דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הטבח בלאס וגאס: 59 הרוגים ויותר מ-515 פצועים

פסטיבל מוסיקה ובו עשרות אלפי בני אדם נקטע באלימות מחרידה כאשר גמלאי בן 64 ירה בחוגגים ללא הבחנה וביצע את מסע הירי הרצחני בתולדות ארה"ב | הבית הלבן בתגובה לשאלה על הקלות בה ניתן להשיג נשק במדינה: "מוקדם מדי לדון במדיניות"

אנשים מתאספים מחוץ למרכז איתור קרובי משפחה שהוקם אתמול בלאס וגאס בעקבות הירי הקטלני (צילום: AP Photo/John Locher).
אנשים מתאספים מחוץ למרכז איתור קרובי משפחה שהוקם אתמול בלאס וגאס בעקבות הירי הקטלני (צילום: AP Photo/John Locher).

פסטיבל חוצות של מוסיקת קאנטרי בעיר לאס וגאס שבארה"ב, נקטע באלימות מחרידה אתמול (שני). גבר בשם סטיפן קריג פאדוק, גמלאי בן 64 מנבאדה, ירה למוות ב-59 בני אדם ופצע לפחות 515 נוספים. פאדוק התמקם במלון באזור הסטריפ היוקרתי של לאס וגאס ומחדרו שבקומה ה-32 במלון המטיר צרור אחר צרור בעשרות אלפי החוגגים.

כאשר אנשי היחידות המיוחדות של המשטרה פרצו לחדרו בעזרת חומרי נפץ, הם מצאו את פאדוק, שככל הנראה התאבד, ולצידו לפחות 10 כלי נשק נוספים. כמו כן נמצא פטיש בו השתמש היורה כדי לשבור את חלונות חדרו לפני הירי. מדובר במסע הירי הקטלני ביותר בתולדות ארה"ב.

אישה יושבת על המדרכה מחוץ לזירת הירי בפסטיבל זמר הקאנטרי בלאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).
אישה יושבת על המדרכה מחוץ לזירת הירי בפסטיבל זמר הקאנטרי בלאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).

 

שריף ג'וסף לומברדו מלאס וגאס אמר בתגובה לשאלה בדבר המניע מאחורי המעשה כי "בשלב זה אינני יכול להיכנס לראשו של פסיכופט". השריף גם אמר כי פאדוק היה מתחת לרדאר המשטרתי והפדרלי לפני מרחץ הדמים אותו ביצע, וכי לא היה לו רישום פלילי.

אחיו של פאדוק אמר כי הוא "המום לחלוטין" וכי אינו מבין מה קרה. פאדוק היה חלק מקהילת גמלאים בעיר מסקיט שבגבול נבדה-אריזונה, כ-130 ק"מ מלאס וגאס. הבית המשפחתי שהיה בבעלותו ובו התגורר עם אישה כבת 62 עבר חיפוש קפדני מספר שעות אחר אירוע הירי. הרשויות אינן מאמינות שבת זוגו היתה מעורבת בירי אך הם מתכוונים לתשאל אותה בנושא.

הירי הרצחני החל כאשר כוכב מוסיקת הקאנטרי ג'ייסון אלדין הופיע על בימת הפסטיבל. בסרטונים שצילמו אנשים בקהל שמנה 22 אלף איש, ניתן לראות את הכוכב מפסיק לשיר עם הישמע צרור הירי הראשון, ואח"כ מנסים חברי הלהקה לחזור לשיר. עם תחילת הצרור השני נסו חברי הלהקה וחיפשו מחסה מאחורי הקלעים, והקהל כולו החל במרוצת בהלה.

קודיאק יזי, בן 36, אמר כי "זה היה הדבר המטורף ביותר שראיתי בימי חיי. יכולת לשמוע שהרעש הגיע ממערב לנו, מהמלון קסינו מנדליי ביי. יכולת לראות הבזק ועוד הבזק". מוניק דומאס מקנדה אמרה כי היא היתה בשורה השישית כאשר לפתע שמעה רעש "כמו של בקבוק נשבר. בהמשך נשמעו קולות כשל זיקוקים".

זוגות רצו אחוזי ידיים דרך רחבת העפר. האנשים נראו מבולבלים והמומים, חלקם בכו וצעקו. היו כאלה שדיממו וכאלה שנישאו החוצה על ידי החוגגים האחרים. משתתפי הפסטיבל היו בשטח גדול ופתוח, צפופים וללא מחסה. גם היציאות היו מעטות. לא היה לאן לברוח.

עשרות אמבולנסים פינו את הפצועים, בעוד אזרחים ועוברי אורח אספו את הקורבנות במכוניותיהם והסיעו אותם לקבלת טיפול רפואי. חדרי המיון היו מוצפים בפצועים. נציג הקונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית רוברט קיהון רמק אמר כי "כל מיטה היתה בשימוש, כל אחד מהמסדרונות היה בשימוש. כל אחד מהאנשים שהיו שם ניסה להציל חיים".

שוטרים מאבטחים את איזור הירי בלאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).
שוטרים מאבטחים את איזור הירי בלאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).

התושבים בעיר נקראו לתרום דם, והוקם קו חם לדיווח על נעדרים כדי להקל על תהליך הזיהוי של הפצועים וההרוגים. הוקם מרכז לאיחוד משפחות על מנת לעזור לאנשים למצוא את קרוביהם.

דעא"ש הכריז כי היורה היה קשור אליו ופעל מטעמו, אך אהרון ראוס, סוכן האפ. בי. איי האחראי על החקירה אמר כי החוקרים לא רואים קשר מיידי בין פאדוק לארגון טרור בינלאומי כלשהו.

הטבח שארע אתמול בלאס וגאס על ידי אדם שנמצא מת ולצדו יותר מעשרה כלי נשק, הוא כאמור אירוע הירי הקשה בתולדות ארה"ב, ועורר את הדיון על הקלות שבה ניתן להשיג נשק. ולמרות זאת, דוברת הבית הלבן שנשאלה בנושא, מסרה כי "מוקדם מדי לדון במדיניות כשאנחנו לא יודעים לגמרי את הגורמים ומה בדיוק קרה הלילה. אנחנו צריכים עוד עובדות".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגיב לאירוע הקשה, שעות לאחר שהתרחש, בנאום שנשא לאומה האמריקנית, ואמר כי מדובר ב"מעשה של רשע טהור". הוא הוסיף כי "ברגעים שכאלה אמריקה מתאחדת. כך היה תמיד". עוד אמר טראמפ כי בכוונתו להגיע ללאס וגאס ביום רביעי ולבקר את משפחות ההרוגים ואת אנשי כוחות הביטחון. הנשיא הורה על הורדת הדגל לחצי התורן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות הפיגוע כי "ביום הנורא הזה, העם בישראל עומד כתף אל כתף עם העם האמריקני. אנחנו מתאבלים יחד איתכם". בנוסף, בניין עיריית ת"א הואר אמש בצבעי הדגל האמריקאי. גם ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה אמר כי "אין מילים בבוקר זה. חברותנו ותמיכתנו נתונות לקורבנות לאס וגאס ואזרחי ארצות הברית". הודעות תמיכה הגיעו גם מנשיא צרפת עמנואל מקרון ומראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי.

קונסול ישראל בלוס אנג'לס אבנר סבן הגיע הערב ללאס וגאס ויצר קשר עם ראשי המשטרה שם. במטרה לאתר את הישראלים שלא נוצר עמם קשר לאחר האירוע. נכון לעת זו נותר זוג שלא נוצר עמו עדיין קשר והמאמץ ליצור עמם קשר יימשך. מיד לאחר הירי התברר כי ישנם 8 ישראלים שבני משפחותיהם לא הצליחו ליצור עמם קשר, ומספר זה ירד כעת לשניים, כאמור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!