דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

OLV

במין הסכם לא כתוב אנחנו מעלימים עין. כמו במופע של קוסם, ברור לנו שאין קסמים, אלא זריזות ידיים, מהוקצעות, שואו. אנחנו נדהמים מחדש, מתפתים לקסם, מוחאים כפיים ופולטים וואו: באמת בחרתי 8 לב אדום! הוא קורא מחשבות! בדיוק כך במתקפה הפרסומית שהשתלטה על נתח מחיינו. ארוחת המיקרו המתועשת לא נראית כמו בהצעת ההגשה, הארטיק הסתמי לא באמת עשוי משוקולד נוזלי מטפטף, ושום דוגמנית לא באמת שרועה על המכונית החדשה שלנו, אבל אנחנו מרשים לעצמנו להתלהב. הבלוף מכובד על ידי שני הצדדים.
אבל לפעמים, כשהפער בין התדמית לבין המציאות הופך לבלתי נסבל, ההסכם מופר. ואז אנחנו מרגישים מרומים.

כך קרה, למשל, לשנת אלפיים. לא השנה עצמה, אלא המושג, זה שכל אדם בן שלושים ומעלה זוכר מילדותו. אלפיים! פנטזיה עתידנית מדע בדיונית של קדמה. בשנת אלפיים המדומיינת נטייל בחלל, ונתנייד ברכב מעופף, עידן רובוטי נשגב ומסעיר.

ואכן, ככל שהתקרבנו לשנת 2000 האמיתית, ה-2000 הפרסומית השתלטה על המרחב. ימית 2000 ונתב"ג 2000 ומסוף 2000. ולא רק פרוייקטים גדולים, אלא גם משחקי וידאו 2000, פירות וירוקות 2000, ועיצוב שיער 2000, והכל היה 2000, עד שבאה שנת 2000 האמיתית, ארצית מאוד, שירשה את תחלואי המאה העשרים ופוצצה את הפנטזיה לרסיסים. שום חלל, פרט לקונספט שנפל חלל. כיום 2000 היא שנה מהעבר, עם זכרונות חמוצים של אינתיפאדה שנייה, כך וכך אנשים שמתו, וכך וכך חתונות, וחוויות אישיות מגוונות. סתם עוד שנה ברצף, אחרי 1999, ולפני 2001.

הנחשק שהפך שנשחק.
הנחשק שהפך שנשחק.

והנה, גם היום, קורסת אל מול עינינו קלישאה שיווקית אחרת, ושמה TLV. גם היא, כמו שנת אלפיים ההיא, מקורה בפנטזיה גדולה. TLV הוא לא תל אביב, הוא הנסיון לתייג את העיר הישראלית החביבה כעיר עולם, לתבל אותה בארומה של שדות תעופה, כ-NY משלנו. מקום קוסמופוליטי עתידני, מדע בדיוני של קדמה, ה"2000" של ימינו. בתחילה זה היה שמו של מועדון מצליח ברחוב אלנבי, ומאז שלוש האותיות האלה בכל פינה. מאולמי שמחות, ועד לסדרת ריאליטי נשכחת, מפרויקטים נדלניים מנוכרים, ועד למכבסות. הכל TLV.

אני אוהב מאוד את תל אביב, גדלתי בה ואני חי בה. היא לא TLV. והפער בינה לבין TLV הפרסומית, עצום. תל אביב לא מאוד אסתטית, היא עיר שיכונים שמחה ומכילה, היא מבורדקת במידה משמחת לב, היא תוססת ומכוערת. היא לא TLV.

והנה הרגע הזה מגיע. הנחשק הפך לנשחק. הבלוף כל כך מוגזם, שזה בלתי נסבל. כל הקלפים הם שמונה לב אדום, הנה חוט הניילון של הקוסם, הוא לא טלפת! והנה ה-TLV המגוחכת הזאת שנבנתה על חורבות השוק הסיטונאי, הפכה לשכונה שלמה. אין לה שום שיק ניו יורקי. זה בסך הכל תוצר של תאוות בצע נדלנית, בתים קלאוסטרופובים צפופים, ולידם קניון קרתני. שום יוקרה אורבנית. תחושת עלבון, תחושת עולב. לא TLV, אלא OLV.
לא קונים יותר את הקסם. אתם בכלל לא ממריאים לחלל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!