דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האו"ם

ישראל באו"ם / "האור של ישראל לעולם לא ייכבה" - נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם

תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על השלטון האיראני, ודורש מהעולם לבטל או לשנות את הסכם הגרעין הנוכחי, הושיט ראש ממשלת ישראל יד לעם האיראני, ופנה אליהם בפרסית "אנחנו לא אויבים שלכם"

נתניהו נואם בעצרת האו"ם (צילום: אמיר לוי \ פלאש90)
נתניהו נואם בעצרת האו"ם (צילום: אמיר לוי \ פלאש90)
שי ניר

"יבוא יום ותשתחררו ממשטר הרשע המטיל חתתו עליכם" פנה נתניהו לעם האיראני במהלך נאומו, "תולה הומוסקסואלים, כולא עיתונאים, מענה אסירים פוליטיים ויורה בנשים חפות מפשע כמו נדה סולטאן, שהושלכה מתבוססת בדמה ברחובות טהראן."

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אתמול (שלישי) במושב הפתיחה של העצרת ה-72 של האומות המאוחדות. בנאומו התייחס נתניהו למצבה המדיני של מדינת ישראל בעולם, לצביעותו של האו"ם ומוסדותיו בקבלת ההחלטות נגד מדינת ישראל, לתהליך המדיני עם הפלסטינים ולהתמודדותה של ישראל נגד הציר השיעי של איראן לצד מדינות ערב הסוניות. נאום נתניהו מהווה את התחנה האחרונה במסע המדיני אותו החל לפני 11 ימים במהלכו ביקר גם באמריקה הלטינית. נתניהו צפוי לנחות בישראל היום לפני תחילת ערב ראש השנה תשע"ח.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ספטמבר 2016 (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ספטמבר 2016 (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

איראן, האיראנים והשלטון האיראני

בדבריו תקף נתניהו את המשטר האיראני ואמר, "איראן מתחייבת להשמיד את ארצי כל יום, איראן עורכת קמפיין כיבוש ברחבי המזרח התיכון ומפתחת נשק גרעיני כדי לאיים על כל העולם. נתניהו חיזק את דברי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שנאם מוקדם יותר במליאה והגדיר את ההסכם "כמבוכה" והוסיף, "לא יכולתי לא להסכים איתו יותר."

נתניהו פנה במסר ישיר למנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי ואמר, "יש לי מסר לחמינאי, הדיקטטור של איראן – האור של ישראל לעולם לא ייכבה". והוסיף בעברית, "נצח ישראל לא ישקר". ביחס לאיומיה של איראן להשמיד את מדינת ישראל אמר נתניהו "אלה המאיימים עלינו בהשמדה, מעמידים עצמם בסכנה אנושה. ישראל תגן על עצמה במלוא עוצמת כוחותיה ובמלוא עוצמת אמונותיה."

נתניהו סימן קוים אדומים לפעילותה הצבאית של איראן במרחבים הסורים והלבנונים, "אנחנו נפעל למנוע מאיראן נוכחות צבאית בסוריה, בים, באוויר וביבשה, ובפיתוח נשק קטלני בסוריה ולבנון בו ישתמשו נגד ישראל. נפעל כדי למנוע מאיראן לפתוח חזיתות טרור חדשות נגדנו בגבולנו הצפוני. ככל שאיראן תמשיך, היא תמצא בישראל אויבת נחושה."

נתניהו פנה לעם האיראני ואמר בשפה הפרסית, "אתם לא האויבים שלנו, אתם ידידינו". בדומה לנאום אותו נשא נתניהו בחשבון הפייסבוק האישי שלו, בחודש ינואר האחרון, במסר ישיר לעם האיראני, הבדיל נתניהו בין משטר העריצות של האייטולות לבין העם האיראני, "המסר שלי לאנשים באיראן הוא שאתם לא האויבים שלנו, אתם החברים שלנו." והוסיף כי "ביום שחרורכם החברות בין שני העמים העתיקים שלנו תשוב לפרוח."

"ישראל יודעת", אמר ראש הממשלה, "שבהתמודדות עם המשטר האיראני, אנחנו לא לבד. אנחנו עומדים כתף אל כתף עם כאלה בעולם הערבי שחולקים את התקווה שלנו לעתיד טוב יותר. עשינו שלום עם ירדן ומצרים, ופגשתי אתמול את הנשיא האמיץ א סיסי, אני מצפה לעבוד איתו ועם אחרים לקראת שלום".

"ישראל מחויבת להשגת שלום עם כל שכנותיה, כולל הפלסטינים", אמר נתניהו והוסיף כי בפגישתו יום קודם (שני) עם טראמפ דנו השניים בנושא, "אתמול שוחחתי על זה עם הנשיא טראמפ. אני מעריך את מחויבותו לנושא, ביחד נוכל להתמודד עם האפשרויות של שלום ונוכל להתמודד עם הסכנות של איראן".

נתניהו לא חסך ביקורת מארגון האו"ם ותקף בחריפות מספר החלטות שהתקבלו במהלך השנה שחלפה בהן, החלטת מועצת הביטחון 2234 שהגדירה את כל הבנייה הישראלית בשטחים כלא חוקית. על ההחלטה הזו אמר נתניהו כי היא פגעה בסיכויי השלום, ועל החלטת אונסק"ו מחודש יולי האחרון המגדירה את העיר חברון, הכולל את מערת המכפלה, כאתר מורשת פלסטיני בסיכון ללא התייחסות לזיקה של מדינת ישראל למקומות הקדושים, אמר "זה לא חדשות מזוייפות (פייק ניוז) זו היסטוריה מזוייפת."

ראש הממשלה נתניהו באסיפת האו"ם במהלך נאומו של טראמפ, לצידו רעייתו שרה נתניהו ושגריר ישראל באו"ם דני דנון. 19 בספטמבר 2017 (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)
ראש הממשלה נתניהו באסיפת האו"ם במהלך נאומו של טראמפ, לצידו רעייתו שרה נתניהו ושגריר ישראל באו"ם דני דנון. 19 בספטמבר 2017 (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)

ותודה לטראמפ

למרות הקו המוטה נגד ישראל, אמר נתניהו כי מסתמן שינוי קטן וחיובי ביחס לישראל במוסדות האו"ם, "הודות לתמיכתו הבלתי מתפשרת של הנשיא טראמפ בישראל הקו משתנה" אמר נתניהו והוסיף, "תודה לנשיא טראמפ על התמיכה בישראל וגם לשגרירה ניקי היילי תודה שאתם אומרים את האמת על ישראל." נתניהו ציין כי שיפור יחסיה של ישראל עם עוד מדינות יבטיח גם את השינוי בגישה באו"ם.

מוקדם יותר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם בפעם הראשונה מול עצרת האו"ם. הנשיא שיגר מסר ברור לקוריאה הצפונית, ואמר מפורשות כי לא יהסס להרוס את המדינה אם תהווה סכנה לארה"ב או לבנות בריתה. ביחס לנושא האיראני והסכם הגרעין אמר טראמפ, "הסכם הגרעין עם איראן הוא מבוכה לארצות הברית" והוסיף כי, "במקום להשתמש ברווחים כדי לייצר שגשוג לאנשיה, איראן נותנת את הרווחים לחיזבאללה כדי שישמשו למתקפות טרור נגד ישראל. אנחנו לא יכולים לתת למשטרים רצחניים להמשיך לערער את היציבות באזור, לא נוכל לציית להסכם אם הוא משמש כיסוי לתכנית גרעין. הסכם הגרעין היה מהגרועים ביותר. מבוכה לארצות הברית. ולא שמעתם עדיין את המילה האחרונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!