דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התנדבות

חברה / אמונה ונתינה: מחקר חדש על הקשר שבין דת להתנדבות

יותר משליש מהחרדים מעידים על עצמם כי הם מתנדבים, אבל הגדרתם להתנדבות רחבה בהרבה | חילונים מתנדבים יותר דרך ארגונים ויותר בתחום החינוך | מחקר חדש של המכון החרדי למחקרי מדיניות

חרדי המתנדב באירגון החירום איחוד הצלה (צילום: איחוד הצלה)
חרדי המתנדב באירגון החירום איחוד הצלה (צילום: איחוד הצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ממחקר שערך המכון החרדי למחקרי מדיניות עולה כי שיעור ההתנדבות בחברה החרדית והדתית גבוהים ביחס לקבוצות אוכלוסיה אחרות. עם זאת, המחקר חושף דפוסי התנדבות שונים ואף הגדרות שונות להתנדבות: בחברה החרדית יש שיעורים גבוהים של התנדבות "בלתי-פורמלית", שלא דרך ארגון, ותפישה רחבה של מושג ההתנדבות, הכוללת גם סיוע לבני משפחה או שכנים כהתנדבות.

במכון ניתחו את נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים 2015-16, מהם עולה כי כ-35% מהחרדים מעידים על עצמם כי הם נוהגים להתנדב, ובקרב יהודים דתיים עומד אחוז ההתנדבות על 32%. זאת, בעוד בקרב חילונים ומסורתיים העידו כ-22% שהם מתנדבים, ובקרב החברה הערבית – 7% בלבד, נתון שככל הנראה קשור גם הוא להגדרתם את המושג התנדבות ואופן פעולתם של ארגוני התנדבות בסביבתם.

עורכי המחקר, ניצה (קלינר) קסיר, אסף צחור-שי וחדוה לויץ, הסבירו כי המחויבות הדתית לגמילות חסדים ואורח החיים הקהילתי הנהוג בחברה החרדית מעודדים התנדבות של חבריה, אך משנים גם את תפיסת מושג ההתנדבות עצמו ואת הפעולות הנתפסות כ'התנדבותיות'. כך למשל בחברה החרדית סיוע לקרובי משפחה או לשכנים נתפס על פי רוב לדברי החוקרים כ'התנדבות', זאת לעומת החברה הלא-חרדית בה פעילות זו אינה נתפסת כך.

בפרק א' של מסכת אבות במשנה נכתב כי "עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים". ואכן הרחוב החרדי משופע במוסדות עזרה הדדית מרובים המכונים 'גָמ"חים' (גמילות חסדים), המופעלים בהתנדבות ומשאילים ציוד מתחומים שונים ומגוונים בלא כוונת רווח – כגון גמ"ח תרופות, שמלות כלה, סוכות אבלים, תנורי חימום ואף גמ"ח מוצצים. לצד אלה פועלים גם גמ"חים רבים להלוואות ללא ריבית. כמו כן משופעת החברה החרדית בפעילות התנדבותית פנים קהילתית, כגון עזרה בלימודים, ומערכים של עזרה בשעת חולי – החל מסיוע להסעת חולים לטיפולים ובדיקות ועד למבקרים המבקשים לקיים מצוות 'ביקור חולים', וכן סיוע לנשים יולדות, לקשישים וכו'.

החברה החרדית הקימה גם מספר ארגונים המסייעים לכלל האוכלוסייה בישראל – ביניהם ארגון יד שרה המשאיל עזרים רפואיים, עזרה למרפא המסייע אף הוא בסיוע לחולים ואנשים עם מוגבלויות, ארגון זק"א לזיהוי קורבנות אסון ואיחוד הצלה לעזרה ראשונה.

מתנדבים בארגון "לתת". (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מתנדבים בארגון "לתת". (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

תופעה נוספת עליה מצביעים החוקרים היא שבעוד ששיעור המתנדבים במסגרת ארגונים שונים נותרת דומה בכל רמות הדתיות בקרב האוכלוסייה היהודית, ככל שמדובר באוכלוסיה בעלת אורח חיים דתי יותר כך גדל שיעור המתנדבים באופן פרטי שאינו פורמלי ושלא דרך ארגון. כך 25% מהחרדים ו-20% מהדתיים מתנדבים באופן פרטי, לעומת 11% בלבד מהחילוניים והמסורתיים. נתון זה עשוי להיות מוסבר בתפיסות השונות של מושג ההתנדבות, אולם הסבר אפשרי אחר הוא בדפוסי ההתנדבות בשטח – כשהחברה החרדית הסגורה שבה קיימת נזקקות רבה מעודדת התנדבות רבה יותר בקהילה באופנים בלתי פורמליים או דרך גמ"חים פרטיים. כמו כן מעלים החוקרים את האפשרות שישנו בקרב החברה החרדית החשש מהיחשפות לחברות אחרות כתוצאה מהתנדבות בארגונים שאינם חרדיים.

תחום ההתנדבות הנפוץ ביותר בכלל קבוצות האוכלוסייה הוא עזרה לנזקקים, והוא מקיף בכולן כשליש מהמתנדבים. לעומת זאת מתאפיינת החברה החרדית בהתנדבות בתחום הבריאות לעומת קבוצות אוכלוסיה אחרות. באופן טבעי גם בתחום הפעילות הדתית מתאפיינת החברה החרדית ביותר מתנדבים. פעילות התנדבותית בתחום החינוך דווקא נפוצה יותר ככל שמדובר בציבור עם אורח חיים פחות דתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!