דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בגרמניה 2017

בעולם / מרקל, שולץ או הלאומנים: היום (א') יפתחו הקלפיות בגרמניה

מרקל מובילה בסקרים ונראה כי היא תרכיב את הממשלה הבאה | אחריה בסקרים ה-SPD בראשותו של מרטין שולץ | השאלה המרכזית אשר נותרת פתוחה היא בכמה מושבים תזכה ה-AfD הלאומנית?

אדם חולף על פני תעמולת בחירות בפרנקפורט, גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Probst).
אדם חולף על פני תעמולת בחירות בפרנקפורט, גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Probst).
יונתן קירשנבאום

היום (ראשון) יפתחו הקלפיות ברחבי גרמניה, אשר בוחרת את הרכב הפרלמנט- הבונדסטאג. עפ"י הסקרים, איחוד המפלגות הנוצריות-דמוקרטיות (CDU) בראשות אנגלה מרקל, שמחזיקה בשלטון הגרמני מאז שנת 2005, עתיד לזכות בבחירות בפער גדול. מרקל מובילה בסקרים בפער של 15% מעל מתחריה במפלגה הסוציאל דמוקרטית (SPD) בראשות מרטין שולץ, ונראה כי היא תהיה זו שתרכיב את הממשלה הבאה.

עם זאת, ממוצע הסקרים האחרון מראה היחלשות קלה של מרקל ושל שולץ, לטובת מפלגת ה-AfD, המפלגה הלאומנית הגרמנית. עם ממוצע של 10%-13% בסקרים, נראה כי מפלגה זו תהייה השלישית בגודלה בפרלמנט. זו תהיה הפעם הראשונה מאז נפילת הנאצים שמפלגה לאומנית מקבלת ייצוג בפרלמנט הגרמני.

כרזה בחירות של מפלגת AFD אלטרנטיבה לגרמניה "גרמנים חדשים?- אנחנו נכין אותם בעצמנו." בברלין 13 באוגוסט (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
כרזה בחירות של מפלגת AFD אלטרנטיבה לגרמניה "גרמנים חדשים?- אנחנו נכין אותם בעצמנו." בברלין 13 באוגוסט (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

מי שירכיב את הממשלה בגרמניה ישפיע לא רק על עתיד המדינה, אלא על גוש היורו כולו. גרמניה היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, והגדולה ביותר באירופה. גרמניה נחשבת המדינה בעלת ההשפעה הפוליטית הגדולה ביותר באירופה, והיא עומדת במידה רבה מאחורי הקמת האיחוד האירופי, יחד עם צרפת.

גרמניה מהווה מוקד כוח משמעותי באירופה. הכלכלה הגרמנית מהווה כ-28% מכלכלתן של מדינות גוש היורו – קרוב לשליש מכלכלת האיחוד כולו. בין היתר, ניתן לזקוף זאת לזכותה של התעשייה הגרמנית הגדולה, היצרנית העיקרית ביבשת. בנוסף לכך, שוק ההון בפקנקפורט הוא הגדול והמשפיע ביותר בגוש היורו.

מי רץ לבונדסטאג?

שתי המפלגות המובילות במרוץ הקרוב לבונדסטאג הן ה-CDU/CSU, איחוד המפלגות הנוצריות בראשות אנגלה מרקל, וה-SPD, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בראשות מרטין שולץ. לפי הסקרים האחרונים, מרקל מובילה על שולץ בכ-15%, ועתידה לזכות ב-40% מהקולות.

ה-CDU/CSU הוא איחוד מפלגות שמרניות המהווה את מרכז הכוח הפוליטי הימני בגרמניה מאז סוף מלחמת העולם השנייה. המפלגה נמצאת בשלטון בגרמניה ברציפות מאז שנת 2005, והיא הובילה מאז מדיניות צנע חריפה בגרמניה, ודחפה ליישום מדיניות הצנע בכל רחבי האיחוד האירופי – מדיניות שהיא עיצבה בהיותה מפלגת השלטון בזמן כתיבת הסכמי הבסיס לאיחוד.

המפלגה השניה בגודלה בגרמניה היא ה-SPD, והיא זוכה בסקרים ב-20%-25% מהקולות. זוהי המפלגה הסוציאל דמוקרטית ההיסטורית בגרמניה, שהוקמה לפני 154 שנים. כיום מחזיקה המפלגה ב-193 מושבים בבונדסטאג, והיא נמצאת בקואליציה עם ה-CDU מאז 2013. את המפלגה מוביל היום מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי לשעבר. מפלגת ה-SPD נכנסה לקואליציה עם ה-CDU אחרי הבחירות האחרונות, והרכיבה יחד איתה את הממשלה. על אף הציפיות כי שולץ יצליח לגייס תמיכה רחבה יותר למפלגה, ה-SPD ממשיכה לרדת בסקרים.

כך, נראה כי מרקל תרכיב את הממשלה הקרובה בגרמניה. השאלה המרכזית אשר נותרת פתוחה היא כמה מושבים תזכה ה-AfD. במידה ומרקל לא תזכה במעל מחצית מהמושבים, היא תאלץ להרכיב קואליציה עם אחת המפלגות האחרות. במידה ומרקל לא תצליח להרכיב קואליציה עם המפלגה הליברלית הימנית, ותרכיב ממשלה נוספת עם ה-SPD, צפויה להיות המפלגה הלאומנית המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!