דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / "החיים שלכם בסכנה": 70 אלף תושבי פורטו ריקו נקראו להתפנות

כמה ימים חלפו מאז עברה הסופה "מריה" דרך האי פורטו ריקו והשאירה הרס רב | כ-6 הרוגים ידועים עד כה באי | 70 אלף תושבים נקראו להתפנות מחשש לקריסת סכר שתוביל להצפות | טראמפ הכריז על מצב חירום באי

תוצאות ההוריקן מריה בפאורטו ריקו (צילום: AP Photo/Carlos Giusti)
תוצאות ההוריקן מריה בפאורטו ריקו (צילום: AP Photo/Carlos Giusti)

השלטונות בפורטו ריקו עדיין לא הצליחו לצור קשר עם יותר מחצי מהעיירות בעודם ממהרים לפנות עשרות אלפי אנשים שחיים בצלו של סכר שעתיד, ככל הנראה, לקרוס בקרוב ורק כעת ההרס האדיר שהביא עמו הוריקן מריה לאי הקטן, שהוא שטח חסות של ארצות הברית, מתחיל להיות ברור.

הרשויות באי קראו ל-70 אלף אנשים שחיים באזור הסכר גאוג'טקה שבצפון-מערב האי להתפנות מהאזור ואף שלחו אוטובוסים כדי להסייע לאנשים החל מיום שישי. הסופה "מריה" פגעה באיים הקאריביים והרגה כ-27 בני אדם, כ-6 מהם בפורטו ריקו. נכון לשעות אלה כ-3.5 מיליון מתושבי האי עדיין מנותקים מחשמל.

"זהו מצב מאד מסוכן," נכתב בהודעה של שירות מזג האויר המקומי, "כל האזורים שליד נהר הגאוג'טקה חייבים להתפנות באופן מיידי. החיים שלכם בסכנה". במדינה חוששים שלא כל התושבים קיבלו את המסר והתפנו מבתיהם.

הסכר, שנבנה בשנת 1928 וגודלו 316 מטרים, מחזיק אגם מעשה ידי אדם שמכסה כ-5 קילומרים מרובעים. יותר מ-40 סנטימטר של גשם ירדו בהרים המקיפים את האגם מאז עזבה הסופה את האי לפני כיומיים. מהנדסים שבדקו את הסכר דיווחו על פרצה אותה הצליחו להכיל אך מאוחר יותר התבהר כי מדובר בסדק של ממש שעלול להיות הסימן הראשון לכשל של הסכר שעלול להביא לקריסתו, סיפר אנטוני ריינס מהשירות המטרולוגי באי.

דובר הממשלה, קארלוס ברמודז, אמר כי השלטונות במדינה עדיין לא הצליחו לצור קשר עם 40 מתוך 78 רשויות מקומיות באי יותר מיומיים לאחר שההוריקן עבר בו והרס קווי מתח גבוה ואנטנות סלולריות. בכירים באי אמרו כי 1,360 מתוך 1,600 מהאנטנות הסלולריות באי חדלו מלפעול וכ-85% מקווי הטלפון והאינטרנט נהרסו אף הם. עם דרכים חסומות וללא טלפונים, אמרו, הסיטואציה עלולה להיות קשה יותר מכפי שהם יודעים.

"עדיין לא ברורים לנו בדיוק ממדי הנזק", אמר המושל ריקרדו רוסלו לכתבים בבירה. רוסלו לא ידע להגיד מתי יחזור החשמל באי.

מצבה של רשת החשמל באי היה רע אף לפני הגעתה של הסופה "מריה". החוב בגובה של 73 מיליארד דולר בו נמצא האי השאירו סוכנויות כמו סוכנות החשמל של האי בפשיטת רגל. בשנים האחרונות נזנחו כליל עבודות התחזוקה והפסקות חשמל הפכו לשגרה.

על פי דיווחים מכלי תקשורת שונים כ-80% מהמבנים בחופו הדרומי של האי נהרסו. הנזק שנגרם לאיים הקריביים בעקבות הסופה מוערך בכ-45 מיליארד דולרים, ובפורטו ריקו לבדו מוערך הנזק בכ-30 מיליארד דולרים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז על מצב חירום באי ואף שוחח עם המושל ואמר כי יגיע לבקר בפורטו ריקו.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/910703407555600386

הזמר הפורטוריקני, דדי יאנקי, קרא למעריציו ברשתות החברתיות לעזור לקורבנות הסופה שפגעה באי והמעריצים נענו לקריאתו. לאחר שאספו 4 משאיות מלאות במצרכים כמו מים מינרלים, חיתולים ודוחה יתושים הודה להם הזמר ואמר "אני מאמין שבחיים אלה שיש להם מזל צריכים לעזור לחסרי המזל, אני בטוח שאלוהים יברך את כל מי שבחר לתת לאלה בשעת הצורך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!