דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / איגוד הכדורסל בוחר צד: שחקן שלא יופיע לנבחרת יושעה

סיבוב נוסף בקרב על היוקרה והכסף של הכדורסל האירופי בין היורוליג לפי"בא | האיגוד שיגר אתמול (א') מכתב לראשי פיב"א שבו הביע את תמיכתו בקיום מוקדמות אליפות העולם בזמן הליגה הסדירה - צעד שעשוי לפגוע בקבוצות היורוליג

אליפות אירופה לכדורסל ביד אליהו (צילום: איגוד הכדורסל).
אליפות אירופה לכדורסל ביד אליהו (צילום: איגוד הכדורסל).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בצעד מפתיע, ויוצא דופן, הוציא אתמול (ראשון) איגוד הכדורסל הישראלי מכתב בו הביע תמיכה בהחלטת השלוחה האירופית של הפדרצייה הבינלאומית של כדורסל (פיב"א אירופה) להתחיל לקיים טורניר מוקדמות לאליפות העולם, במהלך העונה הסדירה. הטורניר עתיד להתחיל במהלך חודש ספטמבר ובמהלכו ישחקו נבחרות אירופה בשיטת הבתים, בניסיון להעפיל לאליפות העולם שתתקיים בסין בקיץ 2019.

במכתבו, בירך יו"ר איגוד הכדורסל עמירם הלוי, את פיב"א מתוך אמונה שהצעד החדש יגדיל את שיעור הצפייה בנבחרות הלאומיות ויקדם את הכדורסל האירופי. עוד הודיע המכתב כי האיגוד ישעה מידית שחקנים שיסרבו להופיע למשחקי הנבחרת, מהשתתפות בליגה הישראלית.

להלן מכתבו של עמירם הלוי יו"ר איגוד הכדורסל לראשי פיב"א בנוגע לשיטת המשחקים החדשה של פיב"א. אנו מתנצלים על הגרסה הקודמת שעלתה עם שגיאות הגהה

Posted by ‎איגוד הכדורסל בישראל – ע"ר‎ on Monday, September 25, 2017

איום ההשעיה של הלוי מופנה בעיקר לשחקני מכבי ת"א, שבזמן הטורניר החדש צפויה להשתתף במשחקי ליגת היורוליג. היעדרות השחקנים הישראליים של הקבוצה, לטובת משחקי הנבחרת, עשויה לפגוע במאבקיה של מכבי ת"א על האליפות המקומית, שכן היא מחויבת, מתוקף החוק הרוסי, לשתף שני שחקנים ישראלים בכל רגע נתון וללא כוכביה הישראלים תצטרך, כנראה, לעלות עם שחקני נוער בחמישייה.

המכתב ששלח  אתמול איגוד הכדורסל הוא רק חלק קטן במאבק הבלתי נגמר בין פיב"א ליול"ב (הארגון שמאגד את הקבוצות הבכירות והחזקות של הכדורסל האירופאי). מאבק שהגיע כעת לנקודת רתיחה חדשה.

למה לריב?

יול"ב הוקם ב1991 כארגון המאחד ומקדם את הכדורסל של ההתאחדויות בספרד, צרפת ואיטליה. תחילה עסק הארגון בעיקר במיתוג הליגות, וערך משחקי כוכבים שאיחדו את שלוש הליגות.

עם  הצטרפות הליגה היוונית ב-1,996 ובאופן חלקי גם הליגות של שווייץ בריטניה ובלגיה בשנת 1999, החליטו ביול"ב על פתיחת טורניר ליגת האלופות בו יתחרו הקבוצות החזקות מאותן הליגות. פיב"א הגיבה בהקמת הסופרוליג, בו רק ארבע קבוצות בכירות של היבשת השתתפו באותה התקופה (פאנאתניקוס, אפס פילזן, צסק"א וכמובן מכבי ת"א). אליהם הצטרפו קבוצות קטנות יותר (פרטיזן בלגרד, קבוצות אמצע טבלה מאיטליה, צרפת ויוון, אלופת שבדיה פולין ובגליה וכמובן סגנית האלופה הישראלית מכבי רעננה). מאז, פורקה הסופרוליג ,והארגון המנהל של היורוליג, חברת יורוליג בסקטבול,  הוא האחראי מאז על שני המפעלים הבכירים בכדורסל האירופאי – היורוליג והיורוקאפ.

ב-2015 החליטה פיב"א לחדש את המאבק מול היורוליג, והודיעה על הקמת ליגת האלופות שנפתחה בעונת 2016. המטרה של פיב"א כעת היא לייצר לחץ דרך איגודי הכדורסל ולנסות לפגוע ביכולת של הקבוצות להתחרות במסגרת היורוליג.

לקראת עימות

הניסיון הראשון היה במהלך עונת 2015, אז הודיעה פיב"א שכל הקבוצות הבכירות באירופה (כולל מכבי ת"א) מחויבות להירשם, ולשחק, בעונת 2016 בליגת האלופות. מועדון שיסרב ויירשם ביורוליג, הודיעה פיב"א, יורחק מהליגה המקומית.

האיום הזה דחף את מקבלי החלטות להקים את היורוליג במתכונתה הנוכחית, ולהחתים על חוזים של עד עשר שנים עם 11 המועדונים הבכירים ביבשת (כולל את מכבי ת"א), חוזים שכמובן מבחינה חוקית ימנעו את ניסיון התחרות של פיב"א.

נראה ששני הגופים מעוניינים יותר ביוקרה ומעמד מאשר בטובת הצופים, האוהדים והשחקנים. מאבק שמתוכו לא יצאו מנצחים, רק מפסידים.

משום שבתחילה, סירבו התאחדויות הכדורסל המקומיות לקחת צד במאבק, החליטה פיב"א להפעיל בפעם הראשונה ולא האחרונה את נשק יום הדין שלה. ב-15 באפריל 2016, הודיעה פיב"א על השעיה של 14 איגודי כדורסל – בהן כל הנבחרות הגדולות של אירופה: איטליה, רוסיה,ליטא,  יוון, ספרד,טורקיה וגם ישראל – מכל פעילות של פיב"א.

כלומר הנבחרות של אותן מדינות לא יכלו להשתתף באולימפיאדת ריו 2016, או ביורו 2017 שהתקיים במהלך ספטמבר בת"א, פינלנד, רומניה וטורקיה. הניסיון הזה של פיב"א הוא לא חוקי ובעיקר לא ישים. הרי בלי הנבחרות של ספרד יוון טורקיה רוסיה קרואטיה ליטא או שתי הפיינליסטיות באליפות שהסתיימה זה עתה – סלובניה האלופה או סרביה סגניתה.  הטורניר הגוסס של אליפות אירופה יתרסק סופית, אחרי שהמאבק הסתיים, כמובן ללא השעיה של הקבוצות מהליגות המקומיות וללא השעית הנבחרות הלאומיות.

סלע המחלוקת חדש

בחודשים האחרונים נוצרה מחלוקת חדשה בין שני הארגונים. פיב"א קבעה שבמהלך העונה הרגילה יתקיימו שלבי המוקדמות של אליפות אירופה, בדומה לכדורגל. הציפייה של פיב"א הייתה שהליגות המקומיות, והיורוליג, יפנו את התאריכים המדוברים (סך הכל כארבעה משחקים בשנה). אבל היורוליג, שחלק מהמשחקים בה נופלים על מחזורי הטורניר, מסרבת להתחשב ביוזמה החדשה. כך נפתח לו הסיבוב החדש במאבק הכלכלי על הכדורסל באירופה.

שחקני ה-NBA, כמובן שלא יגיעו למשחקים האלו, כמו שבכל מקרה רבים מהשחקנים אינם מגיעים גם בקיץ לתחרויות הלאומיות ומעדיפים לנוח או להתאמן לקראת העונה הבאה בארה"ב. מצב שבכל מקרה מצמצם את היוקרה של התחרויות הבינלאומיות. כעת, אם מוקדמות האליפות יתקיימו ללא שחקני היורוליג, יתייצבו אליו נבחרות רבות ללא הכוכבים שלהן ובסגלים חסרים מאוד.

מי יבוא למוקדמות? נבחרת ישראל בכדורסל (צילום: איגוד הכדורסל בישראל).
מי יבוא למוקדמות? נבחרת ישראל בכדורסל (צילום: איגוד הכדורסל בישראל).

ההחלטה של האיגוד הישראלי בעיקר מפעילה לחץ נוסף, ומקשה מאוד על מכבי ת"א, שאולי תפעיל לחץ על היורוליג. הניסיון הוא בעיקר לייצר תקדים רחב יותר, שידחוף את המדינות החזקות ביורוליג להפעיל לחץ דומה.

רוסיה, טורקיה, יוון, איטליה וספרד איימו גם כן להשעות לאלתר את שחקני הנבחרת הלאומית מהליגות המקומיות. בניגוד לישראל, שאין לה צורך רציני  בשני שחקני הספסל של מכבי ת"א איתי שגב וכרם משעור, יהיה מעניין איך יגיבו במדינות האחרות שבאמת נפגעות מהמאבק יגיבו ולאן זה יתפתח.

בכל מקרה, נראה ששני הגופים מעוניינים יותר ביוקרה ומעמד מאשר בטובת הצופים, האוהדים והשחקנים. מאבק שמתוכו לא יצאו מנצחים, רק מפסידים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!