דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

הטבח בלאס וגאס / תיקון מינורי: אביזר שהופך נשק לאוטומטי ייאסר לשימוש בארה"ב

היורה בטבח בלאס ואגס השתמש ב"באמפ סטוק", המאפשר ירי של עשרות כדורים בשנייה | בהסכמה נדירה, הרפובליקנים ואפילו הלובי של חברות הנשק תומך בהחלטה להגביל מכירתו | במדינה בה יש 300 מיליון כלי נשק ומעט הגבלות לרכישתם, ספק אם זה יפתור את הבעיה

מכירת נשק בארה"ב (צילום אילוסרציה: Michael Saechang, מתוך flickr)
מכירת נשק בארה"ב (צילום אילוסרציה: Michael Saechang, מתוך flickr)
יונתן קירשנבאום

מעט יותר משבוע אחרי הירי ההמוני הקטלני ביותר בתולדות ארה"ב, בו נהרגו 58 בני אדם בלאס וגאס, הקונגרס האמריקאי החל לדון בהגבלות קלות על רכישת נשק. הקונגרס ידון בהצעה מצד המפלגה הדמוקרטית לאסור על תוסף לנשק הנקרא "bump stock", המגביר את קצב הירי ברובי סער. התוסף שימש את סטיבן פאדוק, היורה בטבח. עם זאת, רבים טוענים כי המהלך נוגע רק בתסמין שולי של הבעיה, ולא פותר את עומקו של העניין- הקלות בה ניתן לרכוש נשק בארה"ב.

ה-bump stockd מאפשר לנשק חצי אוטומטי לירות בקצב השווה לזה של נשק אוטומטי. האביזר מייעל את קצב הירי של הנשק עד לקצב של עשרות כדורים בשנייה, וניתן לירות באמצעותו מחסנית שלמה במספר שניות. סטיבן פאדוק הצליח לייעל את קצב הירי שלו תוך שימוש באביזר זה, דבר שהגביר את קטלניות הטבח, בו נהרגו 58 בני אדם וכ-500 נוספים נפצעו.

שוטרים בסמוך לזירת הירי בלאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).
שוטרים בסמוך לזירת הירי בלאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).

כל הנשק בו השתמש פאדוק, כולל אביזרי ה-bump stock, נרכש באופן חוקי לחלוטין. הנשקים אותם רכש פאדוק כללו, בין היתר, רובי סער חצי אוטומטיים, המותרים לאחזקה פרטית בארה"ב. לעומתם, נשקים אוטומטיים באופן מלא נאסרו בחוק האמריקאי מאז שנת 1986. התקן ה-bump stock מאפשר להחזיק נשק חצי אוטומטי חוקי, אשר יורה בפועל בקצב של נשק אוטומטי.

לאחר הירי עלתה שוב שאלת הגבלות הנשק בארה"ב לדיון בקונגרס האמריקאי, כפי שקורה אחרי כל ירי המוני במדינה. במרבית הפעמים ההצעות להגברת הפיקוח על הבעלות על הנשק הפרטי אינן עוברות את הדיונים בקונגרס, אך כעת נראה כי הצעתה של המפלגה הדמוקרטית לאסור על אביזר ה-bump stock עשויה לזכות בתמיכה מספיקה מצד המפלגה הרפובליקנית ולהיכנס לתוקף.

"הסיבה היחידה שמישהו יצטרך דבר כזה הוא כדי להרוג הרבה אנשים מאוד מהר" אמר טום רוני, נציג רפובליקני של מדינת פלורידה בבית הנבחרים. "אז כשמישהו משווה את זה לזכות שלי להחזיק באקדח לצורך הגנה אני לא קונה את זה".

כיום קיימים כ-300 מיליון נשקים בבעלות פרטית בארה"ב- קרוב לנשק לכל אזרח במדינה. ארגונים אזרחיים הדוחפים לפיקוח מוגבר על הבעלות הפרטית על הנשק טוענים כי הקלות בה ניתן לכל מבוגר אמריקאי לרכוש נשק, לעתים ללא כל צורך בבדיקות רקע, הם הסיבה המרכזית למספר הגדול של הרציחות ההמוניות המתרחשות במדינה.

כעת, לאחר הרצח האחרון, דורשים ארגונים רבים במדינה להגביר את הפיקוח על רכישת הנשק. כיום, קיימים מבחני רכישה לנשקים כבדים יותר, אך מרבית הנשקים נמכרים לכל דורש ללא כל צורך בבדיקות רקע. הארגונים דורשים להחיל את הצורך בבדיקות רקע על כלל הנשקים, ויש כאלה שדורשים בנוסף איסור מוחלט על כל נשק חצי אוטומטי.

ארגונים אלו חלוקים לגבי החקיקה המוצעת הדורשת איסור על אביזר ה-bump stock. מרבית הפעילים טוענים כי האיסור על האביזר נוגע בתסמין, אך לא פותר את בעיית העומק- הקלות בה ניתן לרכוש נשק במדינה. "זהו צעד מינורי למדי" אמר רוברט שפיצר, מומחה לפוליטיקת ההגבלה על הנשק מאוניברסטית ניו יורק. "החקיקה כן עשויה להיות יעילה בהשתקת הקולות הדורשים פיקוח מוגבר על הנשק בעקבות הטבח בלאס וגאס".

למעשה, ההצעה הנוכחית היא גרסה מרוככת של הצעה שהועלתה בשנת 2013 ע"י המפלגה הדמוקרטית, אשר הציעה לאסור על השימוש באביזר, בנוסף לאיסור על רכישת כל נשק חצי אוטומטי אשר מיועד "לשימוש צבאי". הצעה זו נכשלה.

אפילו איגוד הרובאים האמריקאי (NRA), גוף הלובי החזק ביותר לשמירה על זכויות הנשק הצהיר כי יתמוך במהלך לאיסור ה-bump stock. "איגוד הרובאים האמריקאי מאמין שתוספים אשר מכוונים להפוך נשקים חצי אוטומטיים לאוטומטיים צריכים להיות תחת פיקוח נוסף" נכתב הצהרת הארגון. תמיכה זו של הארגון נחשבת לחסרת תקדים, היות והיא מתנגדת באופן חריף לכל הגברת הפיקוח על הנשק בארה"ב.

איגוד הרובאים, בו חברים כ-5 מיליון אמריקאים, ידוע בכוח ההשפעה שלו על הפוליטיקה האמריקאית, וביכולתו לחסום באופן אפקטיבי ניסיונות להגברת הפיקוח על הנשק. ככל הנראה, תמיכת הארגון בצעד יקל על פוליטיקאים רפובליקנים לתמוך בו, וכך הוא עשוי להתקבל בקונגרס.

פול ריאן, יו"ר הסיעה הרפובליקנית בסנאט אמר כי "ברור שיש להתייחס לנושא", ורמז כי מפלגתו תתמוך בהצעת חוק במידה וזו תוגש. הצהרתה העקרונית של המפלגה הרפובליקנית בעד הגברת הפיקוח על רכישת הנשק היא שינוי בעמדתה בעשרות השנים האחרונות- אך תמיכה זו עשויה להיות ויתור אסטרטגי של תומכי החזקת הנשק בארה"ב, במסגרתו יוותרו על ה-bump stock לטובת חסימת כל ניסיון לביצוע רפורמה עמוקה בחוקי הנשק האמריקנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!