דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק הנכים

קצבאות הנכות / מורה נבוכים: השתלשלות האירועים במאבק הנכים מ-2003 ועד ימינו

ב-2003 ביטל שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, את הצמדת קצבאות הנכות לשכר הממוצע במשק והתחיל את שחיקתן | שלשום (ו') בא אל סיומו הזמני, ככל הנראה, מאבקם המוצדק של הנכים עם העלאת הקצבאות והצמדתן מחדש לשכר הממוצע

הפגנה של ארגוני הנכים בכנסת , ארכיון (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)
הפגנה של ארגוני הנכים בכנסת , ארכיון (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ראשיתו של מאבק הנכים בחוק ההסדרים של שנת 2003, בתקופת הגזירות הכלכליות שהוביל שר האוצר דאז בנימין נתניהו. באותו חוק הסדרים עמוס סעיפים הוחלט להצמיד את הקצבה למדד המחירים לצרכן, במקום לשכר הממוצע במשק כפי שהיה נהוג עד אז. גם אז מחו הנכים, לרבות אוהל מול משרד האוצר ושביתות רעב, אך מאבקם כשל. ההסכמות שנחתמו בפתח יום הכיפורים בין הנכים לממשלה, מצמידות את הקצבה מחדש לשכר הממוצע ומעלות אותה – לראשונה מזה 15 שנה.

את תחילתו של הסיבוב הנוכחי במאבק אפשר לסמן בינואר 2015, אז פתח אלכס פרידמן, תסריטאי צעיר ואושיית רשתות חברתיות, המרותק לכסא גלגלים ומשותק בשל מחלת ניוון שרירים בקמפיין ויראלי להעלאת קצבאות הנכות – תחת הכותרת 'נכה לא חצי בן אדם' – זאת בשל גובה קצבת הנכות העומד על פחות ממחצית שכר המינימום הקבוע בחוק: 2,342 ש"ח. את ההחלטה לפתוח במאבק קיבל לאחר שנחשף לסיפורה של אישה עם מוגבלות אשר ניסתה לשים קץ לחייה בשל מצוקה כלכלית. למאבק נרתם גם הפעיל החברתי חנן טל ויחד הרימו במרץ 2015 הפגנה ראשונה בנושא בכיכר רבין בהשתתפות מאות נכים ותומכים.

ב-7 בדצמבר 2016 פרץ ח"כ אילן גילאון בבכי כשהצעת חוק פרטית שהגיש להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום עברה בקריאה טרומית בכנסת, בניגוד לעמדת הממשלה. "אנשים לא מבינים שהם 'נשאי נכות', אין כזה דבר אנשים מוגבלים ולא מוגבלים" אמר אז גילאון המכהן כיו"ר השדולה למען אנשים עם מוגבלויות ל'דבר ראשון'. שנה קודם לכן הפילה הממשלה הצעת חוק דומה שהגיש בשל טענות בדבר עלותה התקציבית. יצוין שהצעת חוק דומה (בנוסח שמיטיב פחות עם הנכים, אך עדיין מצמיד הקצבה לשכר המינימום) הוצעה גם על ידי חברת הכנסת נאוה בוקר מהליכוד.

אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום (צילום:" מתוך הפייסבוק של אילן גילאון).
אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום (צילום:" מתוך הפייסבוק של אילן גילאון).

בעקבות הצעת החוק והלחץ הציבורי מינה שר האוצר משה כחלון את פרופ' ירון זליכה לראשות ועדה, בשיתוף עם ארגון 'נכה לא חצי בן אדם', לבחינת העלאת קצבאות הנכות. המלצות הוועדה לא פורסמו במלואן מעולם, אך על פי הצהרותיהם של כחלון וזליכה היא דיברה על הגדלת קצבאות הנכות בשלוש פעימות לכ-4,000 ש"ח, ויצירת מנגנון שלצד הצמדת הקצבה למדד המחירים יעלה אותה באחוז נוסף בכל שנה. כמו כן המליץ זליכה על העלאת הסכום המקסימלי אותו יכולים אנשים עם מוגבלויות להשתכר, טרם תפגע להם הקצבה לגובה שכר המינימום. עלותה הכוללת של התוכנית הוערכה בכ-4 מיליארד ש"ח בשנה.

אולם המלצות ועדת זליכה נדחו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר מינה במקומה ועדה חלופית בראשות יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, הידוע בעמדותיו הכלכליות השמרניות. במקביל הציגו במשותף חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, מכלל סיעות הבית, מתווה מוסכם להעלאת הקצבאות לגובה 4,000 ש"ח וכבר בפעימה הראשונה ל-3,200 ש"ח והעלאת סכום ההשתכרות המקסימלי טרם פגיעה בקצבה לעשרת אלפים שקלים. גם מתווה זה, על אף שהוצג על ידי יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ונתמך על ידי למעלה מ-80 חברי כנסת, נדחה על ידי ראש הממשלה נתניהו. השר היחיד שהתבטא בעד היוזמה, ועל פי מקורות אף העדיף העלאה של קצבת הנכות לשכר המינימום הוא שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מהליכוד.

גם מסקנות ועדת שמחון לא פורסמו מעולם במלואן. המדיניות אשר הציג ראש הממשלה נתניהו בסוף יוני דיברה על העלאת הקצבה ל-4,000 ש"ח לנכים קשים בלבד בעלי למעלה מ-90% נכות, והצמדתה לגובה שכר המינימום. במקביל החריפו המחאות כנגד המתווים השונים, ובדרישה להשוואה מלאה של קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, דרישה ריאלית מבחינה תקציבית על פי בדיקת 'דבר ראשון'. למאבק הצטרפו שורה רחבה של ארגונים וזכה לתמיכה רחבה בדעת הקהל הציבורית. מנכ"ל משרד ראש הממשלה הדגיש את עמדתה הקשיחה של הממשלה כשטען ביולי בשיא של חוסר רגישות כי העלאת קצבת הנכות עשויה להגדיל את כמות הנכים הדורשים קצבה. מחאות הנכים הלכו והתחזקו, והוקמה גם קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים' אשר הייתה אחראית לרבות מחסימות הכבישים שליוו את המאבק בשלושת החודשים הבאים.

מחאת הנכים באשדוד (צילום: פלאש 90).
מחאת הנכים באשדוד (צילום: פלאש 90).

ב-15 באוגוסט נחצה קו אדום, כשמשטרת ישראל מנעה מקבוצת נכים את ההתקדמות ברכביהם לעיר אשדוד, שם נערך כנס בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנכים, שרכביהם נבלמו על ידי המשטרה החלו בחסימת הכביש, והמשטרה עצרה חמישה מהם, תוך הפעלת כוח. ככלל השתדלה המשטרה להכיל לאורך החודשים האחרונים את מחאת הנכים, אולם במהלך החודש האחרון שינתה את מדיניותה והחלה במתן קנסות לרכבי הנכים החוסמים את התנועה – בתגובה נפתח קמפיין גיוס המונים ברשת לכיסוי עלויות הקנסות.

בתחילת ספטמבר הודיע יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בישיבה מיוחדת שנערכה עם נציגי ארגוני הנכים כי ההסתדרות תרתם לסייע במאבקם, זאת לאחר שכבר בישיבה הראשונה של בית נבחרי ההסתדרות לאחר הבחירות במאי ציין כי בכוונתו לשים את המאבק להגדלת קצבאות הנכות על סדר יומו של הארגון. בשבוע שעבר כונסה ישיבה נוספת עם ארגוני הנכים, אליה הגיעו נציגי האיגודים המקצועיים, בכירי ההסתדרות וראשי הוועדים הגדולים, ובה הוסכם על הקמת צוות מו"מ משותף של ארגוני הנכים וההסתדרות.

צוות מו"מ זה ניהל במהלך יום חמישי 12 שעות רצופות של מו"מ מול פרופ' שמחון, כשהם מלווים בחברי הכנסת דוד ביטן ואילן גילאון – עד לחתימת ההסכמות לפיהן תעלה הקצבה לכלל הנכים בעלי אי כושר השתכרות של 100% לכ-4,000 שקלים, כשבעלי הנכויות הרפואיות בדרגות הקשות ביותר יקבלו 4,500 ש"ח – וזאת בדירוג של ארבע פעימות עד תחילת שנת 2021. גם קצבתם של נכים עם 60-74% אי כושר השתכרות תעלה, זאת לצד הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק, תוספות ייחודיות לילדים נכים והעלאת סכום ההשתכרות המקסימלי טרם פגיעה בקצבה ל-4,300 ש"ח.

פגישת ארגוני הנכים בהסתדרות, 27/9/2017. מימין לשמאל: יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, יו"ר עמותת "נכה, לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן, יו"ר ארגון המורים רן ארז, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ראש מטה המאבק למען הנכים נעמי מורביה, הממונה על תעסוקת עובדים עם מוגבלות בהסתדרות גיא שמחי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי. (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות.)
פגישת ארגוני הנכים בהסתדרות, 27/9/2017. מימין לשמאל: יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, יו"ר עמותת "נכה, לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן, יו"ר ארגון המורים רן ארז, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ראש מטה המאבק למען הנכים נעמי מורביה, הממונה על תעסוקת עובדים עם מוגבלות בהסתדרות גיא שמחי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי. (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות.)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!