד.

בשנת 2016 נחתם אמנם במפעל, בתיווך ההסתדרות במרחב העמקים הצפוני הסכם קיבוצי אשר שיפר את שכרם והסדיר לראשונה את ביטחונם התעסוקתי של העובדים, אולם כאמור מאז נחתם מעלים העובדים טענות לפגיעות בזכויותיהם.

מהנהלת מפעל מג"מ נמסר:

"מגם בטיחות הינו מפעל בעל מסורת רבת שנים וחשיבות לביטחון ישראל. במשך 83 שנותיו מייצר מכלי דלק לטנקי המרכבה ולמזל"טים, חליפות צוות אויר, מצנחים וציוד רגיש ליחידות המיוחדות.

בשנת 2015 קיצץ משרד הביטחון נתח מסוים מהיקף ההזמנות, דבר שהביא לירידה בשיעור של כ-30% מפעילות המפעל. לאור כך, הותאמה תכנית כלכלית, אחראית ושקולה רב שנתית ולפי התכנון, בשנת 2018 יתאזן המפעל מבחינה כספית.

באחרונה, לאור המתנה מהקרן למפעלים במצוקה בפניה לשם קבלת הלוואה, קיבלו העובדים, 47 במספר, 40% משכרם, משהתקבל מענה שלילי מהקרן – יושלם שכרם המלא לחודש אוגוסט עד יום ג', 19 בספטמבר 2017.

כל קופות העובדים שולמו בהסדר מול חברות הביטוח.  הנהלת מגם בטיחות מוקירה את עובדיה המסורים, מעריכה את עבודתם ותעשה כל שיכולתה על מנת שלא יפגעו. אנו לא רואים כל הצדקה לשיבושים בעבודה המפעל – דבר שיש בו רק כדי לפגוע במאמצינו לפעול לסיום המוצלח של התכנית הכלכלית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!