דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / השר אריאל: "הקיצוץ הצפוי בהקצאת המים יפגע בחקלאות בישראל"

תוכנית מועצת רשות המים ל-2018 כוללת קיצוץ של מעל 50% במכסות המים לחקלאים | במכתב חריף ששלח אתמול (ד') לשרי האוצר והאנרגיה, דרש השר החקלאות כי יתערבו בנושא | באם יאושר, עלול הקיצוץ להביא לקריסתם של משקים שלמים

השקיית שדה גזר (צילום: חן ליאופולד  פלאש 90)
השקיית שדה גזר (צילום: חן ליאופולד פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר החקלאות במכתב חריף לשרי האוצר והאנרגיה: "הקיצוץ הצפוי בהקצאת המים תפגע בחקלאות בישראל". השר אורי אריאל התייצב אתמול (רביעי) לימין החקלאים, מול תוכנית רשות המים ל-2018, במסגרתה יקוצצו מכסות המים להן הם זכאים בשיעור של יותר מ-50%. התוכנית תעלה היום לדיון במועצת רשות המים, ואם תאושר, טען אריאל, היא עתידה להביא ל"פגיעה בכלל החקלאות בישראל". שר החקלאות דרש משר האוצר משה כחלון, ומשר האנרגיה יובל שטייניץ, להתערב באופן מידי ולשנות את תוכנית ההקצאות.

אורי אריאל (צילום: יצחק הררי / פלאש 90).
אורי אריאל (צילום: יצחק הררי / פלאש 90).

בעוד שבענפי הגידולים החד-שנתיים, החקלאים יכולים לשנות את תוכנית הגידול בהתאם למכסת המים, ולעבור לגידולים שדורשים השקייה מועטה, בענפי הגידולים הרב-שנתיים (כמו מטעים) או בענפי גידול עתירי השקעה (כמו גידולי חממה) לחקלאים יכולת מוגבלת לשנות את תוכנית הגידול משנה לשנה, ולכן ירידה חדה במכסת המים עלולה להביא לפגיעה כלכלית משמעותית ולקריסה של משקים שלמים.

על פי הנתונים שהציג השר אריאל במכתבו, תוכנית מכסות המים כוללת קיצוץ של כ-54% בהקצאה הארצית לחקלאות, בהשוואה ל-2017. במקום 455 מלמ"ק, יוקצו לחקלאים 210 מלמ"ק בלבד. בנוסף, גם הקצאת המים למושבים מהשפד"ן, עתידה להיות מקוצצת בכ-10% – מ-149 מלמ"ק ל-135 מלמ"ק.

התאחדות חקלאי ישראל פרסמה אתמול הודעת תמיכה במכתבו של אריאל. "מדובר בקיצוץ שאינו מידתי, שעלול להביא לייבוש של עשרות ואולי אף מאות אלפי דונמים של עצי פרי ומטעים ולגרום לשבר כלכלי חמור בחקלאות הישראלית" כתבו יו"ר ומזכ"ל ההתאחדות בהודעה, "על ממשלת ישראל לאמץ מיידית את עמדת שר החקלאות הגורסת שהקיצוץ צריך להיעשות באופן מידתי והדרגתי ובהתאם לכמויות הגשמים שירדו, ובמקביל כגובה הקיצוץ כך יהיה גובה הפיצוי".

"זו הפעם הראשונה, מאז שנת 2009 שבה התחילה מדינת ישראל לייצא כמויות מים מותפלים בצורה משמעותית, שלמרות 600 מיליון קוב מים מותפלים שיהיו בסוף 2018, החקלאות לא תקבל את כמות המים לה היא זקוקה, בניגוד גמור לכל ההתחייבויות הממשלתיות בעבר. מבחינתנו חזרנו אחורה במנהרת הזמן", הוסיפו.

הקטנת מכסות המים המוקצבות לחקלאות מצטרפת לגזירות רבות על החקלאות הישראלית. בשנה האחרונה נאבקים החקלאים במדיניות חשיפת המשק הישראלי לייבוא המתחרה בתוצרת הישראלית, בעלויות ההעסקה של עובדים זרים שהמדינה גוזרת עליהם ובתעריפי המים לחקלאות שהוחלט להעלותם בתחילת השנה. בנוסף, מתמודדים החקלאים עם שוק ריכוזי בו מספר קטן של משווקים שולט בשרשרת השיווק, וגוזר על החקלאים תמורה נמוכה לתוצרתם, בזמן שהצרכנים משלמים מחיר יקר על התוצרת ברשתות השיווק.

הפגנת החקלאים כנגד צעדי הממשלה בירושלים, 19 דצמבר 2016 (צילום: יח"צ).
הפגנת החקלאים כנגד צעדי הממשלה בירושלים, 19 דצמבר 2016 (צילום: יח"צ).

הקטנת הקצאות המים עלולה להביא לפגיעה כלכלית חמורה כל כך, שהיא עשויה להיות "הקש שישבור את גבם" של חקלאים רבים שיתווספו למאות משקים חקלאיים שנסגרו בשנים האחרונות. לחלופין, עלולה הקטנת הקצאת המים להטות את המשק החקלאי לעבור לגידולי בעל, שלא דורשים השקיה  – כמו מטעי זיתים או כרמים  – במקום גידולי פירות וירקות.

עד כה לא נמסרה כל תגובה ממשרדי האוצר והתשתיות לדרישתו של שר החקלאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!