דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מתחם בז"ן

תשתיות / נדחתה העתירה נגד הדיון בנושא הקמת מועצה תעשייתית במתחם בז"ן

כעת תוכל להבחן אפשרות הקמת המועצה המקומית במתחם, במקביל לבחינת אפשרות חלוקת ההכנסות לרשויות נוספות הסמוכות אליו | שר הפנים אריה דרעי: הוועדות צריכות לבחון מגוון של אפשרויות על מנת שתוכלנה לקדם צדק חלוקתי

מפעלי הזיקוק במפרץ חיפה. צילום ארכיון: חן לאופלד / פלאש 90
מפעלי הזיקוק במפרץ חיפה. צילום ארכיון: חן לאופלד / פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עתירת הרשויות המקומיות הגובלות במתחם בתי הזיקוק, שדרשו למנוע מהוועדה הגיאוגרפית שהקים משרד הפנים, לדון בנושא הקמת מועצה תעשייתית במתחם בז"ן, נדחתה על ידי בג"ץ ביום חמישי האחרון. השופטים בהרכב בראשות פוגלמן, מזוז וברק-ארז דחו את עתירת הרשויות המקומיות משום שסברו כי מדובר בעתירה מוקדמת. עתירה מוקדמת פירושה שאין במהלך שאותו רוצים למנוע נזק ודאי, ויש מקום לדון בעתירה אך ורק כאשר יש טענה לנזק ממשי שנעשה. כעת תוכל הוועדה לבחון את אפשרות הקמת מועצה מקומית תעשייתית במתחם בז"ן, במקביל לבחינת אפשרות חלוקת ההכנסות לרשויות נוספות הסמוכות למתחם.

שר הפנים, אריה דרעי (ש"ס) מסר: "החלטת בג"ץ מעידה על כך שהוועדות צריכות ורשאיות לבחון מגוון של אפשרויות על מנת שתוכלנה להמליץ על החלופה המיטבית לפתרון הסוגיה ולקידום הצדק החלוקתי. בטוחני שהוועדה תבצע את עבודתה נאמנה ותעביר את המלצתה תוך בחינה של שלל הסוגיות העומדות לפתחה".

את העתירה הגישו ראשי הערים קרית אתא, חיפה, נשר וזבולון, שעתרו נגד כוונת וועדת החקירה הגיאוגרפית שמינה שר הפנים דרעי, לדון בהקמת מועצה תעשייתית במתחם בז"ן שהיה מתחם אקסטריטריאלי בימי המנדט הבריטי עד שנת 2003, בה נקבע שיהפוך למתחם בשטח עיריית חיפה, כאשר הכנסות הארנונה ממנו, המסתכמות במעל ל-100 מיליון שקלים בשנה, יחולקו בין כמה רשויות מקומיות. הוועדה הוקמה לכאורה כדי לבחון את מצבן של 13 הרשויות המקומיות הסמוכות (חיפה, נשר, קרית אתא, זבולון, דלית אל כרמל, עספיא, רכסים, קרית טבעון, שפרעם, בסמת טבעון, קרית מוצקין, קרית ביאליק וקרית ים), כאשר רק חיפה (45%), קריית אתא (25%), נשר (15%) והמועצה האזורית זבולון (15%) נהנות מהארנונה של המתחם.

צדק חלוקתי של כספי הארנונה או שריון התעשיינים במפרץ?

הוועדה הגיאוגרפית יכולה לשנות את חלוקת כספי הארנונה מהמתחם גם ללא הקמת מועצה תעשייתית. מועצות תעשייתיות בישראל קיימות בעיקר באיזורים דלילי אוכלוסייה ונעדו לשפר את הפיקוח והאכיפה על מפעלים ובדרך כלל עושות זאת בהצלחה. ראשיהן ממונים ע"י משרד הפנים ואינם נבחרים, וחלק מחברי המליאה הם נציגי התעשיינים. תושבי האיזור מתנגדים להקמת מועצה כזו בשל הרצון להפחית את הפעילות התעשייתית המזהמת במפרץ, שהקמת מועצה יכולה לסייע לשריין אותה שנים רבות לעתיד. מכיוון שבג"ץ קבע כי העתירה הנוכחית נפסלה בשל היותה מוקדמת, בעיריית חיפה הודיעו כי יוכלו לעתור בעתיד, בהתאם לתוצאות החלטות הוועדה

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!