דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החינוך

חינוך / 150 מורים הפגינו אמש במחאה על היחס המזלזל של משרד החינוך כלפיהם

השבוע התגלה שכ-100 אלף מורות ומורים, המועסקים על ידי משרד החינוך, לא קיבלו משכורות בזמן | מורה מחולון: ״הפנסיה שלי היא פחות מ-4,000 ש"ח אי אפשר לחיות מכאלו סכומים״

הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

כ-150 נשות ואנשי חינוך הפגינו אתמול (שלישי) מול קרית הממשלה בדרישה לשכר הוגן ושיפור תנאי העסקה של אנשי החינוך בישראל. "בנט בנט תתעורר המורים שווים יותר" ו-"המורים דורשים שכר הוגן"  צעקו המורים בדרישה לשנות את סדר העדיפויות של משרד החינוך בנוגע לתשלום השכר.

"המורים שחוקים ועייפים" מספרת מור ברזני, מורה מחולון שנמצאת כ-25 שנה במערכת החינוך ועמדה עם חברתה בהפגנה עם שלט עליו רשומה הדרישה להעלות שכר המורים ולשפר את תנאי העסקת המורים.

"העניין פה הוא לא רק שכר, מדובר באחד מהמקצועות השוחקים ביותר, וסדר העדיפויות של המדינה בקשר למצב שלנו נמצא בתחתית. אני רוצה לפרוש, אבל הפנסיה שלי היא פחות מ 4,000 ש"ח ואי אפשר לחיות מכאלו סכומים. משהו צריך להשתנות."

בשעה שההפגנה בעיצומה, התפרסם שיו"ר הסתדרות המורים לשעבר, יוסי וסרמן, הורשע במספר עבירות ובינהן: מרמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד. זאת על פי הודעתו של וסרמן במסגרת הסדר טיעון. בין היתר נאשם וסרמן בקבלת טובות הנאה והוצאות מכספי הסתדרות המורים.

הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)

"עלבון, אכזבה וחוסר אמון"

עמותת 'יציגים' אשר הובילה את ההפגנה, נוסדה לפני כשנה בעקבות מחאת המורות על אי תשלום שכרם בזמן. רוב המורות שזעקו אז היו בעיקר מורות צעירות ששכרן לא מאפשר להן להתקיים, אך נדמה שבהפגנה היה איחוד כוחות של מורות צעירות, מבוגרות, יועצות, גננות ועוד עובדות חינוך שנפגעות מהמדיניות.

רק השבוע התגלה כי כ-100 אלף מורות ומורים, המועסקים ע"י משרד החינוך, לא קיבלו משכורות בזמן. בעקבות העיכוב בתשלום, כתבו מורות צעירות בדף הפייסבוק של הארגון שהרשלנות וחוסר ההתחשבות במורים נמשך גם השנה, "התחושה היא נוראית, עלבון, אכזבה וחוסר אמון במערכת – הרגשה שלא רואים אותנו. לא המדינה ולא ארגוני המורים. שנים אנחנו מגדלות את דור העתיד והתחושה שלא מעניין אף אחד לא איך אנחנו מרגישות ולא מה שקורה בשטח. זה בזיון." לדברי מארגני ההפגנה, היא נועדה להדהד קריאת זעקה הן למשרד החינוך והן לארגוני המורים, במטרה שיפעלו למען שיפור תנאי ההעסקה ושינוי הגישה כלפי המורים.

הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)

"אני אמא לשלושה ילדים ולעוד 200", נאמה אחת מהמורות שהפגינו. "העומס שלנו הוא קשה מנשוא ובסופו של חודש אנחנו מקבלות, אם מקבלות, משכורת שהיא פשוט בדיחה". בשנה האחרונה הוקמה ועדה ע"י משרד החינוך, שנועדה לסדר את עניין עדכוני השכר, הנגשת השכר וכד' ואף חודש הסכם השכר בהסתדרות המורים, הסכם שנועד לשפר את משכורתם של מורים מתחילים – למרות אלו, תחושת ההזנחה והזלזול לא מסתיימות. בקיץ יצא ארגון המורים בקמפיין ארצי, שהראה שמשכורות התחלתיות של מורים נמצאות בתחתית טבלת ה-OECD וקרא להעלות את שכר המורים. הארגון נמצא מזה מספר חודשים במו"מ מול משרד החינוך והאוצר על חידוש הסכמי 'עוז לתמורה' ועדיין לא ידוע מה יהיו תוצאותיו.

רוצה להיות מחנך – ולהתקיים מזה

"אני הולך להכנס למערכת בעוד שנה, והתנאים בה מאוד קשים" מספר בן ליבנר, סטודנט להוראה שנה ג' מתל אביב. "כל החברים שלי שנכנסים למערכת מתלבטים מאוד אם להישאר, וגם הסטטיסטיקה מראה שבין רבע לשליש מאלו שנכנסים למערכת פורשים ממנה בשנים הראשונות, זה לא סתם." לבנר מספר שלדעתו הכעס והעלבון שמרגישים מורים וממנו מפחדים סטודנטים להוראה, נובע מהיחס הכללי של המדינה והחברה לאנשי החינוך "אי אפשר להפריד את תנאי ההעסקה של המורים והשכר, היחס וההכשרה של המורים – זה משולש שדורש שהמערכת תבין שהיא צריכה להשתנות". לדעת ליבנר נדרשת השקעת משאבים כדי לשנות את המצב, "תמיד יש המון כתבות צבע על איך כולם אוהבים את המורים וכו' – אבל בפועל ההנהגה של המדינה לא מתנהגת באופן אחראי, ושואלת את עצמה מה לעשות עם אנשי החינוך שלנו, איך לתקן עוול שנמשך עשרות שנים. אני לא מעוניין להיות חלק מהסטטיסטיקה הזו, אני רוצה להיות מחנך בישראל, להתקיים מזה ולעשות את זה משמעותי."

הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת מורים כנגד הלנת שכרם (צילום: דוד טברסקי)

לצד המורות והמורים, הפגינו יועצות בתי הספר, שתיארו מצב של תנאי עבודה קשים, "יש חוסר עצום בתקנים, יועצות מקבלות בממוצע שעה וחצי בשבוע לכיתה, שזה אומר להבין מה קורה עם כל התלמידים, לבחון את המקרים הייחודים, להתייעץ עם המורה וההורים. אני שואלת את המדינה – זה נראה לה הגיוני שתוך שעה וחצי מישהי יכולה לעשות עבודה כזו קשה? התוצאות של התנהלות כזו יהיו קשות מאוד והן פוגעות כבר היום בנוער שלנו", סיפרה אחת היועצות.

משרד החינוך מסר אמש שהוא שילם את מלוא המשכורות, בהתאם לדיווחים שהתקבלו מבתי הספר והוזנו אל מערכות המידע. לקראת מתן המשכורות של חודש ספטמבר, מבקש המשרד מהמורות שנתקלו בבעיות שכר – לפנות לקו החם של המשרד. המשרד נערך מראש עם מקדמות למקרים בהם הוא איתר מראש חוסר במידע מצד בתי הספר ומקרים בהם תידרש השלמה. במקומות בהם המשרד יאתר בעיות הוא יזרים באופן מידי מקדמות לחשבון הבנק של המורים, כך נמסר מהמשרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!