דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת טבע

חברת טבע / מכה לטבע: תרופת הדגל שלה הקופקסון תופץ על ידי חברות נוספות

התרופה לטרשת נפוצה, האחראית על פי הערכות לכמעט מחצי מהרווח התפעולי של החברה תמכר ע"י ענקית התרופות מיילן בארה"ב וע"י שתי חברות תרופות באירופה. כתגובה להודעה ספגה מניית טבע ירידות חדות

מפעל טבע (צילום: photobyphm / Shutterstock).
מפעל טבע (צילום: photobyphm / Shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שבחודש האחרון רשמה התאוששות עם מינויו של המנכ"ל החדש קאר שולץ, בימים האחרונים ספגה ענקית התרופות טבע מכה קשה. אחרי שבתחילת השבוע אישר מנהל התרופות האמריקאי, ה-FDA, למיילן למכור גרסה גנרית לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון, אתמול אישר משרד הפטנטים האירופי לחברות סינת'ון ואלווג'ן למכור גרסאות גנריות משלהן לתרופה. זאת לאחר שהמשרד דחה את את התביעה שהגישה טבע נגד סינת'ון בגין הפרת פטנט.

הקופקסון היא התרופה המובילה היום לטיפול בטרשת נפוצה. התרופה אושרה על ידי ה-FDA  לאחר שנמצא כי סייעה בהפחתת תדירותם של התקפי המחלה. התרופה ניתנת כזריקה תת עורית, פעם ביום או כמה פעמים בשבוע. התרופה מפחיתה את שיעור ההתקפים של חולי טרשת נפוצה בכ 30-40 אחוזים.

 התרופה לטרשת נפוצה שפותחה במכון וייצמן ואחראית לכ-44% מהרווח התפעולי של טבע נמכרה בשנה האחרונה בכ-4.1 מיליארד דולר, מתוכם כ 3.3 מיליארד בארצות הברית בלבד. חצי מהמכירות שמחוץ לארצות הברית מבוצעות במדינות השוק האירופי.

כתגובה להודעת ה FDA ירדה מניית טבע בכ-5.4% ומחקה כמיליארד דולר משוויה של טבע. במקביל עלתה מניית מיילן המתחרה בקרוב לחמישה אחוזים. עבור טבע מדובר במכה קשה שכן היא מתמודדת עם חוב של למעלה מ-35 מיליארד דולרים בזמן שהרווח התפעולי שלה עומד על 6.2 מיליארד דולר. בטבע מעריכים שההשפעה של כניסת המתחרים לשוק הקופקסון צפויה להיות ירידה של כ 1.1 מיליארד דולר בהכנסות החברה, וכתוצאה מכך ירידה של 0.75-0.9 דולר ברווח הנקי למניה.

הבעיה המרכזית של טבע ביחס לירידת הרווחיות צפויה להיות במקרה שחברות הדירוג יורידו את דירוג האשראי שלה לרמה של השקעה מסוכנת. במצב כזה, טבע תתקשה יותר להנפיק אג"ח שיאפשרו לה להמשיך ולגלגל את חובותיה.

עם כל כאב הראש הזה ייצטרך להתמודד קאר שולץ, מנכ"לה החדש של טבע שמונה לתפקיד לפני פחות מחודש. בשנים האחרונות האסטרטגיה המרכזית של טבע הייתה לדחות ככל הניתן כניסת מתחרים לקופקסון. עכשיו תצטרך טבע להשלים עם הגזירה ולמצוא אסטרטגיה אחרת שתשאיר אותה כחברת תרופות חזקה שמספקת רווחים לבעלי המניות שלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!