כחודש וחצי אחרי התרסקות מסוק האפאצ'י בבסיס רמון, בה נהרג הטייס רב-סרן דודי זהר ז"ל והטייס הנוסף סגן א' באורח קשה, פרסם היום (שני) חיל האוויר את מסקנות דוח הביניים של תחקיר התאונה, לפיהן הגורם להתרסקות היה התנתקות של אחד ממוטות ההיגוי של המסוק.

"תקלה בהתקנת מוט ההיגוי במסוק הובילה לשחיקתו ובסופו של דבר גרמה לתאונה", הסביר אל"ם אבירם, ראש מבק"א (מחלקת בטיחות ובקרת איכות) בחיל האוויר. לדבריו, מדובר בשחיקה שנעשתה לאורך זמן ולא בפגיעה חד פעמית. "שחיקת המוט הובילה להתנתקותו במהלך הטיסה, ולפגיעה ביכולת ההיגוי של המסוק, והוא המוקד לתאונה", ציין.

עוד הוסיף כי "צוות הטיסה נאלץ להתמודד עם סיטואציה קיצונית" וכי "עצם זה שדודי הביא את המסוק לידי נחיתה הציל את סגן א'".

בזרוע האוויר הדגישו כי מדובר בתאונה נדירה, שלא קרתה מעולם באוויר, וציינו כי לא נמצא קשר טכני בין ממצאי הסדקים שנמצאו בעבר לבין התאונה. "מדובר בשני אירועים נפרדים", אמרו בזרוע האוויר, וציינו כי חקירת התאונה נמשכת.

בעקבות ממצאי דוח הביניים, הנחה מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על גיבוש תהליך חזרה לטיסות במערך האפאצ'י, הכולל הדרכות לכלל צוותי הקרקע והאוויר כדי לוודא שממצאי החקירה עד השלב הזה מיושמים בשטח.

"מדובר בתהליך סדור הכולל בדיקות מקיפות לכלל המטוסים על בסיס הממצאים", אמר אל"ם אבירם, "אנו נסיים את התהליך רק לאחר שבדקנו את כלל הדברים לעומק, וכעת החקירה נמשכת".

כזכור, התרסקות המסוק אירעה ב-8 באוגוסט השנה, בשעות הערב, כאשר מסוק מסוג אפאצ'י שחזר מטיסת אימונים שגרתית דיווח למגדל הפיקוח בבסיס רמון על תקלה טכנית. המסוק התקרב לבסיס וכאשר הגיע לגובה מגדל הפקוח התרסק על מסלולי הנחיתה.

בהתרסקות נהרג, כאמור, קצין צה"ל במילואים, רב-סרן (מיל') דודי (דוד) זהר, בן 43 מחיפה. סגן א, טייס בשירות סדיר, פונה אז לחדר הטראומה בבית החולים סורוקה, כשמצבו מוגדר קשה.

מפקד חיל האוויר דאז, אלוף אמיר אשל, הורה על הקמת צוות המומחים לבדיקת נסיבות המקרה. עוד הודיע מפקד חיל האוויר על קרקוע מערך מסוקי הקרב עד לסיום התחקיר.