דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / משלחת ישראל השתתפה בכנס פרלמנטים של מדינות הים התיכון במרוקו

"במסגרת הארגון ישראל נפגשת גם עם מדינות שאין לנו עמן קשרים" אמר ל"דבר ראשון" ח"כ עמיר פרץ, ראש המשלחת הישראלית | פרץ הותקף על ידי חבר פרלמנט מרוקאי שקרא לו "פושע מלחמה", אך הוא מדגיש כי מרוקו ידידותית כלפי ישראל

עמיר פרץ במרוקו (ללא קרדיט)
עמיר פרץ במרוקו (ללא קרדיט)
שי ניר

לעתים קרובות נטען כי אנו הישראלים רואים עצמנו יותר כחלק מאירופה, ארה"ב ו"העולם המערבי" מאשר ככאלו הקשורים למרחב האמיתי שבו אנו נטועים, במזרח התיכון. אלו המבקרים מציאות זו עשויים לשמוח מהידיעה כי ישראל חברה בארגון בינלאומי – אסיפה המייצגת פרלמנטים שונים – של מדינות הים התיכון. משלחת ישראל, בראשות ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) השתתפה השבוע בכנס של ארגון זה שנערך במרוקו, מדינה שלישראל אין עמה קשרים דיפלומטיים.

ארגון "האסיפה הפרלמנטרית של הים התיכון" (PAM) הוקם בשנת 2005, ונועד לחולל שיתופי פעולה בנושאי פוליטיקה, חברה וכלכלה, איכות סביבה וקיימות ועוד. חברות בו 26 המדינות המקיפות את הים התיכון, לרבות נציגות פלסטינית. האסיפה מורכבת מנציגים מפרלמנטים מצפון אפריקה, דרום אירופה והלבנט.

"ארגון מדינות הים התיכון הוא אולי הארגון היחיד שמכיל בתוכו ומפגיש איתנו מדינות שאין לישראל קשר איתן" אמר לנו עמיר פרץ, בשיחה טלפונית שקיים עם 'דבר ראשון' ממרוקו, זמן קצר לפני שיצא לשדה התעופה בדרכו חזרה לארץ. על פי פרץ לאסיפה, בהיותה ארגון של פרלמנטים, היא בעלת כוח חלש יחסית לארגונים של ממשלות בהם מרוכז יותר כוח, "מעצבים תכניות במשותף ומעלים רעיונות והנציגים מגישים את התוצרים לממשלות."

האם התקבלו החלטות משמעותיות באסיפה?
"הפעם האירוע היה ועידה משותפת לאסיפה ולארגון הסחר העולמי. זה דבר חריג. נדונו שם שאלות כלכליות ושיתופי פעולה בין המדינות. ישראל נחשבת למדינה חזקה ולכן פחות זקוקה להיבטים של קרנות ותרומות. עלו שאלות בנושאי פיתוח והשקעות. אלו היו יומיים מעניינים ביותר מבחינת הסיכוי לשיתופי פעולה בין מדינות. אנחנו הבאנו מישראל את הנושאים המפותחים אצלנו בהם מים, חקלאות וטכנולוגיה".

"מה שחשוב בארגונים האלה", הדגיש פרץ, "אלו שיחות הצד והמסדרון שלהם. יחסינו טובים מאוד עם חברי פרלמנט רבים. ההחלטות והפרוטוקולים כבר הוכנו מראש".

האם יש נושא מסויים שאפשר לומר שמשותף לכל מדינות הים התיכון?
"נושאי מים, אנרגיה, נושאים של קיימות. הנושאים שעליהם יש מקום לשיתוף פעולה זה אנרגיה חלופית, מקורות מים. תנועה בים. בעבר גם היה דיון בנושא הסחר בבני אדם. יש נושאים מאוד משמעותים שהארגון בהחלט מציף אותם. בעוד חודש יהיה אירוע בסנט פטרבורג בנושא שיתוף פעולה וטרור."

מרוקו הייתה אחת מהמדינות הערביות שיצרו קשרים פומביים וגלויים עם מדינת ישראל לאחר חתימת הסכמי אוסלו באמצע שנות ה-90'. אך הפרק הגלוי ביחסי ישראל ומרוקו בא לסיומו המהיר בתחילת שנות ה-2000, בימי האינתיפאדה השנייה. מרוקו מחתה כנגד האופן שבו ישראל התגוננה מפני הפיגועים הפלסטיניים.

כיצד התקבלה המשלחת הישראלית במרוקו?
"הגענו למרוקו תחת המטריה של ארגון ניטרלי ומרוקו היא במעמד מדינה מארחת כך שהיא לא יכולה להטיל וטו או להתעלם מהעובדה שבארגון יש מדינות שאין בינהן יחסים. האופוזיציה של מרוקו התנגדה לההשתתפות הישראלית ולשמחתנו המוסדות המרוקנים לא נכנעו ללחצים ואיפשרו לנו להגיע".

אירוע יוצא דופן נרשם כאשר פרץ הותקף על ידי חבר פרלמנט ממרוקו. פרץ תיאר את האירוע והקטין מחשיבותו: "התפרצו חברי סיעה מאוד קטנה, המציגה את עצמה כסיעת נציגי העובדים לכאורה אך עוסקים בעיקר בנושאים פוליטים, והם הביעו מחאה מאוד קולנית נגדי. האשימו אותי שהייתי שר ביטחון ושבתקופתי נהרגו אנשים. שיש להאשים אותי בפשעי מלחמה. זה שקרא את הקריאות ניסה לגרור אותי לעימות. שמרתי על קור רוח מוחלט ומי שהגיב היה מגלי והבה (חבר הכנסת לשעבר, אף הוא חבר במשלחת הישראלית – ש. נ.). הוא אמר להם שהם צריכים להתבייש וכי מדובר באדם ממחנה השלום ונלחם על זכויות הפלסטינים".

אך פרץ מדגיש כי אסור לצייר את החברה המרוקאית כ״שונאת יהודים״ וכי "זו לא המציאות". מעבר לתיאור התחושה שלו כי הוא רצוי ומוערך במרוקו, הוא מדגיש כי בישראל יש רבים שמתגעגעים למרוקו ואלפים נוסעים לשם מישראל מידי שנה. במהלך כהונתו כיו"ר מפלגת העבודה, ביקר פרץ במרוקו וגם נפגש עם המלך. לדבריו הוא מקיים קשרים מדיניים בכל הרמות. "לנוכחות שלי יש יתרונות וחסרונות כי אני מוכר במרוקו. כל פעם שאני מגיע זה מעורר כאן עניין רב וישנם ויכוחים כי אני נחשב בן מרוקו ויליד מרוקו. יש לי גם קשרים עם השלטון. זה גם גרם לכך שהדיון הזה בתקשורת התחיל קודם האירוע וליבה אותו."

כיצד הגיבו המשלחות האחרות?
"בסה"כ רוב המשלחות הגיבו בחיוב. גם המשלחת הפלסטינית הביעה איפוק ולא קמה להזדהות עם חברי הפרלמנט שהביעו את עמדתם. במידה מסויימת הם הסתייגו מהם ולא ראו בעין יפה את הניסיון ליצג אותם. חבר פרלנמט שהוא גם חבר באסיפה והיה נשיאה בעבר, עלה לבמה והביע את עמדתו שהעם המרוקני מתון ואלה שקמו אינם מייצגים את העם המרוקאי."

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!