דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוכות

חג סוכות / פרויקט של תנועות וארגוני נוער מציע סיוע בבניית סוכה למי שזקוק

בני ובנות נוער מתנועות וארגונים בכל הארץ עוזבים (כמעט) הכל ומסייעים למי שמתקשה בכך להקים סוכה לחג | "מרגישים טוב עם עצמנו שעזרנו. זה ממש לא זמן מבוזבז"

פרוייקט "צוות בונים" (צילום: דוד טברסקי).
פרוייקט "צוות בונים" (צילום: דוד טברסקי).
דוד טברסקי

בחצר של בית פרטי בגבול של רמת-גן ובני-ברק עובדים מזה מספר שעות חבורה של שלוש צעירות וצעיר אחד על הרכבה של סוכה. מחזה שגרתי בימים אלו, אבל אם נתעמק קצת בסיפור של ארבעתם נגלה שהמפגש שלהם כלל לא שגרתי, מכיוון שבניגוד למצופה – הסוכה שהם בונים אינה מיועדת עבורם, או עבור משפחותיהם או חבריהם. שירן, יעל דנה ואדם מתנדבים בפרוייקט "צוות הבונים" הפועל מזה ארבע שנים ומגייס אלפי בנות ובני נוער מתנועות וארגוני הנוער מכל הארץ כדי לעזור למשפחות קשות יום, מבוגרים ומוגבלים לבנות סוכות לחג.

"זו השנה הרביעית של הפרויקט" מספרת שירן ג'רבי, חניכה בסניף גבעתיים של בני עקיבא ורכזת בצוות המוביל של הפרויקט "יש לנו טופס של נרשמים, המודעות לפרויקט עוברות בפייסבוק, בוואטסאפ וגם כתבו עלינו כמה פעמים כבר. ואנשים מספרים אחד לשני, ככה שכמות המשפחות כל שנה עולה".

"וכמות המתנדבים ביחד איתם" מוסיפה יעל, חניכה בסניף רמת חן של בני עקיבא. "לפני שנתיים היינו עם 120 משפחות ושנה שעברה סיימנו עם 500 משפחות וכמעט 200 צוותים שהתנדבו, עזרו תכננו ועוד".

מספר בני נוער מגבעתיים התחילו את הפרויקט שתנועת בני עקיבא לקחה עליו חסות והיום כבר לוקחים בו חלק מאות מתנדבים משלל ארגוני ותנועות נוער. את הפרויקט בחרו להקדיש המתנדבים לזכרם של בנייה ריין שנהרג במלחמת לבנון השנייה, ובנייה שראל ובנייה רובל שנהרגו במבצע 'צוק איתן'. "מדריך בסניף בשם שחר זדה התחיל את הפרויקט, הציג אותו לחניכי הסניף שלקחו את זה הלאה לשאר התנועה", מספרת שירן.

שירן עוד זוכרת את ההתחלה: "לפני כמה שנים בערב חג, רכזת הפרויקט היום קיבלה פנייה מקשישה שהייתה בבית אבות שסיפרה שכל שנה הנכדים שלה היו מגיעים לבית אבות וחוגגים איתה את החג ובאותה השנה החליטו בבית אבות שלא מקימים סוכה, זה מאוד העציב אותה והיא פנתה לרכזת שגייסה מהר חברה שבנו סוכה. משם העניין התגלגל לעוד אנשים מבוגרים שביקשו עזרה בבניית סוכה והיום הגענו למצב שיש הרבה מאוד משפחות שמאוד שמחות בחגים כשאנחנו באים ועוזרים בבניה, בעיקר משפחות חד הוריות, מבוגרים ואנשים עם מוגבלויות".

פרוייקט "צוות בונים" (צילום: דוד טברסקי).
פרוייקט "צוות בונים" (צילום: דוד טברסקי).

שירן אמנם התחילה השנה את כיתה י"א עם העומס והבגרויות הנלוות למעמד, אך הלו"ז העמוס לא מפריעה לה מזה מספר חודשים לקחת חלק בצוות המרכז של הפרויקט. "שנה שעברה הייתי מתנדבת והשנה רציתי להיות בצוות המוביל שזו הרגשה מטורפת. מתכוננים חודשיים לפני, נכנסים לפרויקט וזה הופך לכל החיים. צריך לתכננן לארגן. כל צוות מוביל שאחראי על משפחות מקבל בין 20 ל-30 כאלה. אחר כך יש את כל הפן הארגוני, מתקשרים לסניפים, לשבטים, לקינים והמועדונים, מגייסים חבר'ה, מארגנים את הצוותים לפי דרישה ויוצאים לעבודה".

"בבית ספר שירן כל היום בטלפונים והיא אחראית על כל הדבר הזה. מאז לפני שבוע וחצי היא מקבלת עשרות טלפונים ביום", מספרת על שירן חברתהּ דנה, שלמרות שאינה חניכה באף תנועה, מצאה את הפרויקט מעניין והגיעה לעזור.

לשאלה למה להשקיע את הזמן שלפני החג בלבנות סוכה למישהו אחר, וזאת בהתחשב בעובדה שעם כל הכבוד, החבר'ה הצעירים צריכים לבנות גם סוכה למשפחות והחברים שלהם עונים כולם ביחד, "למה לא?".

"זה עם חברים וכיף. לפני שבאת לראיין אותנו צחקנו פה שעות עד שהרכבנו רק את השלד. עכשיו באת ונהיינו רציניים", הן צוחקות. "יש תחושת שליחות, מרגישים טוב עם עצמנו שעזרנו. זה ממש לא זמן מבוזבז", אומרת דנה. "חס וחלילה זמן מבוזבז!", קוראת שירן. "אם זה היה זמן מבוזבז לא היינו באים", עונה אדם.

שירן בנתה סוכה כבר אתמול וחלק מהצוותים מעבירים כל יום בבניית סוכה אחרת. "אני מקבלת עשרות אם לא מאות שיחות ביום. אבל זה ממש לא חופר, כי זה אומר ללכת לעזור לבנאדם. ואחרי זה עוד מתקשרים מהצוותים ומספרים שהיה להם מהמם והם מוכנים לבנות עוד סוכה". "אני מדריכה את הבנות בשכבה ט' בסניף ולוקחת אותן מחר לבנות סוכה" מספרת יעל, מדריכה בסניף גבעתיים של בני עקיבא. "הן מאוד שמחות שהן יכולות להשתתף".

"יש הרבה מאוד מתנדבים ופוגשים חברה מתנועות אחרות ולכולם זה חשוב. הרבה פעמים יש צוותים מעורבבים מכל מיני תנועות וצוותים מעורבבים מסניפים שונים. יוצא להכיר הרבה חברים חדשים", מסכמת דנה. "לנו בתור בני נוער זה ממש חשוב שיבואו ויעשו. רוב הסניף שלנו הולך ועוזר, מאות אנשים והפרוייקט קורה במקומות מרכזיים בארץ כמו תל אביב וירושלים ומגיע עד למושבים הכי רחוקים בדרום ובצפון", מוסיפה שירן בחיוך.

אז אני מניח שאתם תמשיכו גם שנה הבאה?
"ברור!" עונים כולם באופן חד משמעי ומבקשים שאני אאפשר להם להמשיך לבנות את הסוכה.

ליצירת קשר עם הפרויקט בשביל בקשת עזרה בבניית סוכה או התנדבות ניתן לפנות בטלפון:  052-481-0460‏ או דרך דף הפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!