דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

מדיני / לא רק נתניהו וטראמפ: ראשי מדינות המזה"ת פנו לישראל מבימת האו"ם

עבד אל פאתח א-סיסי נשיא מצרים, מישל עאון נשיא לבנון, הנסיך חוסיין בן ה-23 מירדן ו-ווליד מועלם שר החוץ הותיק של סוריה, כולם דיברו בעצרת האו"ם ונשאו מסרים לפלסטינים וגם לציבור הישראלי | סיכומה של עצרת

העצרת הכללית של האו״ם (צילום: Basil D Soufi / ויקיפדיה)
העצרת הכללית של האו״ם (צילום: Basil D Soufi / ויקיפדיה)
אוריאל לוי

נשיא מצרים פנה לישראלים והציע מתווה להקמת מדינה פלסטינית. נשיא לבנון האשים את ישראל בתקיפה שלכאורה ביצעה לאחרונה בסוריה. יורש העצר הירדני הבטיח לשמור על המקומות הקדושים בירושלים. שר החוץ הסורי טען כי "הניצחון במלחמה הוא בר השגה". תמצית הנאומים של המדינות החולקות איתנו גבול יבשתי.

מצרים

נשיא מצרים, עבד אל-פאתח א-סיסי, נשא את נאומו בעצרת הכללית של האו"ם ביום רביעי.
א-סיסי פתח בקריאה לפלסטינים להתלכד מאחורי מטרה אחת: לא להחמיץ את ההזדמנות לשלום. הוא קרא להם להיות נכונים לדו קיום עם ישראל בביטחון ובשלום. לציבור בישראל קרא נשיא מצרים שלא להסס ולתמוך במהלך כזה לכשיבוא. "יש לנו ניסיון של שלום עמכם יותר מארבעים שנה וזה יכול לחזור פעם נוספת. אל תהססו. תהיו בטוחים שכולנו איתכם כדי שהצעד הזה יצליח. ההזדמנות הזו עלולה שלא לחזור", אמר א-סיסי.

המתווה שהוא "התנאי ההכרחי ליציבות ושגשוג באזור" לפי נשיא מצרים הוא "הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 1967 שבירתה מזרח ירושלים". עוד אמר כי "הגיעה העת לנפץ לעד את מה שנותר מחומת השנאה. ידי הערבים עדיין מושטות לשלום והניסיון של מצרים מוכיח כי השלום אפשרי והנו מטרה מציאותית שכולנו צריכים להמשיך לחתור ברצינות להשיגה".

א-סיסי קרא למדינות ערב ולקהילה הבינלאומית לתמוך במהלך להסכם השלום, שאם יצליח "ישנה את פני ההיסטוריה". בפנייה לממשל האמריקאי הצביע על ההזדמנות לכתוב דף חדש בהיסטוריה האנושית למען השלום באזור.

לבנון

נשיא לבנון מישל עאון האשים בחמישי בערב את ישראל בתקיפה האחרונה המיוחסת לה בשטח סוריה. בנאומו הראשון בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק אמר כי ישראל נוטה תמיד לדרך האלימות ולפתרונות צבאיים, "לבנון מכירה את זה משכבר הימים". עוד הוסיף כי "ישראל עושה זאת כבר שבעים שנה ואינה מתכוונת להפסיק." בהמשך נאומו הביע כעס וטען כי ישראל ממשיכה להפר את הריבונות הלבנונית, כמו גם את החלטת מועצת הביטחון 1701, ומפעילה אמצעי ריגול בתוך שטח לבנון.

הנשיא עאון אמר כי לבנון נושאת באחריות ליותר מחצי מיליון מהגרים פלסטינים שגורשו ממולדתם וכי ארגון האונר"א עלול לקרוס כלכלית. עאון נשמע פסימי מא-סיסי ואמר כי אין באופק שום מאמץ רציני של האו"ם או של מועצת הביטחון לממש את פתרון שתי המדינות. לדבריו, כל הקהילה הבינלאומית עומדת חסרת אונים ואין בכוחה לגרום לישראל להפסיק לבנות בהתנחלויות. "ישראל לא תוכל לתקן את הפשע של גירוש הפלסטינים ממולדתם בכך שתכפה על לבנון ליישב אותם בשטחה, אלא רק אם תממש את זכות השיבה של הפלסטינים", אמר.
הנשיא הלבנוני התייחס גם למלחמת האזרחים שמתחוללת בסוריה ואמר כי המשטר הסורי כבר הצליח להשתלט בחזרה על 85% משטחי סוריה (טענה שהשמיעו משטר אסד וחיזבאללה לאחרונה והיא איננה הולמת את המפות שהם בעצמם מפרסמים – א. ל) ועל כן התאפשר לפליטים הסורים לשוב למדינתם. הוא הוסיף כי ללבנון אין את המשאבים והיכולות לשאת את אותם מהגרים תחת תנאים סבירים ושלבנון היא מדינה קטנה שסובלת מבעיות כלכליות.

ירדן

יורש העצר הירדני שסיים לאחרונה את לימודיו נשא את נאומה של הממלכה על בימת העצרת הכללית של האו"ם. בן 23 בלבד, עלה הנסיך חוסיין ביום חמישי לפודיום השמור על פי רוב לראשי מדינות ושרי חוץ. את נאומו, שנישא באנגלית שוטפת, הקדיש לדור הצעיר. דבריו נשמעו תמימים ומהפכניים על רקע השיש הירוק המוכר של העצרת המעונבת: "לרוב מעניקים לצעירים תדמית של חולמים, אבל אנחנו יודעים שכל מטלה הייתה בתחילתה חלום. אידיאליזם הוא לא מושג טיפשי. הוא מושג ללא פחד. זה מפיח בנו תקווה להביא את המציאות שלנו לרמה של רעיונות גדולים. עלינו לא להתפשר עליהם. הדור הצעיר נמצא באתגר הגדול בחייו", אמר יורש העצר.

הנסיך הירדני מתח ביקורת נוקבת שאינה נשמעת על פי רוב מהפודיום שברקעו שיש ירוק: "מה אפשר לומר על האנושות אם רק בשנה שעברה שולמו 1.7 טריליון דולר על נשק, אבל לא הועבר סכום זהה לדרישת האו"ם לסייע לפליטים סורים ולמדינות שמארחות אותם כמו ירדן?" שאל. בהמשך נאומו הדגיש את המחויבות הירדנית לשמירה על המקומות הקדושים בירושלים.

סוריה

אמש (שבת) נשא שר החוץ הסורי ואליד אל-מועלם את אחד הנאומים האחרונים בעצרת הכללית של האו"ם. מועלם טען כי ניצחונו של משטר אסד במלחמה בסוריה הוא בר השגה וברך על פתרון "אזורי הרגיעה" שהושג בהסכם אסטנה. "שחרורן של חלב ותדמור, הסרת המצור מדיר א-זור והרחקת הטרור מחלקים נרחבים של סוריה הם ההוכחה כי הניצחון הוא בר השגה" אמר. מועלם ברך את רוסיה ואיראן על הסכמי ועידת אסטנה בהן הגדירו יחד עם טורקיה ארבעה אזורי "הפחתת לחימה" ואמר כי "סוריה שומרת לעצמה את הזכות להגיב לכל הפרה של ההסכמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!