דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קארושי

עבודה עולמית / האסון של 'הנס היפני' - העובדים ביפן ממשיכים למות מעודף עבודה

כמה שעות נוספות אתן עובדות בחודש? מיווה סאדו, עיתונאית צעירה, עבדה 159 שעות נוספות בקיץ 2013, ונפטרה מהפרעות הקשורות לחוסר שינה וסטרס | איך אפשר להתמודד עם 'קארושי' - מוות מיתר עבודה?

היפנים, ואולי גם אנחנו, עובדים יותר מדי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
היפנים, ואולי גם אנחנו, עובדים יותר מדי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דוד טברסקי

עובדת צעירה עבדה 159 שעות נוספות בחודש ונפטרה. הניו-יורק טיימס חשף בסוף השבוע את סיפורה הטרגי של מיווה סאדו (Miwa Sado), עיתונאית יפנית צעירה מהעיר טוקיו, שעבדה עבור תאגיד השידור הציבורי של יפן והעבירה את הקיץ של 2013 בעודה מתרוצצת בלחץ בסיקור שתי מערכות בחירות מקומיות שהתקיימו בטוקיו.

במהלך החודש, רשמה סאדו 159 שעות עבודה נוספות, כמעט ללא סופי שבוע ועבודה עד חצות, כמעט כל יום. ב-26 ביוני, יום הולדתה, שלחה העיתונאית מייל להוריה, אשר הרגישו שמשהו אינו כשורה ושבתם נשמעת חלשה. קצת פחות מחודש מאוחר יותר, ימים ספורים לאחר הבחירות, נפטרה סאדו בעקבות כשלון מערכת הלב שלה, והיא בת 31 בלבד.

הצל של הנס היפני

המקרה המדובר הוא האחרון בעדויות, שזכו לתהודה ציבורית גבוהה, של תופעת הקארושי (karoshi) או "מוות מיתר עבודה", והוא הגיע לתודעת הציבור רק בשבוע האחרון, למרות שהתרחש לפני ארבע שנים, וזאת לאחר שתאגיד השידור הממשלתי היפני NHK הוציא הודעה בנושא.

קארושי מוכר כתופעה רחבה במאז סוף שנות ה-80, סיפורים על תופעות מוות הולך ומתרחב בקרב עובדי צווארון כחול, התחילו להציף את החדשות היפניות ואיימו להטיל צל כבד על הזינוק הכלכלי שחל ביפן מאז סוף מלחמת העולם השנייה, מה שמכונה 'הנס היפני'. לאורך השנים, מקרים של קארושי החלו להתגלות גם בקרב עובדי צווארון לבן, מנהלים ומנכ"לים, בכירים בפיננסים, מהנדסים ואף מהגרים מתמחים.

בשנת 2016 פרסמה ממשלת יפן דוח מיוחד על התופעה, אשר מצא שלפחות רבע מהחברות שנסקרו מסרו שהעובדים שלהן עובדים מעל 80 שעות של שעות נוספות בחודש. חודשים לאחר מכן, נשיא סוכנות הפרסום דאנצו (Dentsu) התפטר וזאת בשל זעקה ציבורית בעקבות מותה של עובדת החברה, מאצורי טקאהשי בת ה-24 שהתאבדה בשנת 2015, לאחר שקפצה מגג מעון העובדים של החברה. טקאשי כתבה פוסט בו תיארה שלוחצים עליה לעבוד 7 ימים בשבוע, שאין לה כוחות יותר ושברצונה לשים לזה סוף.

כמו טקאשי, סאדו הייתה אישה צעירה שעשתה את דרכה במעלה הדרך של חברה עסקית מוערכת ויוקרתית. המעסיק שלה נחשב לאחד החברות היוקרתיות ביפן, בה תשישות כוחות מוחלטת נחשבת לסימן של חריצות. חקירה ממשלתית שהתנהלה בשנת 2014 , מצאה שמותה הנוראי של סאדו היה תוצאה ישירה של עבודתה.

בניין חברת הטלוויזיה NHK (צילום: Hirosa/ ויקימדיה)
בניין חברת הטלוויזיה NHK (צילום: Hirosa/ ויקימדיה)

"היא לא הצליחה לייצר לעצמה מספיק ימי חופש בגלל האחריות שלה, שדרשה ממנה להישאר ערה עד השעות המאוחרות של הלילה", מסר משרד העבודה בטוקיו בתצהיר מיוחד לעיתון אסהי שימבון (Asahi Shibun). המשרד ציין שמצבה הבריאותי של סאדו היה בכי רע עקב עייפות מצטברת והפרעת שינה כרונית בזמן מותה.

לטענת חברת NHK, הסיפור לא התפרסם עד היום מפאת כבוד למשפחה ופורסם השבוע בשביל להביא את הידיעה לציבור – על מנת למנוע מקרים כאלו בעתיד. נשיא NHK אמר שהוריה של סאדו הסכימו לפרסום הדבר בתקווה "שיעשו מאמצים שאירועים כאלו לא יחזרו בשנית". הוריה של סאדו אף מתחו ביקורת על NHK, בטענה שהגינוי אינו מספק והביעו חשש שמותה יישכח ותהו אם החברה הייתה ממשיכה להסתיר אותו ולמה האיגוד המקצועי של בתם שמר על שקט. בנוסף לכך, שאלו ההורים למה החברה לא הגבילה את שעות העבודה של בתם המנוחה. "זה מצב לא נורמלי שבנאדם יעבוד כמעט כל יום במהלך כל השבוע, עד מאוחר בלילה. אנחנו פשוט לא מצליחים להבין איך אפשר היה להתעלם מסיטואציה כזו."

יום שישי פרימיום

בשנים האחרונות גופים וארגונים ביפן קוראים להליך חקיקה שינסה להתמודד עם תופעת הקארושי.בפברואר האחרון החלה ממשלת יפן וקבוצת העסקים היפנית הגדולה ביפן 'קיידנרן', להשיק תוכנית בשם 'יום שישי –פרימיום', שתעודד חברות לשחרר עובדים עד 3 אחה"צ ביום שישי האחרון בחודש, אך רק חלק זעום של חברות השתתף בתוכנית עד כה.

המכון היפני לעבודה והכשרה פרסם בשנה שעברה מסמך עמדה להתמודדות עם התופעה, "הבעיות אינן ניתנות להכחשה בסביבת העבודה היפנית". בחודש אפריל האחרון, קידמו ביפן הנחיות ברורות למעסיקים ולארגוני העבודה כדי לקבוע אם יש סכנה נפשית או פיזית עבור העובדים. ההנחיות מדברות על בדיקות לעובדים שעבדו מעל 100 שעות נוספות בחודש או ממוצע של 80 שעות נוספות בחודש במהלך חצי שנה. המבקרים טוענים שההנחיות הללו מקלות מדי, ונדרשים אמצעים תקיפים יותר להתמודדות עם התופעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!