דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בעולם / החרפה ביחסי טורקיה-ארה"ב: הקפיאו הנפקת ויזות, דיפלומטים נעצרו

שני עובדי קונסוליה אמריקאים נעצרו באנקרה | ארה"ב הקפיאה את הנפקת הויזות בשטח טורקיה. שהגיבה בצעד דומה | ברקע המתיחות - חשד בטורקיה כי ארה"ב מעורבת בניסיון ההפיכה הכושל בשנה שעברה

דגלי ארה״ב וטורקיה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
דגלי ארה״ב וטורקיה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
אוריאל לוי

שגרירות ארה"ב באנקרה הקפיאה אמש (ראשון) את כל הנפקות הוויזות במוסדות הדיפלומטיים שלה בטורקיה, בטענה כי יש צורך "להעריך מחדש" את מחויבותה של אנקרה לשלומם של האזרחים האמריקאים הנמצאים בשטחה. לאחר שעות ספורות פרסמה השגרירות הטורקית בוושינגטון הודעה זהה. המהלך האמריקאי הופעל לאחר מעצרו של איש השגרירות האמריקאית באנקרה בחשד כי היה קשור לפתהוללה גולן, אויבו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ומי שמואשם על ידו בהנהגת ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה בשנה שעברה.

כמוכן, על פי הודעה ב CNN turk שפורסמה זה עתה, הוצא צו מעצר לאיש קונסוליה נוסף. אישתו ובנו מתושאלים. נסיבות האירוע אינן ברורות לעת עתה.

"האירועים האחרונים אילצו את הממשל להעריך מחדש את מחויבותה של ממשלת טורקיה לביטחונם של האזרחים והעובדים האמריקנים", נמסר בהודעה רשמית מטעם מחלקת המדינה של ארצות הברית. "כדי למזער את מספר המבקרים בשגרירויות במהלך ההערכה מחדש, הושעו שירותי הוויזה בכל המוסדות הדיפלומטיים בטורקיה".

שגרירות טורקיה בוושינגטון הודיעה על צעד דומה, ומסרה כי לא יינתנו שירותי הנפקת ויזות בנציגויותיה בארצות הברית. "האירועים האחרונים חייבו את הממשל להעריך מחדש את מחויבותה של ממשלת ארצות הברית לביטחונם של העובדים הטורקים", נמסר בהודעת טורקיה, הזהה לזו של ארצות הברית.

הידרדרות מתמשכת

המתיחות בין ארה"ב לטורקיה החריפה בשנה האחרונה לאחר שארה"ב הודיע כי תמשיך לתמוך בכורדים בסוריה – המזוהים עם ה-PKK – גם לאחר שהמלחמה בדאע"ש תסתיים. זאת לאחר שהפנטגון בחר בכורדים כמי שישחררו את א-רקה מידי דאע"ש אף על פי שההנהגה הטורקית ובראשותה ארדואן הבטיחו לעם הטורקי כי הצבא הטורקי יהיה זה שישחרר את א-רקה.

אירוע נוסף שהחריף את המתיחות בין המדינות התרחש בחודשים האחרונים. שני מקרים תקדימיים, בהם שומרי ראשו של ארדואן הכו אזרחי ארה"ב על אדמת אמריקה. המקרה הראשון התרחש בשולי פגישת טראמפ-ארדואן, וארדואן תועד בו כשהוא מורה לאחד משומרי ראשו הבכירים להכות מפגינים אמריקאים שהניפו דגלים כורדים. המקרה השני ארע בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק: בנאום שנשא ארדואן בפני אזרחי טורקיה בניו-יורק הוכה אזרח ארה"ב שהניף דגל כורדי על ידי מאבטחי הנשיא הטורקי.

ניסיון ההפיכה הכושל והשלכותיו

כאמור מעצר איש הקונסוליה הראשון נעשה בחשד לתמיכתו בניסיון ההפיכה הכושל ביולי 2016. בשבוע שעבר הרשיע בית משפט בטורקיה 42 חיילים וקצינים לשעבר בניסיון לרצוח את ארדואן במהלך ניסיון ההפיכה. על רובם נגזרו מאסרי עולם. היה זה המשפט המתוקשר ביותר שהתקיים עד כה בקשר למרד הכושל שאירע אשתקד, ובסופו פתח ארדואן בגלי טיהורים בהם פוטרו 146,713 עובדי מדינה, נעצרו 127,794 אזרחים שנחשדו לכאורה בניסיון ההפיכה ונאסרו כ-60,000 מהם (כל הנתונים על פי ארגון מעקב טורקי – א.ל).

טנק דוהר אל תוך קהל אנשים באנקרה, בעוד הם מנסים לעצורו. צילום: סוכנות AP
טנק דוהר אל תוך קהל אנשים באנקרה, בעוד הם מנסים לעצורו. צילום: סוכנות AP

המשפט המתוקשר נגד 47 החיילים והקצינים התנהל מאז פברואר בעיר מוגלה, שבדרום-מערב המדינה, לא הרחק ממתחם הנופש שממנו התחמק ארדואן יחד עם משפחתו מכוח קומנדו שפשט על המלון בליל ההפיכה במטרה לעצור את הנשיא. "אני מקווה שגזר הדין ירצה את כולם", אמר השופט. עונשי "מאסר עולם" ללא אפשרות חנינה נגזרו על 33 מהנאשמים, 7 נאשמים נשלחו למאסרי עולם, 2 נשלחו לעונשי מאסר קצרים יותר ו-5 נאשמים זוכו.

מנהיג האופוזיציה הטורקי הגולה פתהוללה גולאן. צילום: Diyar se מתוך flickr.
מנהיג האופוזיציה הטורקי הגולה פתהוללה גולאן. צילום: Diyar se מתוך flickr.

פתהוללה גולן, שנאשם על ידי ארדואן בהנהגת ההפיכה הכושלת, עודו גולה בארה"ב וזו מסרבת להסגירו לידי השלטונות בטורקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!