דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטלוניה

ספרד / לאחר העימותים: ממשלת קטלוניה הכריזה על רוב גדול לתומכים בעצמאות

למעלה מ-800 מוחים ומצביעים לא חמושים נפגעו אתמול בעימותים עם המשטרה, שביקשה למנוע את קיום משאל העם בחבל הארץ | 90% מהמצביעים בחרו בעצמאות, ונשיא קטלוניה הצהיר: נכריז על עצמאות חד צדדית

תומכי עצמאות קטלוניה חוגגים את סגירת הקלפיות (AP Photo/Emilio Morenatti)
תומכי עצמאות קטלוניה חוגגים את סגירת הקלפיות (AP Photo/Emilio Morenatti)

הממשל המקומי בקטלוניה הכריז הבוקר (שני) העל ניצחון מוחץ לתומכים בעצמאות חבל הארץ מספרד במשאל העם השנוי במחלוקת שהתדרדר עד לכדי כאוס אתמול כשהמשטרה תקפה ופצעה למעלה מ-800 מוחים ומצביעים לא חמושים. לפי מקורות רשמיים בקטלוניה, 90 אחוז מ-2.26 מיליון אזרחים שהצביעו בחרו בעצמאות. באזור יש כ-5.3 מיליון מצביעים רשומים, אך לפי הערכות רבים לא הצביעו עקב העימותים עם המשטרה ובשל סגירת קלפיות.

מצביעים קטאלנים נאבקים עם המשמר האזרחי המנסה למנוע מהם גישה לקלפי (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
מצביעים קטאלנים נאבקים עם המשמר האזרחי המנסה למנוע מהם גישה לקלפי (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

קטלוניה "זכתה בזכות להפוך למדינה עצמאית", אמר נשיא קטלוניה צ'לס פוג'ידמונט עם סגירת הקלפיות, והוסיף כי הוא דובק התחייבותו להכריז על עצמאות באופן חד צדדי עם התומכים בעצמאות ינצחו במשאל. "היום המדינה הספרדית כתבה עוד עמוד מלא בושה בהיסטוריה לה עם קטלוניה" הוסיף, ואמר שיפנה לאיחוד האירופי לבדיקת טענות על פגיעה בזכויות אדם במהלך הבחירות.

תושבי קטלוניה החלו אתמול (ראשון) בבוקר להצביע במשאל העם על עצמאות חבל הארץ, זאת למרות ההתנגדות החריפה של הרשויות בספרד. עם פתיחת חלק מאתרי ההצבעה, החלו להירשם עימותים אלימים בין כוחות המשטרה למצביעים, שהגיעו לשיאם בירי כדורי גומי לעבר מפגינים מחוץ לנקודת הצבעה בברצלונה. כחלק מניסיון הממשלה הספרדית לסכל את משאל העם, החלה המשטרה להחרים קלפיות ברחבי החבל.

הממשלה הספרדית, וכוחות הביטחון שלה, ניסו למנוע את ההצבעה במשאל העם, שזכתה לגיבוי של הרשויות בחבל קטלוניה. גורמים בממשל הספרדי אמרו כי לא ישתמשו בכוח, אך לא יתירו את ההצבעה. למרות דברים אלו, כאמור, פרצה אלימות בין תושבי החבל  לכוחות המשטרה.

יחידה לפיזור הפגנות של משטרת ספרד ירתה, לפני זמן קצר, כדורי גומי לעבר מפגינים מחוץ לאחת מהפקודות ההצבעה בברצלונה, מספר בני אדם נפצעו. כדורי הגומי נורו במסגרת ניסיון לפנות קהל מפגינים שמנע את יציאתן של ניידות משטרה, בהן קלפיות שהוחרמו, מהאזור.

מפת ספרד וקטלוניה (מתוך ויקיפדיה. גרפיקה: דבר ראשון)
מפת ספרד וקטלוניה (מתוך ויקיפדיה. גרפיקה: דבר ראשון)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)

מנואל קונדמינאס, איש היי טק בן 48, שניסה לחסום את דרכן של ניידות המשטרה, אמר שהשוטרים במקום בעטו בהם, לפני שהשתמשו באלות שלהם וירו את כדורי הגומי. צלם של סוכנות הידיעות איי.פי., דיווח כי ראה מספר אנשים שנפצעו מהירי.

בשעות שקדמו לפתיחת הקלפיות, חסמה המשטרה נקודות הצבעה רבות, כדי למנוע את ההשתתפות במשאל. בנקודות הצבעה אחרות התייצבו פעילים מקומיים, במטרה להבטיח את פתיחתן, ובחלק מהמקומות אף ישנו בשטח ההצבעה.

נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, הצביע בקלפי בעיירה קורנליה דה טרי, סמוך לעיר ז'ירונה שבצפון החבל, זאת אחרי שהמשטרה השתלטה על האתר בו היה אמור להצביע בהתחלה, כך מסר דובר של פודג'מון לסוכנות הידיעות איי.פי. פוג'דמון היה זה שהוביל את היוזמה הבדלנית להצביע על עצמאות החבל, זאת למרות החלטת בית המשפט לענייני חוקה וההתנגדות העזה של הרשויות בספרד.

"העולם כולו ראה את האלימות של המדינה הספרדית", אמר דובר ממשל קטלוניה ג'ורדי טורול, שכינה את פעולות המשטרה "דיכוי שמזכיר את עידן פרנקו (תקופת הדיקטטורה ששלטה במדינה בשנים 1975-1939 – המערכת)". טורול הוסיף שנציג הממשלה הספרדית בקטלוניה, אנריק מילו, צריך להתפטר מתפקידו בשל האלימות שהפעילה המשטרה. עוד ציין כי למרות פשיטות המשטרה, כ-73% מאתרי ההצבעה פעילים.

בניסיון להתגבר על שלל המכשולים שצצו להתנהלות משאל העם, הכריזו הרשויות בקטלוניה כי ניתן יהיה להצביע בכל אתר שהוא, ובאמצעות פתקי הצבעה אותם יכולים התושבים להדפיס בביתם.

לדברי טורול, קבוצה של "אקדמאים ואנשי מקצוע" יתפקדו כמשקיפים בבחירות. ועדת הבחירות הרשמית שמינה הפרלמנט הקטלוני פוזרה בשבוע שעבר, על מנת להימנע מקנסות כבדים של בית המשפט לענייני חוקה.

שר החוץ של ספרד, אלפונסו דסטיס, אמר אמש שההצבעה במשאל העם היא אנטי-דמוקרטית, והיא עומדת "בסתירה ליעדים והאידאלים" של האיחוד האירופי. "מה שהם דוחפים אליו הוא לא דמוקרטיה, זה לעג לדמוקרטיה", אמר דסטיס בראיון לאיי.פי.

לאחר סגירת הקלפיות בקטלוניה בסביבות השעה 20:30, התראיין מריאנו רחוי, ראש ממשלת ספרד לטלוויזיה וטען שוב כי ממשלת ספרד איננה מקבלת את משאל העם. רחוי הוסיף כי מרבית הקטלונים "לא התנהגו כפי שהבדלנים קיוו", ורמז לכך שההצבעה נוטה לכיוון הישארות, או שמרבית הקטלונים בחרו שלא להשתתף במשאל העם. עם זאת, רחוי לא הציג ראיות שיגבו טענה זו. ראש הממשלה הספרדי הודה למשטרה, שפעלה לטענתו באופן "נחוש ורגוע".

אדה קולאו, ראש עיריית ברצלונה קראה לרחוי להתפטר בעקבות "הכשלון הפוליטי המוחלט בניהול המשבר". קולאו אמרה כי "רחוי חצה את כל הקווים האדומים עם האלימות שהפעילה המשטרה נגד אנשים רגילים, זקנים, משפחות שהגנו על החירות שלהם" וקראה לאיחוד האירופי "לתפוס עמדה בנוגע למתרחש בקטלוניה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!