דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

כלכלה וחברה / רשות החשמל הודיעה על רפורמה שתגביל את האפשרות לנתק חייבים

על פי המדיניות החדשה, יאסרו ניתוקי חשמל למעל מיליון איש בהם בעלי מכשירים מצילי חיים וניצולי שואה | יו"ר רשות החשמל: "ניתוקי חשמל בהיקפים גדולים אינם פתרון ראוי"

קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מדיניות חברת החשמל בנושא ניתוק חייבים, סופגת ביקורת כבר זמן רב על היותה שרירותית, ועל כך שהיא אף מקשה על חייבים להסדיר את החוב. בשנתיים האחרונות, החלה החברה לשנות, בהדרגה, מדיניות זו, במקביל לדיונים ברשות החשמל בנושא. הבוקר (שני), פרסמה רשות החשמל את מדיניותה החדשה והמחייבת בנושא, שתגביל משמעותית את האפשרות לניתוק.  בעבור מי שנקלע לפיגורים חוזרים בתשלום מדובר בבשורה גדולה, כאשר כל הקלה קטנה יכולה להיות משמעותית, וניתוק חשמל עלול להיות חלק ממעגל מצוקה שקשה להיחלץ ממנו.

על פי הודעת הרשות, "מליאת רשות החשמל, בראשות ד"ר אסף אילת, אישרה מדיניות ניתוקים חדשה שבסיסה שינוי משמעותי של הליכי הגבייה לצרכנים החייבים בתשלומים בגין חשמל שצרכו, טרם ניתוקם. מדיניות הגבייה החדשה אותה מפרסמת רשות החשמל מגבילה מאוד את היכולת לנתק צרכנים, ובפרט ניצולי שואה וחולים המשתמשים בביתם במכשירים מאריכי חיים, מאספקת החשמל.  המדיניות החדשה מאריכה את פרק הזמן בו יכול הצרכן לשלם את חובו מבלי להיות חשוף לניתוק. כמו כן מרחיבה המדיניות את מגוון אמצעי התשלום הזמין לצרכנים ומרחיבה את אמצעי קשר המתריעים על חובות חשמל כך שיכללו מסרונים, התראות מפורטות כולל תרגומן ב-3 שפות נוספות באינטרנט (ערבית, רוסית, אמהרית), הודעות קוליות עם אפשרות למענה אנושי לצורך הסדרת התשלום ועוד. כן נקבע כי ניתוקי אספקת חשמל לא יחולו בערבי חג ומועד וכן באירועי חירום ופגעי מזג אויר קיצוני".

הבחנה הוגנת והגנה הומניטרית

על פי ההודעה, ב-2015 ביצעה חברת החשמל כ-57 אלף ניתוקים לכלל הצרכנים, ללא הבדלים בשל מצבם. חלק חשוב במדיניות החדשה הוא אסדרה המבחינה בין שלוש קבוצות צרכנים שונות: סרבני תשלום, אוכלוסיות זכאיות לתשלומי חשמל מופחתים ("הנחות בחשמל") ואוכלוסיות להן נדרשת אספקת חשמל רציפה מטעמים רפואיים (אוכלוסיה הכוללת בתוכה גם את  אוכלוסיית ניצולי השואה הזכאיות לתשלום מופחת על פי תקנות משק החשמל).

לגבי אוכלוסיית הזכאים, המונה כ-360 אלף זכאים, המהווים כמיליון איש, ההסדרה מונעת את ניתוקם וקובעת כי יותקן להם מונה מת"מ (מונה תשלום מראש) כדי להימנע מצבירת חובות.

תשלום חובות העבר בטעינת המונה יוגבל ל-20%. בתשלום זה, יקבלו את הריבית הנמוכה ביותר במשק שהיא 1.6% בלבד. משיקולים הומניטריים, קובעת הרשות קטגוריה חדשה המונעת ניתוק לחלוטין: צרכנים המונשמים במכונות הנשמה בבתיהם וניצולי שואה הזכאים לתעריף המופחת.

נקודת ציון במאבק ממושך

"לאחר מאבק שנמשך שנים הצלחנו לשכנע את רשות החשמל לעצב מדיניות חדשה ומתקדמת, המתייחסת לחשמל כמוצר יסוד בסיסי ובשל כך אוסרת לנתק אנשים מאספקת חשמל בשל חוב כספי" אמר על יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) על הודעת הרשות, "זה לא היה פשוט בכלל והיו התנגדויות רבות למהלך, אבל אני שמח שלא הפסקתי להילחם שלא ויתרתי, ושהמשכתי ללחוץ ולפעול כל הזמן".

עוד הוסיף כבל כי "שיהיה ברור, אינני מעודד אף לא לרגע אחד אי-תשלום של חשבונות חשמל, אבל יחד עם זאת אני מאמין בכל ליבי שחשמל, כמו מים, הוא מוצר יסוד בסיסי שחייב להיות זמין ונגיש לכל אדם ויש בחוק כלים אחרים לגביית חובות כמו בארנונה או כל חוב אחר. את האיסור על ניתוקי מים כבר השלמנו במושב האחרון – כעת, המדיניות החדשה של רשות החשמל היא בהחלט בשורה גדולה ללא מעט צרכנים במשק, אך יחד עם זאת היא מבחינתי היא איננה סוף פסוק. כפי שציינתי, הכללים הללו הם מהפכה גדולה אך הם עדיין לא ברמת הכללים האוסרים על ניתוק מים, שהייתה לי הזכות להיות מוביל מרכזי שלהם". כבל הודה לסמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שהיה לדבריו "שותף מלא למאבק".

מלמד עצמו מסר כי "אנחנו מודים ליו"ר ומנכ"ל חברת החשמל על קבלת בקשותינו בדבר אפשרות תשלום חשבון החשמל במספר תשלומים ובשוברי תשלום, על העמדת נציג החברה שיסייע לצרכנים מתקשים להגיע להסדרי תשלום שיוכלו לעמוד בהם, על האפשרות לקבל חשבון חודשי במקום דו-חודשי ועוד".

 שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי "משרד האנרגיה בראשותי מוביל מהפכה במתן מענה איכותי – ייחודי לאוכלוסיות מוחלשות המתקשות בתשלומי החשמל ונופלות בין הכיסאות בשל קריטריונים נוקשים".

ראש מליאת רשות החשמל, ד"ר אסף אילת מסר כי "לרשות החשמל ישנה מחויבות לאפשר לצרכני החשמל לצרוך מוצר חשוב ובסיסי זה ולהקל על אפשרויות התשלום. ניתוקי חשמל בהיקפים גדולים אינם פתרון ראוי, ובהתאם הרשות מפרסמת סל הקלות והנחיות המגבילות ניתוקים מחד, תוך שמירה על יכולת לגבות חובות מאידך".

עתיד חברת החשמל תלוי בגורמים אחרים

ההחלטה הנוכחית  משקפת עוד שינוי מדיניות מסוים, שלוקח את התפיסה של אספקת החשמל צעד נוסף  – ממקום של שירות בתשלום לכיוון של צורך בסיסי, שכולם זקוקים לו ולכן יש למנוע אפשרות של ניתוק ממנו.

ככל שתשופר התקשורת עם החייבים, הרי שההקלות גם יסייעו לחברה לגבות יותר חובות מאשר לפני כן. לחברה חובות נוספים בסדר גודל של מיליארדים מהרשות הפלסטינית, ותשלומי פיצוי ממצרים על הפיצוצים בצנרת הגז ב2011.

שני חובות אלו מטופלים על ידי ממשלת ישראל בצורות שונות. חובות הפלסטינים נעוצים בעוני רחב ההיקף של תושבי הרשות, וגם בקשיי מערך הגביה. ממשלת ישראל מונעת מהחברה לנתק אספקה זו – אם בשל לחץ בינלאומי ואם בשל אינטרסים פוליטיים וביטחוניים.

החוב המצרי אושרר בפסק בוררות בינלאומי, אך לא שולם עד כה. גם מצבה הכספי של הממשלה המצרית אינו מזהיר, ולפי פרסומים בעיתונות ישנן על הפרק הצעות לקזז חובות אלו, כדי להיטיב עם בעלי מאגר הגז הפרטיים, שמעוניינים לייצא גז למצרים, על חשבון חברת החשמל.

בסופו של דבר, הקושי הגדול ביותר של חברת החשמל אינו החובות מחו"ל ואינו החובות של הצרכנים בישראל, אלא מדיניות ממשלת ישראלהחונקת את התפתחות החברה ומפעילה רפורמה זוחלת להפרטת כלל ייצור החשמל, למעט בתחנות הפחמיות המיושנות, בהן החברה צפויה להמשיך להחזיק עד שיצאו מכלל פעולה. אף כי המדינה טוענת שהחברה תמשיך להיות יציבה פיננסית, ועד עובדי החברה אינו מקבל את ההסברים וטוען כי הם כסות לחלוקת "מתנות" ליצרני החשמל הפרטיים, אשר נהנים מהגידור סיכונים ורווחים גבוהים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!