דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / למרות התנגדות בינ"ל: כ-4.2 מיליון הצביעו במשאל העם על עצמאות כורדית בעיראק

"חיכינו מאה שנה ליום הזה" אמרו המצביעים שהגיעו בהמוניהם לקלפיות | תוצאות המשאל לא יהיו מחייבות, ופרשנים טוענים כי מדובר בניסיון לחיזוק כוחו של נשיא החבל מסעוד ברזאני

דגלי ישראל וכורדיסטאן בהפגנה בירושלים מול השגרירות האמריקאית לקראת משאל העם בכורדיסטאן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דגלי ישראל וכורדיסטאן בהפגנה בירושלים מול השגרירות האמריקאית לקראת משאל העם בכורדיסטאן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
אוריאל לוי

אזרחי החבל הכורדי בעיראק הצביעו אתמול (שני) במשאל העם על עצמאות כורדיסטאן, בו נדרשו לבחור בין "כן" – שמשמעו עצמאות, ל-"לא", שמשמעו להישאר חלק מעיראק. משאל העם יצא לדרך למרות התנגדותן הנחרצת של ארה"ב, בריטניה, גרמניה, האיחוד האירופי, האו"ם, הליגה הערבית, עיראק, איראן, סוריה, וטורקיה. מיליונים השתתפו בהצבעה, שהתקיימה בשלושה מחוזות המוכרים כאוטונומיה כורדית, ובכמה אזורים שנויים במחלוקת ביניהם גם העיר כירכוכ. התוצאות הסופיות יפורסמו בעוד יומיים.

יותר מ-78% מתושבי החבל השתתפו במשאל העם כאשר בארביל הבירה הצביעו 84% מהתושבים, בדוהוק 90%, בזאכו 94% ובכירכוכ 80%. לאחר ספירה של כ-200,000 קולות יותר מ-97% מהמצביעים בחרו באפשרות של הקמת מדינה עצמאית. תוצאות המשאל הסופיות יגיעו בעוד כ-60 שעות. כ-4.2 מיליון תושבים, מבין כ-5.3 מיליון בעלי זכות בחירה, הצביעו באחת מ-12,072 הקלפיות שהוצבו ברחבי החבל. כך דווח ברודאו, רשת הטלוויזיה הכורדית הממשלתית. תוצאות בזמן אמת, כאן.

באיראן, השתתפו רבבות כורדים בצעדות תמיכה בעצמאות כורדיסטאן, וכך גם בסוריה ובטורקיה.

במקביל לפתיחת הקלפיות, הודיעו טורקיה ואיראן כי סגרו את מעברי הגבול הקרקעיים עם עיראק  ואסרו על מטוסים היוצאים מנמל התעופה הבינלאומי באַרְבִיל – בירת כורדיסטאן העיראקית – לעבור במרחב האווירי שלהן. טורקיה אף קראה לכל אזרחיה שנמצאים בכורדיסטאן העירקית, לצאת בהקדם והודיע כי הגבול פתוח רק בעבור אזרחיה המבקשים לצאת מהחבל.

נשים כורדיות מצביעות במשאל העם על עצמאות כורדיסטאן 25 בספטמבר (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
נשים כורדיות מצביעות במשאל העם על עצמאות כורדיסטאן 25 בספטמבר (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)

טורקיה העבירה כוחות צבא גדולים לאזור, תחת אמתלה שהיא עורכת תרגיל צבאי נרחב סמוך לגבול עם החבל הכורדי. איראן הודיעה שלשום (ראשון) על תחילתו של תרגיל פתע בסמוך לגבולה עם החבל הכורדי ואתמול (שני) בבוקר התקבלו דיווחים מכפרים כורדים בצידו האיראני של הגבול על כך התבקשו להתפנות.

לבקשת הממשלה בבגדד, סגרו הרשויות הכורדיות את מעברי הגבול עם עיראק, מה שהוביל לכך שהחבל הכורדי מצוי כעת במצור מלא, מלבד מעבר גבול אחד לחבל "רוג'בה" – האוטונומיה הרב לאומית בהנהגת הכורדים בצפון סוריה.

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, הביע ביקורת חריפה על משאל העם, ואמר כי הוא "ניסיון ליצור מדינה גזענית". לדבריו, "המדינה העיראקית מתנגדת בתוקף לגזענות ולעדתיות ותמשיך להיות מדינתם של כל העיראקים. לא נתיר לכל זב ומצורע לנהוג במדינתנו כפי שהוא רוצה מבלי לשאת באחריות להשלכות. ממשלת עיראק לא תכיר במשאל העם ולא בתוצאותיו ותנקוט בכל הצעדים שתוכל כדי לשמור על אחדותה של המולדת". דבריו פורסמו ברשתות התקשורת העיראקיות.

נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, נשא אתמול בבוקר נאום מיוחד, בו הזהיר את הכורדים כי יסגור את צינורות הנפט מהחבל הכורדי לטורקיה, וימוטט את הכלכלה של החבל האוטונומי. מוקדם יותר, הזהיר ראש הממשלה הטורקי בינאלי יילדרים כי" טורקיה תידון בעינייני מסחר רק עם הממשלה החוקית בבגדד". השניים צוטטו בדיווח של סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו.

שר החוץ הסורי, ואליד אל-מועלם, ביטל גם הוא את משאל העם ואמר כי "אנחנו בסוריה מכירים אך ורק בעיראק המאוחדת, ודוחים כל תהליך שעשוי להוביל לחלוקת עיראק", כך על פי סוכנות הידיעות הסורית סאנא.

"חיכינו מאה שנה עבור היום הזה", אמר מצביע בקלפי בארביל בשם ריזגאר לסוכנות הידיעות רויטרס, "אנחנו רוצים שתהיה לנו מדינה. זו חגיגה לכל הכורדים, ובעזרת אלוהים, נגיד כן לכורדיסטאן". מצביע נוסף, טלט, אמר: "ראינו חוסר צדק, ראינו הרג ומחסומים, ובעזרת אלוהים נהפוך להיות שווים לאנשי העולם – עם חירות ומדינה".

אף שרוב תושבי המחוז צפויים לתמוך בעצמאות, המשאל לא מחייב את עיראק, ולא פורסם מתווה להקמת המדינה באם יעבור. פרשנים שונים, ביניהם גם סוכנויות הידיעות רויטרס ואיי. פי., טוענים כי המשאל נועד להגביר את כוחו של נשיא החבל האוטונומי מסעוד ברזאני, שתקופת כהונתו החוקית כנשיא הסתיימה לפני שנתיים. המשאל נועד גם להגביר את כוחו במשא ומתן על הנפט המצוי בחבל מול הממשלה בבגדד.

לפחות 30 מיליון כורדים חיים ברחבי המזרח התיכון, אך רק כחמישית מהם השתתפו במשאל העם. מרבית הכורדים משוללים זכויות לאומיות, וחיים תחת כיבוש טורקי או איראני. ברזאני אמר השבוע כי מטרתו של המהלך היא לא להגדיר גבולות גאוגרפיים לטריטוריה הכורדית. "אנחנו מעוניינים בדיאלוג עם בגדד כדי לפתור את הבעיות, והדיאלוג יכול להימשך במשך שנה או שנתיים", אמר.

לדבריו, עיראק הפכה למדינה "תאוקרטית ומפולגת", ולא לדמוקרטיה שהייתה אמורה להיות לאחר הפלתו של סדאם חוסיין ב-2003. במסיבת עיתונאים שערך היום, אחרי שהצביע במשאל העם, אמר ברזאני כי "שום דבר שבגדד תעשה לא יחזיר את כורדיסטאן לשותפות הכושלת בעיראק". דבריו צוטטו ברשת רודאו הכורדית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!